Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 45 Bilag 14
Offentligt
928476_0001.png
928476_0002.png
928476_0003.png
928476_0004.png
928476_0005.png
928476_0006.png
928476_0007.png
928476_0008.png
928476_0009.png
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. december 2010
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse medlægelig behandling, diagnostik og forskning m.v. samt sundhedsloven(Egenbetaling for behandling med kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen og justeringaf regler om vurdering af forældreegnethed ved behandling med kunstig befrugtning m.v.)[af indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)]1. ÆndringsforslagIndenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. oktober 2010 og var til1. behandling den 4. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendteden 5. oktober 2010 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del– bilag 1. Den 29. oktober 2010 sendte indenrigs- og sund-hedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Therese Brunse,Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for Obstetrik ogGynækologi og Jordemoderforeningen,Facebook gruppen »behandling af barnløse SKAL væregratis«European Society of Human Reproduction and Embryolo-gy (Eshre),Lægeforeningen ogSex og SamfundIndenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Therese Brunse,Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for Obstetrik ogGynækologi og Jordemoderforeningen,Facebook gruppen »behandling af barnløse SKAL væregratis«European Society of Human Reproduction and Embryolo-gy (Eshre),Lægeforeningen ogSPZ Lab A/SSamrådUdvalget har stillet 3 spørgsmål til indenrigs- og sund-hedsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besva-ret i åbent samråd den 8. december 2010SpørgsmålUdvalget har stillet 58 spørgsmål til indenrigs- og sund-hedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.
DocIDJournalnummer
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
[Lovteknisk ændring]BemærkningerTil nr. 1Behandling med kunstig befrugtning, hvor præimplantati-onsdiagnostik er nødvendig, kan foretages efter § 7 i lov omkunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling,diagnostik og forskning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 923 af4. september 2006. I et lille antal familier er der en kendt,væsentligt øget risiko for, at graviditet vil føre til fødsel af etbarn med en alvorlig arvelig sygdom. Ved at ”sortere” æg medsygdomskim fra kan det undgås at videregive alvorlig arveligsygdom, som f.eks. cystisk fibrose, hæmofili, Huntingtonschorea og visse sjældne kromosom-ombygninger mv. Patien-ter, der søger behandling i medfør af § 7, stk. 1, kan i princippetgodt få børn ad naturlig vej. Disse patienter vil som andregravide altid blive tilbudt fosterdiagnostik, hvor den arveligesygdom kan konstateres. Patienterne kan herefter tage stillingtil eventuel abort. Endvidere kan Sundhedsstyrelsen i medføraf § 7, stk. 3, i konkrete tilfælde efter ansøgning meddele til-ladelse til anvendelse af præimplantationsdiagnostik, hvortungtvejende hensyn til behandling af et barn med livstruendesygdom i denne familie taler herfor. Også her vil der normaltvære tale om fertile par. I begge tilfælde er der tale om hensynaf så tungvejende karakter til at undgå, at et barn fødes medalvorlig arvelig sygdom, eller til et allerede født livstruendesygt barn, at der lovgivningsmæssigt er skabt en særlig hjem-mel til at tilbyde behandling med denne særlige teknik.Den teknik (PGD), som anvendes i den forbindelse, er enhøjt specialiseret funktion i gynækologi, som, jf. Sundheds-styrelsens specialevejledning, udføres ved Rigshospitalet,Odense Universitetshospital og Århus UniversitetshospitalSkejby. Der er således ikke et privat alternativ til denne be-handlingsform.På den baggrund findes det hensigtsmæssigt at tillade, atdet offentlige sygehusvæsen får mulighed for at tilbyde be-handling til mere end ét barn, når der er behov for denne typeaf behandling. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der ertale om en meget lille patientgruppe (af størrelsesorden 50personer årligt efter § 7, stk.1, og 0-2 personer årligt de senesteår efter § 7, stk. 3), som tilbydes denne behandlingsform.Det vurderes på nuværende tidspunkt, at behandling tilmere end et barn på baggrund af behandling efter § 7, stk.1,vil forekomme sjældent, bl.a. fordi behandlingen er ganskebelastende og ofte særligt langvarig. Det vurderes imidlertid,at der bør skabes mulighed for, at de enlige kvinder eller par,som måtte være have et behov for behandling med kunstigbefrugtning i medfør af § 7, stk. 1, kan få adgang hertil, ogsåmed henblik på at mere end et barn.Det skal desuden bemærkes, at personer, som modtagerbehandling med kunstig befrugtning grundet behov for præ-implantationsdiagnostik, jf. lovens § 7, stk. 1 og 3, kan fri-holdes for betalingen på sygehuset. Der henvises i denforbindelse med lovforslagets § 2, nr. 4, hvorefter indenrigs-og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der ikkeskal opkræves betaling for nærmere bestemte behandlinger.Det forventes således, at der vil blive fastsat regler om, at per-
ÆndringsforslagTil § 1Afindenrigs- og sundhedsministeren,tiltrådt af <>:1)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1 a, stk. 1,ændres »§ 7, stk. 3« til: »§ 7, stk. 1 og 3«.«[Behandling med kunstig befrugtning i forbindelse med præ-implantationsdiagnostik]2)Nr. 1 affattes således:»1.§ 6 aaffattes således:§ 6 a. Hvis den læge, der er ansvarlig for behandling medkunstig befrugtning, vurderer, at der er tvivl om en enlig kvin-des eller et pars evne til at drage fornøden omsorg for et barnefter fødslen, skal lægen med den enlige kvindes eller parretssamtykke indsende oplysninger til statsforvaltningen med an-modning om, at statsforvaltningen træffer afgørelse om, hvor-vidt der kan iværksættes behandling med kunstig befrugtning.Ved manglende samtykke fra den enlige kvinde eller parret tilvideregivelse af oplysninger til statsforvaltningen skal lægenafvise at indlede behandling med kunstig befrugtning.Stk. 2.Statsforvaltningen træffer afgørelse om, hvorvidtbehandling med kunstig befrugtning kan iværksættes. Stats-forvaltningen kan med den enlige kvindes eller parrets sam-tykke inddrage anden sagkundskab i vurderingen af foræl-dreegnethed, inden behandling iværksættes. Ved manglendesamtykke skal statsforvaltningen afvise, at der må indledesbehandling med kunstig befrugtning.Stk. 3.Afgørelser truffet i medfør af stk. 2, kan indbringesfor Ankestyrelsen senest 4 uger efter afgørelsen.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær-mere regler om bestemmelserne i stk. 1-3.«[Kompetence til at træffe afgørelse om vurdering af foræl-dregnethed]Til § 23)Nr. 5udgår.[Lovteknisk ændring]Til § 34)I det foreslåedestk. 2,udgår»81, stk.1 og 2,«.
3
songruppen, som modtager behandling med kunstig befrugt-ning på baggrund af behov præimplantationsdiagnostik, jf. §7, stk. 1 og 3, i lov om kunstig befrugtning i forbindelse medlægelig behandling, diagnostik og forskning m.v., jf. lovbe-kendtgørelse nr. 923 af 4. september 2006, vil blive undtagetfor egenbetalingen for selve behandlingsforsøget.Til nr. 2Princippet om, at læger skal vurdere forældreegnethed in-den behandling med kunstig befrugtning sættes i værk, blevlovfæstet i forbindelse med lov nr. 535 af 8. juni 2006 omkunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling,diagnostik og forskning m.v.Baggrunden herfor var, at det ud fra et samfundsmæssigtaspekt burde sikres, at samfundet ikke gennem behandlings-tilbud med kunstig befrugtning medvirker til, at der fødesbørn, hvis opvækstbetingelser på forhånd vurderes at væremeget tvivlsomme.Det foreslås, at kompetencen til at træffe afgørelse om for-ældreegnethed i forbindelse med behandling med kunstigbefrugtning overføres til statsforvaltningen, jf. lov nr. 542 af24. juni 2005 om regional statsforvaltning.Nærværende forslag tilsigter ikke at ændre på, at der somudgangspunkt ikke bør opstilles strenge krav til et kommendeforældreskab, der etableres via kunstig befrugtning. Regerin-gen finder derfor ikke, at de meget omfattende prøvninger, derfinder sted ved adoption og ved tvangsfjernelse af børn børfinde anvendelse. Det bør tilstræbes, at den kunstige befrugt-ning har en så stor tilnærmelse til den naturlige reproduktionsom muligt.Det foreslås derfor at videreføre de gældende reglers kri-terier angående vurdering af et forældrepar i den konkretesituation, inden de tilbydes behandling med kunstig befrugt-ning, jf. bekendtgørelse nr. 119 af 7. februar 2007 om vurde-ring af forældreuegnethed i forbindelse med behandling medkunstig befrugtning er fastsat nærmere regler for vurdering afforældreuegnethed, herunder hvilke forhold der er af betyd-ning for vurderingen, og hvilke forhold der ikke må tages medi vurderingen af forældreuegnethed.Det følger af den foreslåede bestemmelse, at hvis der efterlægens vurdering er tvivl, herunder også åbenbar tvivl, om, aten enlig kvinde eller et par, der henvender sig med anmodningom behandling med kunstig befrugtning, kan drage fornødenomsorg for et barn efter fødslen, skal lægen med den enligekvindes eller parrets samtykke indsende oplysninger til stats-forvaltningen med anmodning om, at statsforvaltningen træf-
fer afgørelse om, hvorvidt der kan iværksættes behandlingmed kunstig befrugtning.Ved manglende samtykke fra den enlige kvinde eller parrettil videregivelse af oplysninger til statsforvaltningen skal læ-gen afvise at indlede behandling med kunstig befrugtning.Det vil således efter forslaget være statsforvaltningen, dertræffer afgørelse om, hvorvidt behandling med kunstig be-frugtning kan iværksættes. Statsforvaltningen kan med denenlige kvindes eller parrets samtykke inddrage anden sag-kundskab i vurderingen af forældreegnethed, inden behand-ling iværksættes. Dette kan eksempelvis være parrets prakti-serende læge eller sociale myndigheder. Hvis den enligekvinde eller parret ikke samtykker, skal statsforvaltningen af-vise, at der må indledes behandling med kunstig befrugtning.Statsforvaltningens afgørelse i medfør at § 6 a, stk. 2, kaninden 4 uger efter meddelelsen til den enlige kvinde eller par-ret påklages til Ankestyrelsen. Statsforvaltningen skal vejledeparret om klagemuligheden til Ankestyrelsen.Til nr. 3Ændringsforslaget er en rettelse af den i lovforslagets § 2,nr. 5, foreslåede indsættelse af », § 146 a« to steder i sund-hedslovens § 146, stk. 1.Med ændringsforslaget foreslås, at lovforslagets nr. 5 ud-går, idet der med den foreslåede indsættelse af », § 146 a« tosteder i sundhedslovens § 146, stk. 1, skabes tvivl om, hvorvidtlægemidler med tilskud i henhold til § 146 a (lægemidler, derordineres til fertilitetsbehandling) indgår i opgørelsen over ogberegningen af tilskud til øvrige tilskudsberettigede lægemid-ler efter § 146, hvilket ikke er tilfældet.Tilskuddet til lægemidler, der ordineres til fertilitetsbe-handling, opgøres og beregnes separat efter de egenbetalings-grænser og procentsatser, som fremgår af lovforslagets pkt. 6(§ 146 a).Til nr. 4Ændringsforslaget er en rettelse af den foreslåede § 3, stk.2, hvori ministeren bemyndiges til at fastsætte ikrafttrædelsenaf sundhedslovens §§ 64, stk. 1, 64, stk. 5, 146, stk. 1, 146 a,147, stk. 2, 149, stk. 1, og 149 a, stk. 1, som affattet ved dennelovs § 2, nr. 1 og 2 og 5-9. Indenrigs- og sundhedsministerenkan herunder fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft påforskellige tidspunkter.Det foreslås, at § 81, stk. 1 og 2, tages ud af bestemmelsen,idet denne kan træde i kraft den 1. januar 2011, jf. lovforslagets§ 3, stk. 1.
Peter Madsen (V) Preben Rudiengaard (V)fmd.Birgitte Josefsen (V) Sophie Løhde (V) Flemming Møller (V) Liselott Blixt (DF)Karin Nødgaard (DF) Vivi Kier (KF) Pia Christmas-Møller (KF)nfmd.Sophie Hæstorp Andersen (S) Flemming MøllerMortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF) Jonas Dahl (SF) Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
3
4
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
4524231794
Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 45Bilagsnr.12345678910111213TitelHøringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og sundhedsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 8/11-10 fra Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for Obstetrikog Gynækologi og JordemoderforeningenHenvendelse af 9/11-10 fra Facebook gruppen »behandling af barnløse SKALvære gratis«Henvendelse af 9/11-10 fra European Society of Human Reproduction and Em-bryology (Eshre)Henvendelse af 5/11-10 fra Sex og SamfundLeder fra Ugeskrift for læger om vurdering af forældreegnethedHenvendelse af 10/11-10 fra Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for Obste-trik og Gynækologi og JordemoderforeningenHenvendelse af 10/11-10 fra LægeforeningenHenvendelse af 17/11-10 fra Therese BrunseAnonymiseret henvendelseÆndringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 45Spm.nr.1TitelSpm. om regeringen regner med, at antallet af kikkertoperationer for lukkedeæggeledere vil stige som følge af brugerbetaling for kunstig befrugtning, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor sandsynligheden for at blive gravid er efter henholdsvis enkikkertoperation for lukkede æggeledere og efter tre IVF-behandlinger, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke vederlagsfrie behandlinger for nedsat sædkvalitet, der efter den1. januar 2011 vil blive udbudt i det offentlige sundhedsvæsen, således at mændmed nedsat sædkvalitet kan blive fædre, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange hormonbehandlinger, en kvinde med ægløsningsforstyr-relser i dag anbefales i det offentlige sundhedsvæsen, inden kvinden anbefaleskunstig befrugtning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren mener, at brugerbetaling på sterilisation er i overensstem-melse med et ønske om at gøre prævention mere tilgængelig og dermed begrænseantallet af uønskede graviditeter, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvad det med virkning fra den 1. /1. -11 vil koste et ufrivilligt barnløstpar at blive behandlet med kunstig befrugtning, hvis parret skal gennem 3 IVF-behandlinger og kvinden undervejs skal opereres for endometriose, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det med virkning fra den 1/1-11 vil koste et ufrivilligt barnløstpar at blive behandlet med kunstig befrugtning, hvis manden har svært nedsatsædkvalitet og parret derfor først forsøger sig med 3 inseminationer med mandensegen sæd, for herefter at få foretaget 3 ICSI-behandlinger, til indenrigs- og sund-hedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er indstillet på at stille ændringsforslag således at lovfor-slaget deles i to lovforslag, hvor det ene omfatter § 1 vedr. vurderingen afforældreegnethed i forbindelse med kunstig befrugtning, til indenrigs- og sund-hedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange afslag der er givet på at behandle med kunstig befrugtningsom følge af, at der har været tvivl om kvinden/parrets evne til at drage omsorg
2
3
4
5
6
7
8
9
6
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
for et barn efter fødslen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil oplyse hvilke andre forslag der har været tale om ifbm.drøftelse af egenbetaling mellem DF og regeringen, til indenrigs- og sundheds-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil uddybe kommentarerne til lægeforeningens høringssvarfor så vidt angår inddragelse af en anden læge i forbindelse med vurderingen afforældreegnetheden, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 8/11-2010 fra Dansk Fertilitetsselskab,DSOG og jordemoderforeningen vedr. kunstig befrugtning, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeriet er kommet frem til, at lovforslaget vil have »Min-dre administrative konsekvenser for regionerne«, til indenrigs- og sundhedsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan regionernes øgede udgifter til administration skal finansieresi forbindelse med indførelse af brugerbetaling på offentlige fertilitetsklinikker,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange årsværk, ministeriet forventer der vil gå til administrationi forbindelse med opkrævning af betaling for henholdsvis kunstig befrugtning ogsterilisation på offentlige fertilitetsklinikker, til indenrigs- og sundhedsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om regionerne via bloktilskuddet vil blive kompenseret økonomisk forekstra udgifter til administration i forbindelse med forslaget om at indføre bru-gerbetaling for kunstig befrugtning og sterilisation på offentlige fertilitetsklinik-ker, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget ministeren forventer, at administrationsomkostningernestiger på de offentlige fertilitetsklinikker, når der indføres faste priser på fertili-tetsbehandling, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forslaget om loft over medicinudgifter på 15.000 kr. i forbindelse medfertilitetsbehandling også omfatter infertile par, der bliver behandlet på privatefertilitetsklinikker for at få barn nr. 2 eller 3, til indenrigs- og sundhedsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser forventes lovforslaget at få for antallet af æg, derårligt doneres til ufrivilligt barnløse par, der mangler æg for at kunne blive gra-vide, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer det vil få for Danmarks rollesom foregangsland inden for fertilitetsforskning, at regeringen vil indføre bru-gerbetaling for kunstig befrugtning, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren vil vurderer at prisforskellen mellem behandling med friskeog optøede æg kan medføre en øget efterspørgsel på behandling med optøede ægpå trods af, at denne behandling er mindre effektiv og mere belastende for kvin-den end behandling med friske æg, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt forslaget om, at regionsrådene ikke skal tilbyde veder-lagsfri behandling med kunstig befrugtning i speciallægepraksis forventes athave på ventelisterne til kunstig befrugtning på de offentlige klinikker, til inden-rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken konsekvens lovforslaget vurderes at have på det danske fød-selstal på kort og lang sigt, jf. ministerens svar på SUU alm. del- spørgsmål 594,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forslaget om at indføre faste priser for kunstig befrugtning ogloft over medicinudgifter på 15.000 kr. forventes at påvirke de private fertili-tetsklinikker, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan de foreslåede besparelser på kunstig befrugtning rammer defertilitetspatienter, der i dag er visiteret til behandling mod barnløshed, eller som
7
26
27
28
29
30
3132
33
34
35
36
37
38
3940
41
42
på nuværende tidspunkt er i gang med fertilitetsudredning, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om besparelserne på kunstig befrugtning rammer de fertilitetspatienter, deri dag venter på eller er i gang med insemination, men endnu ikke får IVF/mi-kroinsemination, således at de ved lovens ikrafttrædelse ikke kan modtage de trevederlagsfrie IVF/mikroinsemination-behandlinger, til indenrigs- og sundheds-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om besparelserne på kunstig befrugtning rammer de fertilitetspatienter, derhar modtaget deres første IVF/mikroinsemination, men ikke den anden og tredjebehandling, således at de ikke kan modtage de to sidste behandlinger vederlags-frit, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forestiller sig, at de offentlige klinikker skal af-regne i det tilfælde, hvor en kvinde får nedfrosset æg, men ikke får sat dem op.Tæller det nævnte eksempel som en afsluttet behandling til fuld takst, til inden-rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren forestiller sig, at de offentlige fertilitetsklinikker skal op-kræve betaling for kunstig befrugtning forud for behandling, herunder ogsåhormonstimulering, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om de offentlige fertilitetsklinikker i forbindelse med indførelse af bruger-betaling på kunstig befrugtning skal stoppe en igangværende fertilitetsbehand-ling, hvis den enlige barnløse kvinde eller det barnløse par er bagud medbetalingen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fertilitetspatienter med genetisk arvelige sygdomme er omfattet af lov-forslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kvinder, der får nedfrosset æg i forbindelse med kræftbehandling, eromfattet af lovforslagets regler om brugerbetaling, til indenrigs- og sundheds-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om barnløse par, hvor den ene part har hepatitis, som konsekvens af lov-forslaget selv skal betale for den fertilitetsbehandling, der kan sikre, at barnetikke smittes. til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om barnløse par, hvor den ene part har HIV, som konsekvens af lovforslagetselv skal betale for den fertilitetsbehandling, der kan sikre, at barnet ikke smittes.til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det per 1. januar 2011 vil koste et ufrivilligt barnløst par at blivebehandlet med kunstig befrugtning, til indenrigs- og socialministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ufrivilligt barnløse, der deltager i forsøg med fertilitetsbehandling påoffentlige klinikker per 1.januar 2011, til indenrigs- og socialministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at kommentere på Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløses (LFUB)høringssvar til lovforslaget jf. L 45-bilag 1, til indenrigs- og sundhedsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan brugerbetaling for kunstig befrugtning og fjernelse af kroni-kertilskud til brug for køb af lægemidler til fertilitetsbehandling påvirker ufri-villigt barnløses muligheder, til indenrigs- og sundhedsministern, og ministerenssvar herpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 9/11-2010 fra Facebook gruppen, tilindenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse hvor mange af de mennesker, der i dag gennem-går fertilitetsbehandling som efterfølgende adopterer et barn, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 9/11-2010 fra European Society ofHuman Reproduction and Embryology (Eshre), til indenrigs- og socialministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 10/11-2010 fra lægeforeningen, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
8
43
44
45
46
47
484950
51
52
53
54
55
56
57
Spm. om der først skal betales for medicin ved ægoplægningen, men at medicini forbindelse med IVF-behandling allerede betales før ægudtagningen, da medi-cinen til den såkaldte hormonstimulering går forud for ægudtagning og ægop-lægning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at antallet af børn, der er født ved hjælp afreagensglasbehandling, er markant lavere i Norge, hvor der er indført brugerbe-taling for kunstig befrugtning, end i Danmark, til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke undersøgelser, ministeren bygger sin vurdering på, jf. udtalelsei Deadline d. 5/11-10, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ændringsforslag til lovforslaget således at det ikke er den pågældnefertilitetslæge som skal træffe beslutning om forældreegnethed, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil betyde økonomisk hvis loftet for betaling for fertilitets-behandling bliver for hele behandlingsdelen, til indenrigs- og sundhedsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 16/11-10 fra Therese Brunse, til inden-rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til anonymiseret henvendelse, til indenrigs- og sundheds-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange ufrivilligt barnløse, der i dag har behov for fertilitetsbe-handling ud over de forsøg, som tilbydes på de offentlige klinikker, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange ufrivilligt barnløse kvinder med endometriose, der ikkeopnår graviditet inden for de 3 IVF-behandlinger, der tilbydes på de offentligefertilitetsklinikker, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren vil oplyse over hvor lang en periode den gennemsnitligeendometriosepatient er i fertilitetsbehandling, førend behandlingen resulterer igraviditet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det per 1/1-11 vil koste et ufrivilligt barnløst par at blive behandletmed kunstig befrugtning, hvis parret først modtager 2 inseminationer med part-nersæd og herefter gennemfører 3 IVF-behandlinger med friske æg og donorsæd,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det per 1/1-11 vil koste et ufrivilligt barnløst par at blive behandletmed kunstig befrugtning, hvis parret modtager 3 ICSI-behandlinger med friskeæg og herefter 2 forsøg med fryseæg, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad det per 1/1-11 vil koste et ufrivilligt barnløst par at blive behandletmed kunstig befrugtning, hvis parret gennemgår 3-4 inseminationer med part-nersæd, efterfulgt af 3 måneders pause i fertilitetsbehandlingen, mens kvindenbliver opereret for endometriose, herefter 2 IVF-behandlinger efterfulgt af ope-ration for endometriose, og endelig en 3. IVF-behandling, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad følgende patientforløb ville koste, hvis forløber var startet efter1/1-11: 10. maj 2006: første IUI forsøg; oktober 2006: operation for endometriosei svær grad og henvisning til IVF-behandling; 1. maj 2007: 1. lange IVF forløb;efterår 2007: 2 frostforsøg med pause i mellem - intet resultat, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at et barn, der er født ved hjælp af kunstigbefrugtning, er en samfundsøkonomisk gevinst for det danske samfund, idet bar-net som 50-årig bidrager med 1.368.000 kr. til samfundet, hvilket svarer til, atsamfundet får sin investering i barnet 7-16 gange igen, til indenrigs- og sund-hedsministeren, og ministerens svar herpå
9
58
Spm. om, hvor mange af de mennesker, der i dag gennemgår fertilitetsbehand-ling, som efterfølgende adopterer et barn, til indenrigs- og sundhedsministeren,og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 45Samråds-spm.nr.ATitelSamrådsspm. om, hvor mange ufrivilligt barnløse, ministeren vurderer, der årligtfra 1/1-11 vil få udgifter til fertilitetsbehandling, der overstiger det såkaldte worstcase scenarium, hvor ufrivilligt barnløse gennemfører 3 reagensglasbehandlingerinden for 1 år til 30.000 kr. inklusiv medicinudgifter, jf. Ritzau telegram, af7/11-10, »Gebyr kan ruinere barnløse«, til indenrigs- og sundhedsministerenSamrådsspm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kunstig befrugtning per 1/1-11ikke kun bliver tilgængelig for den ufrivilligt barnløse cheføkonom, der er giftmed chefkonsulenten, men også for politibetjenten, der er gift med en pædagog,til indenrigs- og sundhedsministerenSamrådsspm. om, hvordan ministeren vil sikre, at lovforslaget om brugerbetalingfor kunstig befrugtning ikke medfører færre fertilitetsbehandlinger og heraf færrefødte børn, jf. Ritzau d. 7/11-10 i telegrammet »Gebyr kan ruinere barnløse«, tilindenrigs- og sundhedsministeren
B
C