Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 66
Offentligt
928470_0001.png
928470_0002.png
Dato:J.nr.:
6. december 201010/30364
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 3

ad L 66. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV).

Spørgsmål nr. 3:

”I lovforslagets bemærkninger pkt. 2.7.1. anføres det, at de omkostningsdækkende gebyrer iden foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk 1, i lovforslaget er fastsat således, at der opnåsdækning for de langsigtede, gennemsnitlige omkostninger for hvert sagsområde. Ministerenbedes uddybende og detaljeret redegøre for, hvad der ligger til grund for fastsættelsen af despecifikke gebyrer for følgende tre typer ansøgninger:a.) gebyret på på 5.975 kr. for at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,b.) på 3.025 kr. for at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3 og 4,c.) gebyret på 1.975 kr. for at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, forså vidt angår medfølgende familie til arbejdstagere, studerende og forskere.”

Svar:

Gebyrsatserne for den enkelte sagstype er beregnet ud fra sagstypens gennemsnitlige om-kostninger. Den enkelte sagstypes omkostninger afhænger bl.a. af, hvor mange timer sags-behandlingen tager, dvs. hvor kompliceret sagstypen er, og hvor mange sagsskridt sagenskal gennemgå.Gebyret indeholder dels direkte omkostninger og dels en forholdsmæssig fordeling af Ud-lændingeservices indirekte omkostninger.De direkte omkostninger forbundet med sagsbehandlingen omfatter det gennemsnitlige tids-forbrug pr. sag samt sagsspecifikke omkostninger, som f.eks. udstedelse af opholdskort m.v.til udlændinge, der får opholdstilladelse.De indirekte omkostninger omfatter en forholdsmæssig andel af Udlændingeservices fælles-omkostninger, der svarer til den andel, som de gebyrlagte sagsområder udgør i forhold til detsamlede ressourcetræk. Det drejer sig f.eks. om ledelse, økonomifunktioner, statistik, tele-fonbetjening m.v. De indirekte omkostninger, der indgår i beregningen af gebyrstørrelserne,fremgår af afsnit 2.7.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
De direkte og indirekte omkostninger forbundet med behandlingen af ansøgninger på områ-der, der ikke er omfattet af gebyrer, f.eks. asylområdet, og omkostninger forbundet med be-handlingen af ansøgninger fra personer, der er fritaget for betaling af gebyr, indgår ikke i be-regningen af gebyrsatserne. Omkostninger forbundet med sagsbehandling af sagstyper, derikke er omfattet af gebyrer, bevillingsfinansieres.Det gennemsnitlige antal direkte sagsbehandlertimer pr. sag er den primære nøgle til forde-ling af omkostningerne, og det har derfor betydning for gebyrsatserne, hvilken tyngde denenkelte sagstype har.Antallet af direkte sagsbehandlertimer, som gennemsnitligt medgår til behandlingen af de treadspurgte ansøgningstyper er anført nedenfor:Ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1: 4,5 sagsbehand-lertimer pr. sagAnsøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3 og 4:2,2 sagsbehandlertimer pr. sagAnsøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, for så vidt an-går medfølgende familie til arbejdstagere, studerende og forskere: 1,3 sagsbehand-lertimer pr. sag
Forskellen i gebyrstørrelserne for de tre forespurgte ansøgningstyper afspejler således pri-mært den forskel, der er i den gennemsnitlige sagsbehandlertid pr. sag.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk