Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 43 Bilag 1
Offentligt
906987_0001.png
906987_0002.png
LIGESTILLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGOktober 2010
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv socialpo-litik og lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats (sanktion for manglende delta-gelse i læse- og skrivetest for kontant- og start-hjælpsmodtagere over 30 år, ophævelse af flaske-hals-bevillingen, mv.)
J.nr. 2010-0015151
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
ArbejdsmarkedsstyrelsenLovforslaget træder i kraft 1. januar 2011Mia Plougmann Mønsted/Rosa N. Hammer35 28 81 98/ 35 28 82 43[email protected]/ [email protected]

Baggrund for loven

Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og PerØrum Jørgensen indgik den 27. maj 2010 aftalen ”Stærkere ud af krisen – Bekæm-pelse af langtidsledighed”.

Lovforslagets formål

Lovforslaget er en del af udmøntning af langtidsledighedspakken, som har til for-mål at bekæmpe langtidsledighed. Lovforslaget indeholder den udmøntning af afta-len, som kræver ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om ansvaret for ogstyringen af den aktive beskæftigelsesindsats.Det drejer sig om følgende elementer:• Sanktion for manglende deltagelse i læse- og skrivetest for kontant- og start-hjælpsmodtagere over 30 år.• Ophævelse af flaskehalsbevillingen.Lovforslaget indeholder tillige flg. forslag, som ligger uden for aftalen:• Konsekvensændringer som følge af ændringer i andre love og navneskift.

Lovforslagets elementer af ligestillingsmæssig relevans:

Sanktion for manglende deltagelse i læse- og skrivetest til personer over 30 år
Læse-, skrive og regneproblemer må ikke være en barriere for job og uddannelse.Erfaringen viser, at flere ledige kan have behov for at få et løft i deres evner til fxat læse, skrive og regne.
Som led i aftalen om bekæmpelse af langtidsledighed er det aftalt, at også personerder er fyldt 30 år, skal læse- og skrivetestet.Det foreslås, at manglende deltagelse i læse- og skrivetesten for kontant- og start-hjælpsmodtagere, der fyldt 30 år, skal kunne sanktioneres på samme måde som forunge under 30 år. Det sker, hvis personen udebliver fra eller ikke deltager i testen,og der ikke er en rimelig grund til dette, jf. lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 4 og5. Det foreslås, at personen får foretaget fradrag i kontant- eller starthjælpen meden dagssats efter §§ 35, stk. 3, og 36 i loven.Forslaget er kønsneutralt, da sanktionen er uafhængig af køn.Forslaget findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Ophævelse af flaskehalsbevillingen
Efter gældende regler i § 42 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive be-skæftigelsesindsats kan det regionale beskæftigelsesråd inden for rammerne af ensærlig statslig bevilling iværksætte initiativer, der skal forebygge og afhjælpe man-gel på arbejdskraft. Beskæftigelsesministeren har hjemmel i lovens § 42 og § 70,stk. 1, nr. 4 til at fastsætte nærmere regler for anvendelsen af bevillingen og forregnskab, revision, tilsyn m.v. for de statslige tilskud, der ydes til kommunerne.Disse hjemler er udnyttet til at udstede en bekendtgørelse om anvendelse, forde-ling, udbetaling mv. af midler fra den særlige statslige bevilling til at forebygge ogafhjælpe mangel på arbejdskraft (flaskehalse), efter hvilken beskæftigelsesregio-nerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen siden 1. januar 2007 har administreret ordnin-gen.Det foreslås som led i udmøntning af aftale om bekæmpelse af langtidsledighed, atflaskehalsbevillingen omprioriteres til finansiering af initiativerne i aftalen og der-med bortfalder fra 1. januar 2011.Forslaget er kønsneutralt, da flaskehalsbevillingen alene har været en finansie-ringskilde. Denne finansiering har ikke haft betydning for, hvem der har fået tilbud.Forslaget findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Samlet vurdering
Det vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledning tilyderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
2