Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 47 Bilag 1
Offentligt
911264_0001.png
911264_0002.png
911264_0003.png
911264_0004.png
Indenrigs- og SundhedsministerietDato:Sagsnr.:Sagsbeh.:21. oktober 20101005650DPPHO/ Center for Kommunaløkonomi
Høringsnotat
Notat om indkomne høringssvar vedrørende udkast til lov omændring af lov om lån til betaling af ejendomsskat (Renteforhøjelseog nedslag i de påløbne renter)Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lån til betaling af ejendomsskatblev sendt i høring hos KL, Ældremobiliseringen, Ældre Sagen, DanskePensionister og Danske Ældreråd den 6. oktober 2010.Herudover har berørte ministerier afgivet enkelte tekniske bemærkninger tillovforslaget.Der er modtaget høringssvar fra KL, Ældre Sagen, Danske Ældreråd,Ældremobiliseringen og Danske Pensionister. Endvidere har Århus Kommunetilsendt ministeriet bemærkninger.
Danske Pensionister har tilkendegivet, at deres holdning vil fremgå afhøringsvaret fra Ældremobiliseringen.
Ældremobiliseringen har ikke umiddelbart bemærkninger til lovforslaget, mennoterer sig, at rentejusteringen blandt andet betyder, at renterne nu vil blivefradragsberettigede. Umiddelbart finder man beregningsmodellen tung oguigennemskuelig, og man anbefaler, at ministeriet finder en for borgerne meregennemskuelig og kontrollerbar model.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Den valgte beregningsmodel for renten er valgt, da den afspejler engennemsnitlig forventet låneomkostning for folke- og førtidspensionister samtefterlønsmodtagere med fast ejendom og friværdi.Det skal endvidere for god ordens skyld bemærkes, at der med lovforslagetindføres et skematisk nedslag i renter tilskrevet efter den 1. januar og ikke et"almindeligt ligningsmæssigt fradrag", da det i mange tilfælde ikke vil kunneanvendes på grund af manglende skattepligtig indkomst. Det foreslåede nedslagvil derimod komme alle låntagere til gode.
Danske Ældreråd anerkender aftaleparternes ønske om, at kommunerne i størreomfang end i dag bliver kompenseret for tab opstået på grund af indefrysning afejendomsskatter. Danske Ældreråd finder dog, at lovforslagets § 3 risikerer ikkeblot at holde kommunerne skadesløse, men at medføre en overkompensation afkommunerne. Danske Ældreråd bemærker endvidere, at det i lovforslagetsbemærkninger fremgår, at lovforslaget forventes at give budgetforbedringer pågodt 110 mio. kr. i 2011, men at det ikke fremgår, hvad kommunerne i dag tabermed ordningen om indefrysning af ejendomsskatter.
Endeligt bekymrer det Danske Ældreråd, at låntagere uden skattepligtig indtægtikke vil kunne udnytte fradraget i de påløbne renter, jf. § 5, stk. 3, og opfordrerderfor ministeren til at overveje en anden type nedslag for disse låntagere.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Den valgte beregningsmodel for renten er valgt, da den afspejler engennemsnitlig forventet låneomkostning for folke- og førtidspensionister samtefterlønsmodtagere med fast ejendom og friværdi.Det skematiske nedslag er netop valgt af hensyn til, at mange pensionister ogefterlønsmodtagere ikke kan anvende et "almindeligt ligningsmæssigt fradrag"på grund af manglende skattepligtig indkomst. Det foreslåede nedslag vilsåledes komme alle låntagere til gode.
Ældre Sagen mener, at det er stærkt tvivlsomt, om de nye betingelser forforrentningen kan gælde for eksisterende lån fremadrettet. Men Ældre Sagen gårud fra, at Justitsministeriet ikke har haft bemærkninger hertil.Endvidere finder Ældre Sagen ikke, at den i forslaget beskrevne rente er udtrykfor markedsrenten og påpeger endvidere, at man mener, at det giverkommunerne en betydelig fortjeneste.Dernæst finder Ældre Sagen ikke, at det foreslåede skematiske nedslag er ioverensstemmelse med aftaleparternes aftale om en fradragsret. Ældre Sagenmener, at det skematiske nedslag for de fleste pensionisters vil være dårligereend et fradrag.Ældre Sagen mener endvidere ikke, at der er nok oplysninger, for så vidt angårde økonomiske konsekvenser for de enkelte pensionister og for beregningen afprovenuetskønnet.Dernæst påpeger Ældre Sagen, at der nu ikke er tale om nogen fordelagtigordning, hvilket vil medføre, at alene pensionister, der ikke har tilstrækkelig godøkonomi til at kunne låne andre steder, vil benytte ordning.Ældre Sagen bemærker, at det ikke synes at fremgå af den foreslåede lovtekst, atnedslaget ikke vedrører renter, der er tilskrevet før 2011.Endelig bemærker Ældre Sagen, at det ikke fremgår, om lånegrænsen i lovens §4, stk. 6 opgøres under hensyn til det foreslåede skematiske nedslag.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Kommunernes låntagning til indefrysning af ejendomsskatter sker med hjemmeli lov om lån til betaling af ejendomsskatter og med det foreliggende lovforslag
sker der alene en ændring i forhold til den fremadrettede forrentning for disselån.Den valgte beregningsmodel for renten er valgt, da den afspejler engennemsnitlig forventet låneomkostning for folke- og førtidspensionister samtefterlønsmodtagere med fast ejendom og friværdi.Det skematiske nedslag er netop valgt af hensyn til, at mange pensionister ogefterlønsmodtagere ikke kan anvende et "almindeligt" fradrag på grund afmanglende skattepligtig indkomst. Det foreslåede nedslag vil således kommealle låntagere til gode.Som anført i lovforslaget indebærer den gældende forrentning en risiko for, atdet økonomisk kan være attraktivt at optage lån til indefrysning afejendomsskat, uanset at ejeren af ejendommen ikke økonomisk har behov herfori forhold til at kunne blive boende i ejendommen. Med de foreslåede ændringervil ordningen fortsat tage sigte på at hjælpe pensionister, der ikke hartilstrækkelig god økonomi til at kunne blive boende i deres ejendom efter endtarbejdsliv, men ordningen vil i højere grad blive målrettet til den gruppepensionister og efterlønsmodtagere, som den oprindelig var tiltænkt.Det er præciseret i lovteksten, at nedslag i de påløbne renter kun gælder forrenter, der er tilskrevet efter 1. januar 2011.Indførelsen af et nedslag i renter tilskrevet efter den 1.januar 2011 indebæreringen ændringer i grænsen for at optage lån jf. § 4, stk. 6.
KL bemærker, at det fremsendte udkast til lovforslag imødekommer flere afKL's tidligere fremsatte synspunkter om, at ordningen belaster kommunernesøkonomi, og at det ikke er en kommunal opgave at yde lån til grundejere.KL påpeger, at det i det fremsendte lovforslag fremgår, at målgruppen forordningen er beskrevet som folkepensionister samt førtids- oginvalidepensionister, hvortil det bør tilføjes, at efterlønsmodtagere ligeledes eromfattet.KL går ud fra, at ministeriet fortsætter med at sende en årliginformationsskrivelse ud til kommunerne, som indeholder informationer omrenten, så kommunerne ikke skal anvende ressourcer på at beregne dette.KL foreslår endvidere, at det bliver skrevet ind i lovændringen, at det foreslåederentenedslag ved indfrielse kun skal omfatte renter, der er tilskrevet efter den 1.januar 2011.Dernæst bemærker KL, at den forslåede tekst til § 5, stk. 3 ikke nævner nogetom "frivillige" indfrielser - helt eller delvist.
KL beder ministeriet præcisere, hvorledes nedslaget i de påløbne renter rentpraktisk håndteres, når et lån forfalder til betaling, og hvornår status påfamilieforhold skal gælde fra mht. beregningen af bundfradraget på enlige ogægtefæller.Endelig henviser KL til ministeriets skrivelse af 2. juli 2010, hvoraf fremgår, atkommunerne skal fortsætte med indefrysning af ejendomsskatter i det tilfælde,hvor den seneste ejendomsværdi er mindre end den tinglyste sikkerhed. KL gårikke ud fra, at det har været hensigten, hvorfor man opfordrer ministeriet til atændre lovens § 5, stk. 1, så kommunerne fremover får en klar og udvidetbeføjelse til at kræve et lån sat i bero, når det ikke længere er dækning indenforden seneste ansatte ejendomsværdi.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Det er i lovbemærkningerne præciseret, at ordningen også omfatterefterlønsmodtagereIndenrigs- og Sundhedsministeriet vil fortsat rundsende en informationsskrivelsemed udregning af renten den 1. oktober det foregående år.Det er præciseret i lovteksten, at nedslag i de påløbne renter kun gælder forrenter, der er tilskrevet efter 1. januar 2011.Det er præciseret i bemærkningerne, at nedslag også ydes i forbindelse med heleller delvis frivillig indfrielse af lån.Det i bemærkningerne beskrevne bundfradrag for enlige og ægtefæller, vedrørerden henvisning, som der er til rentefradraget iForårspakke 2.0.Der skal derforikke, med nærværende lovgivning, sondres mellem enlige og ægtefæller vedudregningen af det foreslåede nedslag.For så vidt angår KL's henvisning til ministeriets skrivelse af 2. juli 2010, skaldet hertil bemærkes, at der er tale om en problemstilling, der er opstået ved denpraktiske administration af ordningen i en periode med faldendeejendomsvurderinger og ikke på grund af lovgivningen. Ministeriet vil drøftespørgsmålet nærmere med KL.
Århus Kommune bemærker, at det ville være hensigtsmæssigt, hvis det ikke kunfremgik af lovens bemærkninger, men også af selve lovteksten, at nedslag i depåløbne renter kun gælder for renter, der er tilskrevet efter 1. januar 2011.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Det er præciseret i lovteksten, at nedslag i de påløbne renter kun gælder forrenter, der er tilskrevet efter 1. januar 2011.