Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49
Offentligt
930938_0001.png
930938_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010

Besvarelse af spørgsmål 13 ad L 49 stillet af Erhvervsudvalget den

30. november 2010 efter ønske fra Morten Østergaard (RV)

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at forslaget om ophævelse afstemmeretsbegrænsning i sparekasser og andelskasser er medtaget i lov-forslaget - på hvis foranledning og med hvilket sigte?

Svar:

I forhold til den finansielle krise har nogle sparekasser klaret sig godt,mens andre har haft vanskeligheder. Løkken Sparekasse overgik den 1.marts 2009 til Finansiel Stabilitet A/S, og den 30. oktober 2008 måtteSpar Mors ligeledes opgive at leve op til lovens solvenskrav.Såvel spare- som andelskasser har modtaget individuelle statsgarantier.Disse udløber i 2013, hvor institutterne skal finde funding på anden vis.Hertil kommer, at 17 spare- og andelskasser også har fået statsligt kapi-talindskud.Da spare- og andelskasser typisk hører til blandt de mindre institutter, vildet normalt være vanskeligere at finde finansieringskilder. For de mindreinstitutter er likviditeten ofte i form af indlånsoverskud eller finansieringvia større pengeinstitutter. I forhold til finansiering via de større pengein-stitutter har finanskrisen især ramt de mellemstore institutter hårdt. Der-med er ”spændet” mellem små og store institutter blevet større, og detkan være vanskeligere for de mindre institutter at finde partnere, som haren forretningsmæssig interesse i og midler til at yde finansiering. I for-længelse af den finansielle krise er både private og professionelle aktørerpå de finansielle markeder blevet mere forsigtige, når de skal placere de-res penge eller investere dem.Da udviklingen har bevirket, at forholdene i den finansielle sektor til sta-dighed ændrer sig med høj fart, kan det ikke udelukkes, at spare- og an-delskasser også fremover vil få behov for at få tilført ansvarlig kapital.Formålet med ophævelsen af de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger erat øge den enkelte spare- og andelskasses fleksibilitet i tilfælde af, at derer behov for kapitaltilførsel. Som reglerne er i dag, kan sparekasser ogandelskasser have svært ved at skaffe større beløb i ansvarlig kapital iform af garantikapital og andelskapital, da indskydere af større beløb ge-nerelt ønsker at få indflydelse i overensstemmelse med indskuddet. Delovbestemte stemmeretsbegrænsninger er til hinder for, at disse potentiel-le investorer vil kunne opnå denne indflydelse, hvorfor mange investorer
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
vil afholde sig fra at foretage indskud i garanti- og andelskapital.En øget fleksibilitet over for investorer i forhold til indflydelse vil såledeskunne bidrage til at øge finansieringsmulighederne til gavn for spare- ogandelskasserne. Hvorvidt den enkelte lokale spare- eller andelskasse øn-sker at gøre brug af denne mulighed for øget fleksibilitet er op til spare-eller andelskassen selv at beslutte.