Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 65
Offentligt
929891_0001.png
929891_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 7. december 2010Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: PHOSags nr.: 1005128Dok nr.: 373651
Folketingets Kommunaludvalg har den 3. december 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 25 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).Spørgsmål nr. 25:"Ministeren bedes oplyse, om det ikke er en grundlæggende tanke med skat-teloftet, at dette kan justeres, hvis der efter loftfastsættelsen sker ændringer iansættelserne, der danner grundlag for loftet? Herunder hvordan den nuvæ-rende udformning af § 1, stk. 5 skiller sig – negativt - ud i forhold til de øvrigeomberegningsregler, eksempelvis vurderingsloven § 33, stk. 13-18."Svar:Spørgsmålet synes at henvise til, at der efter ejendomsskattelovens § 1, stk. 4skal ske en omberegning af skatteloftet for nye grunde eller, hvor der er sketændring af ejendommens areal, anvendelse eller planforhold, og hvor SKAThar foretaget en ansættelse efter vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 eller 18.Bestemmelsen afspejler, at selvom der med grundskatteloftet er lagt be-grænsninger på, hvor meget den kommunale ejendomsskat kan stige fra år tilår, indgår det samtidigt som et hovedprincip, at ændringer i grundens areal el-ler anvendelse eller som følge af planforhold og bortfald af fradrag for forbed-ringer af grunden fuldt ud skal slå igennem i den grundskyld, der skal betales.Loftet skal derfor ikke begrænse stigninger i grundværdien, der skyldes så-danne ændringer på grunden. Loftet skal alene sikre, at den almindelige pris-udvikling ikke fører til, at den kommunale ejendomsskat fra år til år stiger mereend den i loven fastsatte reguleringsprocent.Der kan f.eks. være tale om en grund, der i 2010 overføres fra landzone til by-zone med deraf følgende stigning i grundværdien. SKAT skal her foretage enansættelse af grundværdien under forudsætning af, at grunden er beliggende ibyzone, men i 2001 niveau, hvis det antages, at grundens skatteloft har basis-år i 2001.SKAT foretager i denne situation ikke en egentlig vurdering, men går i stedetud fra, hvad andre tilsvarende grunde i området var vurderet til i 2001, ogsåselv om disse grunde måske var vurderet for lavt. Derved sikres det – i over-ensstemmelse med bemærkningerne til lovforslag L 39 om grundskatteloftet –at den nye grund får en 2001-vurdering svarende til de andre grunde i områ-det, som skatteloftet så kan beregnes ud fra.Det sikres herved, at den værdistigning, der er en følge af, at grunden er over-gået til byzone får indvirkning på beregningen af den afgiftspligtige grundvær-
Side 2
di, mens den almindelige udvikling i prisniveauet ikke får større virkning, endden stigningsbegrænsning, der følger af den reguleringsprocent, som hvert årangiver, hvor meget den kommunale ejendomsskat må stige. Der er såledestale om en omberegning, der er i overensstemmelse med hensigten medgrundskatteloftet.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 11 og spørgsmål 19 er situatio-nen imidlertid anderledes, når der gives nye fradrag eller fradrag forhøjes foren grund, idet omberegningen her fører til et resultat, der ikke er i overens-stemmelse med hensigten med grundskatteloftet. Skatteloftet kan her få enutilsigtet lav værdi, der ikke udgør et relevant sammenligningsgrundlag, dermuliggør en isolering af den stigning, som alene skyldes ændringer i niveauetfor grundvurderinger, dvs. den almindelige prisudvikling.Det er baggrunden for, at regeringen med det fremlagte lovforslag foreslår, atomberegningen afskaffes, når grundejere får meddelt nye fradrag eller ændre-de fradrag for grundforbedringer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Søren H. Thomsen