Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 65
Offentligt
929851_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 7. december 2010Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: PHOSags nr.: 1005128Dok nr.: 376053
Folketingets Kommunaludvalg har den 2. december 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 11 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 11:"Ministeren bedes kommentere notat af 2/12-10 fra Rafn & Søn ApS, jf. L 65 -bilag 8.”Svar:Rafn & søn anfægter for det første, at der er tale om et skattehul.Der kan her være grund til indledningsvist at understrege, at grundskatteloftetsformål alene er at sikre, at grundejere ikke oplever store stigninger i grund-skylden fra det ene år til det andet, når vurderingerne stiger.Desværre har det vist sig, at den udformning, som loven fik tilbage i 2003, haren konsekvens, som slet ikke svarer til det enkle formål om at sætte loft overden årlige stigning i ejendomsskatten.Problemet er, at får en grundejer eksempelvis forhøjet et fradrag for grundfor-bedringer i 2008, så skal det typisk trækkes fra i grundværdien helt tilbage i2001. Man tager altså et fradrag, der er beregnet med udgangspunkt i de se-nere langt højere vurderinger i f.eks. 2008, og trækker det fra i det tidligere år2001, hvor grundværdien var lavere. Det fører til et lavt beskatningsgrundlag.Det har på intet tidspunkt været hensigten med grundskatteloftet og grundfor-bedringsfradraget, at oplysninger fra forskellige vurderingsår skal blandes påden måde, det nu sker, og med de konsekvenser, det har fået. Og resultateter, at der efter regeringens opfattelse opstår en utilsigtet virkning, der er at ka-rakterisere som et skattehul.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Søren H. Thomsen