Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 65
Offentligt
929827_0001.png
929827_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 7. december 2010Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: PHOSags nr.: 1005128Dok nr.: 375789
Folketingets Kommunaludvalg har den 2. december 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 6 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).Spørgsmål nr. 6:"Ministeren bedes redegøre for, hvordan ændringen af beregningen i 2005kom i stand, herunder hvem der tog initiativ til det, hvem der traf beslutningom, at beregningen skulle ændres, og hvem der blev spurgt undervejs i pro-cessen, herunder om ministeriet var involveret.”Svar:Skatteministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:”Det skal straks slås fast, at beregning og opkrævning af kommunale ejen-domsskatter er en kommunal opgave, mens opgaven med ejendomsvurderinger en statslig opgave, som varetages af SKAT. De to opgaver er ganske vistrent systemteknisk nært forbundne, som det også fremgår af nedenstående,men det er vigtigt at slå fast, at der er tale om to forskellige opgaver, som vare-tages af to forskellige myndigheder.I december 2002 vedtog Folketinget lovforslag nr. L 39, hvorved grundskatte-loftet blev indført. SKAT bistod i denne forbindelse i forståelse med Indenrigs-og Sundhedsministeriet KMD med at udforme den del af det kommunale ejen-domsskattesystem, der skulle beregne den afgiftspligtige grundværdi, Det ske-te bl.a., fordi denne kommunale del af it-systemet arbejder tæt sammen medden funktionalitet i SKATs vurderingssystem, hvor SKAT i henhold til vurde-ringslovens § 33, stk. 16-18 skal indberette ansættelser til brug for kommuner-nes beregning af den afgiftspligtige grundværdi.SKAT antog dengang, at § 1, stk. 5 i lov om kommunal ejendomsskat vedrø-rende omberegning af den afgiftspligtige grundværdi ved et ændret fradrag forforbedringer primært skulle finde anvendelse i de situationer, hvor et fradragfor forbedringer bortfalder, og hvor den afgiftspligtige grundværdi derfor skalforhøjes. Det kommunale ejendomsskattesystem blev derfor udformet sådan,at den afgiftspligtige grundværdi blev ændret ved enhver ændring af eksiste-rende fradrag for forbedringer.På daværende tidspunkt var det på ingen måde almindeligt, at eksisterendefradrag for forbedringer blev genoptaget og forhøjet efter anmodning fragrundejeren. I 2001 gjorde en lovændring det muligt, at grundejerne kunne få
Side 2
genoptaget deres fradrag for forbedringer, også i årene efter at fradraget varfastsat. Denne lovændring førte til, at en række grundejere i årene 2004 ogfrem anmodede SKAT om genoptagelse af for lavt fastsatte fradrag for forbed-ringer, og at disse fradrag derefter blev forhøjet af SKAT.I 2005 konstaterede Nibe kommune, at et ændret fradrag for forbedringermedførte, at den afgiftspligtige grundværdi blev beregnet til nul. Dermed villegrundejeren undgå ejendomsbeskatning i hele perioden indtil fradraget bort-faldt. Grundforbedringsfradrag løber i 30 år. Nibe kommune mente ikke, at det-te var i overensstemmelse med formålet med grundskatteloftet, og kontaktedederfor SKAT. SKAT var enig med Nibe kommune og bistod derfor i 2005 KMDmed at ændre ejendomsskattesystemet, sådan at et forhøjet fradrag for for-bedringer kun ville få betydning for den afgiftspligtige grundværdi, hvis grund-værdien minus fradraget i det første år af de år, hvor vurderingsansættelsenblev ændret, blev lavere end den afgiftspligtige grundværdi, der blev betalt af-gift af i samme år. Det er denne ændring af ejendomsskattesystemet, som detnu har vist sig ikke er i overensstemmelse med en korrekt fortolkning af § 1,stk. 5 i lov om kommunal ejendomsskat.Ændringen af ejendomsskattesystemet i 2005 skete, uden at Indenrigs- ogSundhedsministeriet eller Skatteministeriets Departement blev involveret.KMD har endvidere oplyst, at kommunerne ikke blev informeret om ændrin-gen. Der blev således i 2005 udelukkende udsendt information om ændringentil SKATs vurderingsmedarbejdere, idet ændringen også berørte den måde,hvorpå SKAT skal indberette ansættelser i henhold til vurderingsloven tilSKATs vurderingssystem til brug for kommunernes beregning af den afgifts-pligtige grundværdi i ejendomsskattesystemet.Skatteministeriet finder det meget beklageligt, at SKAT ikke i 2005 tog kontakttil Indenrigs- og Sundhedsministeriet omkring den ændrede udformning af dendel af det kommunale ejendomsskattesystem, der beregner den afgiftspligtigegrundværdi, idet den ændrede udformning som nævnt tog udgangspunkt i enbestemt fortolkning af § 1, stk. 5 i lov om kommunal ejendomsskat, som er In-denrigs- og Sundhedsministeriets ansvar. At Indenrigs- og Sundhedsministeri-et ikke blev kontaktet på daværende tidspunkt skal ses i sammenhæng med,at SKAT på dette tidspunkt var af den opfattelse, at ændringen var korrekt, ogat SKAT i 2002-3 havde bistået KMD med at udforme denne del af ejendoms-skattesystemet i forståelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriet.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Søren H. Thomsen