Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 65 Bilag 12
Offentligt
928963_0001.png
928963_0002.png
928963_0003.png
Indenrigs- og SundhedsministerietÆndringsforslagtilForslag til Lov om kommunal ejendomsskat(Ændring af bestemmelserne om loft over grundlaget for beregning af kommunalgrundskyld for så vidt angår fradrag for forbedringer) – L 65
Afindenrigs- og sundhedsministeren,tiltrådt af …
Til § 11)§ 1, stk. 5affattes således:”Stk.5.For afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor fradrag for forbedringerbortfalder, anvendes grundværdien uden det tidligere fradrag for forbedringer somudgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Vedberegningen fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor grundværdien efterfradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1,udgjorde den afgiftspligtige grundværdi til skatteårets niveau, med reguleringspro-centen for de mellemliggende år, jf. stk. 3.”[Præcisering]
Til § 22)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:”Stk.5.For krav på tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på § 1, stk. 5, i denhidtil gældende lov, indtræder forældelse uanset § 3, stk. 1, og § 30, stk. 1, i lov nr.522 af 6. juni 2007 om forældelse af fordringer tidligst den 1. januar 2014.”[Forældelse af krav på tilbagebetaling af grundskyld]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en teknisk præcisering.Som anført i lovforslagets bemærkninger til § 1 i L 65 indebærer den foreslåedeændring af § 1, stk. 5, at bestemmelsen fremover alene vedrører den situation, hvoret fradrag for forbedringer bortfalder. Når der sker bortfald af fradrag, skal der fort-sat ske en omberegning af den afgiftspligtige grundværdi, hvor der i beregningenefter lovens § 1, stk. 2, nr. 2 tages udgangspunkt i det seneste år, hvor den afgifts-pligtige grundværdi blev fastsat efter stk. 2, nr. 1 (basisåret). Det bortfaldne fradragskal ikke længere fratrækkes i basisårets grundværdi, og basisårets grundværdi udenfradrag opreguleres herefter med reguleringsprocenten til det aktuelle år. Denneværdi sammenholdes så med den aktuelle grundværdi uden fradrag, og den lavesteaf de to værdier udgør det aktuelle års afgiftspligtige grundværdi.
Med ændringsforslaget indføjes den i bemærkningerne beskrevne metode, der skalanvendes ved omberegningen, i lovteksten.
Til nr. 2Den ændring af det IT-system, der beregner ejendomsskatterne for kommunerne,der som omtalt i punkt 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger blev gennemførti 2005, har medført, at grundskatteloftet blev beregnet i overensstemmelse med dentilsigtede virkning af loven. Da denne praksis imidlertid ikke var i overensstemmel-se med en korrekt fortolkning af lovens ordlyd, vil grundejerne kunne have krav påen genoptagelse af beregningen af grundskatteloftet og tilbagebetaling af for megetbetalte ejendomsskatter.Forvaltningsmyndigheder kan efter almindelige offentligretlige principper efteromstændighederne have pligt til af egen drift at genoptage sager, når hidtidig prak-sis endeligt er underkendt, navnlig når der er tale om væsentlige ændringer til gunstfor borgerne, og der ikke er væsentlige praktiske problemer med at identificere derelevante sager. Det forventes, at det vil være muligt ved hjælp af IT-systemet atudsøge de borgere, der har fået nye eller forhøjede fradrag for forbedringer, der kanhave tilbagebetalingskrav, og dette vil blive forsøgt.De særlige overgangsregler i lov nr. 522 af 6. juni 2007 om forældelse af fordringer(forældelsesloven), der indtil nu har indebåret, at forældelse tidligst har kunnet ind-træde efter 5 år, vil fra og med 1. januar 2011 ikke længere have virkning. Der villederfor kunne indtræde forældelse af eventuelle tilbagebetalingskrav umiddelbartefter vedtagelsen af nærværende forslag.Der er tale om en teknisk og juridisk meget kompliceret problemstilling, hvor derhar været et betydeligt arbejde forbundet med dels at udrede problemstillingensomfang dels at udarbejde en hensigtsmæssig fremadrettet løsning. Endvidere er deret betydeligt arbejde med at udarbejde en teknisk og administrativ hensigtsmæssigløsning på tilbagebetalingsopgaven. Dette har indebåret, at der endnu ikke har væretmulighed for at påbegynde arbejdet med at udfinde de borgere, der eventuelt harkrav på tilbagebetaling.Det vil ikke være rimeligt, at dette tidsmæssige forløb kommer borgerne til skadesom følge af forældelse af eventuelle tilbagebetalingskrav.Der er – da ændringen af IT-systemet blev gennemført i 2005 – muligvis ingentilbagebetalingskrav, der er forældede ved fremsættelsen af nærværende ændrings-forslag. Selv hvis der er sådanne forældede krav, kan forældelsen være indtrådt iperioden efter, at det op mod sommerferien i 2010 blev endeligt klarlagt, at der harværet tale om en ulovlig praksis i den kommunale opkrævning af ejendomsskat, ogforældelse kunne derfor muligvis være undgået, hvis det på et tidligere tidspunkthavde været muligt at fremfinde de berørte grundejere.
På baggrund af disse helt særlige omstændigheder anses det for mest rimeligt atforeslå indføjet en særlig bestemmelse vedrørende forældelse af de omhandledetilbagebetalingskrav.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der uanset den 3-årige forældelsesfrist iforældelseslovens § 3, stk. 1, samt overgangsreglen i forældelseslovens § 30, stk. 1,tidligst vil indtræde forældelse af krav på tilbagebetaling af grundskyld, som støttespå § 1, stk. 5, i den hidtil gældende lov om kommunal ejendomsskat, den 1. januar2014. Den foreslåede bestemmelse sikrer, at der vil være god tid til at udfinde deberørte borgere og gennemføre tilbagebetaling af for meget betalte ejendomsskatter.I det omfang det viser sig, at det ikke er muligt at udfinde (alle) de berørte borgere,vil dette blive offentliggjort, og det vil samtidig blive oplyst, inden for hvilken fristkravet skal være gjort gældende for at forhindre, at forældelse indtræder.Forslaget kan have økonomisk betydning for kommunerne i det omfang den fore-slåede bestemmelse måtte bevirke, at krav, der ved lovens ikrafttræden den 1. janu-ar 2011 ellers ville være forældede, herefter fortsat består. Omfanget heraf vurderesdog at være beskedent.