Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49
Offentligt
930980_0001.png
930980_0002.png
930980_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 49 stillet af Erhvervsudvalget den 19.

november 2010

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. november 2010 fraFaster Andelskasse, jf. L 49 - bilag 3.

Svar:

Faster Andelskasse er af den opfattelse, at forslaget om ophævelse af detlovbestemte krav om stemmeretsbegrænsninger bør udgå af lovforslaget,idet branchen ikke har udtrykt noget ønske herom. Tværtimod anføresdet, at mange finder det vigtigt, at begrænsningen vedbliver at være der.Det er vigtigt at bemærke, at lovforslaget ikke indfører et forbud modstemmeretsbegrænsninger i spare- og andelskasser. Lovforslaget ophæ-ver alene de eksisterende lovbestemte stemmeretsbegrænsninger.Formålet med at ophæve de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger er atøge den enkelte spare- og andelskasses fleksibilitet i tilfælde af, at der erbehov for kapitaltilførelse. I dag kan sparekasser og andelskasser såledeshave sværere ved at skaffe større beløb i ansvarlig kapital i form af ga-rantikapital og andelskapital, da indskydere af større beløb generelt øn-sker at få indflydelse i overensstemmelse med indskuddet.Ophævelsen af de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger for spare- ogandelskasser strider hverken mod princippet om én mand én stemme ellerandelstanken. Det er op til den enkelte spare- eller andelskasse at beslut-te, hvorvidt instituttet vil fastholde eller ophæve stemmeretsbegrænsnin-gerne i de eksisterende vedtægter eller eventuelt – hvis der ikke måttevære stemmeretsbegrænsninger i vedtægterne – at indføre stemmeretsbe-grænsninger i overgangsperioden på 2 år. Med overgangsordningen erdet sikret, at der er god tid og ro til eventuelt at ændre vedtægterne. I denforbindelse skal det bemærkes, at langt hovedparten – hvis ikke alle –spare- og andelskasser allerede i dag har stemmeretsbegrænsninger fast-sat i deres vedtægter.Hvad, der skal være gældende i forhold til vedtægterne, bestemmes afhenholdsvis sparekassens kompetente organ (repræsentantskabet) eller afandelskassens kompetente organ (generalforsamling) med respekt af ma-joritets- og quorum-regler samt den pågældende stemmeretsbegrænsning,der findes i sparekassens eller andelskassens vedtægter. Minoriteten erbeskyttet ved, at sådanne vedtægtsændringer kræver et kvalificeret fler-tal.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
Ingen spare- eller andelskasse vil således opleve en realitetsforskel i for-hold til i dag, medmindre garanterne eller andelshaverne selv ønsker det.Det vil derfor også være op til garanterne henholdsvis andelshaverne atbeslutte, hvorvidt man vil ophæve eventuelle vedtægtsbestemte stemme-retsbegrænsninger i forbindelse med en kapitaltilførsel til spare- ellerandelskassen. I den forbindelse er det vanskeligt at forestille sig, hvordanen investor økonomisk vil kunne ”lokke” garanterne eller andelshavernetil at ophæve stemmebegrænsningerne, medmindre instituttet er nødli-dende, og der uden kapitaltilførsel derfor er risiko for, at garanterne ellerandelshaverne mister deres indskud. Det er således ikke som anført afFaster Andelskasse hensigten med lovforslaget at tilgodese investorermed henblik på, at disse på sigt bestemmer sammensætningen af repræ-sentantskab og bestyrelse.Det følger endvidere af lov om finansiel virksomhed § 61, stk. 1, at en-hver fysisk eller juridisk person – eller flere fysiske eller juridiske perso-ner, som handler i forståelse med hinanden - der påtænker direkte ellerindirekte at erhverve mere end 10 % af stemmerettighederne i en spare-kasse, på forhånd skal ansøge Finanstilsynet om godkendelse af den på-tænkte erhvervelse. Det samme gælder, hvis andelen af stemmerettighe-der forøges, således at denne vil komme til at udgøre eller overstige engrænse på henholdsvis 20 pct., 33 pct. eller 50 pct. Finanstilsynet god-kender kun den påtænkte erhvervelse, hvis det vurderes, at den pågæl-dende storinvestor ikke vil udøve uhensigtsmæssig indflydelse på ledel-sen af sparekassen.Efter Finanstilsynets praksis vil bestemmelsen i § 61 sikre beskyttelsemod, at en eller få storinvestorer vil kunne udøve uhensigtsmæssig ind-flydelse på sparekasser.Endvidere gælder det, at Finanstilsynet i forbindelse med ansøgningen ihenhold til lov om finansiel virksomhed § 61 a skal sikre hensynet til enfornuftig og forsvarlig forvaltning af den virksomhed, hvori erhvervelsenpåtænkes.Det følger endelig af lov om finansiel virksomhed § 62, at hvis kapitale-jere, der er i besiddelse af en af de i § 61, stk. 1, omhandlede andele ikkeopfylder disse krav, kan Finanstilsynet ophæve den stemmeret, der erknyttet til de pågældende ejeres kapitalandele eller påbyde virksomhedenat følge bestemte retningslinjer.Endelig fremfører Faster Andelskasse en bemærkning om, at der er be-grebsforvirring i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4.3 iforhold til den efterfølgende bemærkning til lovforslagets § 1, nr. 18.Hertil skal det bemærkes, at udlægningen af lovforslagets bemærkningerikke er korrekt. En andelskasse, der efter ophævelsen af stemmeretsbe-
3/3
grænsningerne bibeholder en bestemmelse i vedtægterne om, at hvertmedlem fortsat kun har én stemme, kan fortsat anses for at være både enandelskasse og et andelsselskab, mens en andelskasse, som vælger atophæve stemmeretsbegrænsningen, stadig kan betegne sig som en an-delskasse, men den er ikke længere et andelsselskab.