Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 46 Bilag 79
Offentligt
961798_0001.png
961798_0002.png
FELDT CENTRET ARSTeddy ØfeldtBjælkevangen 23
Folketingets Sundhedsudvalg_, ...
9�^«f™«eIlt.. 4615 2428Fax: 4 6 1 5 5 1 6 0
FolketogetChristiansborg1240 København K
2 ^ ZovreTlf.; 3670 6405Fax: 3670 6406Giro: 4 02 83 41SE-nr: 14 48 59 02www.ofeldt.dk
Den 24. februar 201 l/døVedr. L 46 (specialiseret behandling på Øfeldt Centrene).Kære SundhedsudvalgVi har erfaret, at Sundhedsministeriet er fremkommet med et udspil med formål at imødekomme deproblemer, som Øfeldt Centrenes patienter utilsigtet er havnet i, efter at Øfeldt Centrene blev over-flyttet fra regionerne til kommunerne pr. 1. august 2008.Som vi forstår udspillet, går det ud på at lade Øfeldt Centrene forblive i § 140 b og alene flyttefinansieringen (betalingen) for handicappede patienter, som behandles på Øfeldt Centrene, tilbagetil regionerne i et forsøg på at skabe de samme betingelser (og muligheder), som der var før over-flytningen af Øfeldt Centrene til kommunerne.Det er glædeligt, at Sundhedsministeriet på denne måde anerkender, at Øfeldt Centrenes højtspecia-liserede (og dermed også dyrere) behandling ikke hører hjemme i kommunerne, og at udgifterne istedet bør afholdes af regionerne, således at udgifterne bæres af "bredere skuldre".Denne holdningsændring er vigtig og derfor værd at holde fast i, idet Sundhedsministeriet ikketidligere har villet anerkende, at det var forkert at flytte Øfeldt Centrene over i kommunernesammen med den almene fysioterapi.Sundhedsministeriets udspil vil ganske rigtigt medføre, at finansieringen vil blive, som den var føroverflytningen, men det er desværre kun på papiret, at patienternes problemer vil blive løst, idetministeriets udspil ikke tager hensyn til, at kommunerne har ændret deres syn på Øfeldt Centreneradikalt efter overflytningen af Centrene.Dette hænger sammen med, at kommunerne, i deres iver for at spare penge, har givet sagsbehand-lerne klare retningslinjer om at gøre, hvad de kan for at hjemtage patienter til lokal (og billigere)behandling. Og det har medført, at sagsbehandlerne har brugt mange kræfter på at nedargumenterenytten af Øfeldt Centrenes behandling ved at forsøge at udviske forskellene mellem lokal (almen)fysioterapi og den højtspecialiserede behandling på Øfeldt Centrene. Som konsekvens heraf harkommuner sågar foreslået, at hjemmehjælpen kunne overtage behandling af højtkompliceredepatienter.Derved er Øfeldt Centrenes renommé i kommunerne, som er blevet oparbejdet igennem næsten 40år, blevet ændret på de IV2 år, der er gået siden overflytningen til kommunerne, fra at være et uniktBestyrelsen:Prof., dr. med. Jens F. Rehfeld (formand); prof., dr. med. Steen Stender; advokat Kjeld Thørup samt Teddy, Alex, Dorthe og Vera Øfeldt.
specialiseret behandlingstilbud, for patienter som er opgivede af det almindelige behandlingssy-stem, til et påtvunget onde, og sagsbehandlerne ser nu Øfeldt Centrenes behandling som en unød-vendig dyr form for "fysioterapi", unødvendigt langt væk fra patienten.Denne udvikling var desværre forudsigelig, idet overflytningen af behandlingsudgifteme tilkommunerne, i en tid med stram økonomi, har gjort det markant dyrere for kommunerne, hver gangen patient behandles på Øfeldt Centrene. Samtidig har KL bidraget til udviklingen, idet de meldteud (i høringssvar af 30. april 2009), at de ikke så nogen forskel på behandlingen på Øfeldt Centreneog almen fysioterapi og derfor var imod en forpligtende aftale om, at kommuner i RegionerneHovedstaden og Sjælland skulle (gen-)forpligtes til at yde tilskud til behandling på Øfeldt Centrene.Sundhedsministeriets fejlagtige udmeldinger om "at Øfeldt Centrene og fysioterapeuterne behand-ler samme patientkreds", og at "Øfeldt Centrenes virksomhed niveaumæssigt er sammenligneligmed andre træningstilbud i praksissektoren" har ligeledes bidraget til at ændre kommunernesholdning.Det er derfor usandsynligt, at Sundhedsministeriets udspil vil kunne hjælpe patienterne ud af deresnuværende problemer, idet en tilbageflytning af finansieringen til regionerne ikke ændrer på, at detstår kommunerne frit, om patienterne skal have bevilget transport til og fra behandling på ØfeldtCentrene, så længe Øfeldt Centrenes lovhjemmel fortsat er § 140 b.Kommunernes nu ændrede syn på Øfeldt Centrene, som næppe vil ændre sig - i hvert fald ikke deførste mange år, vil derfor fortsat bestå og således stille sig hindrende i vejen for bevilling aftransport. Det forhold, at behandling på Øfeldt Centrene typisk forløber over længere tid og såledesindebærer større transportudgifter, gør ikke problemstillingen nemmere.Derfor er vedtagelse af L 46, med deraf følgende overflytning af Øfeldt Centrene til § 79, deneneste mulige løsning på patienternes problemer, idet de patienter, som har et transportproblem, vilvære sikret transport til og fra deres lægehenviste behandling på Øfeldt Centrene - i kraft aflovhjemlen.Samtidig vil en § 79-løsning medføre en varig løsning for patienterne, idet en overflytning vilbevirke, at Øfeldt Centrenes lovmæssige placering retteligt kommer til at afspejle Centrenes reellefunktion i sundhedsvæsenet. Det har jo heller aldrig været meningen, at ændringen af myndigheds-og finansieringsansvaret skulle medføre ringere forhold for patienterne.En sådan mere korrekt lovmæssig definition af Øfeldt Centrene, som udbydere af højtspecialiseretbehandling, vil endvidere kunne sikre patienterne imod nye problemer, i forbindelse med fremtidigestrukturændringer eller revideringer af sundhedslovgivningen, idet det netop var den manglendeordentlige definering af Øfeldt Centrene, som tilbage i 1989-1991 bevirkede, at Øfeldt Centrene veden fejl blev glemt ved indførelsen af vederlagsfri behandling til handicappede (dette blev rettet opved hjælp af et folketingsflertal uden om den daværende VK-regering) og senest i denne omgang iforbindelse med kommunalreformen.På denne baggrund ønsker Øfeldt Centrene at søge om foretræde for Folketingets Sundhedsudvalgsnarrest muligt, således at vi kan uddybe ovennævnte synspunkter.Med venlig hilsen