Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 66
Offentligt
928624_0001.png
928624_0002.png
928624_0003.png
928624_0004.png
928624_0005.png
Dato:J.nr.:
6. december 201010/30897
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 4

ad L 66.

Spørgsmål nr. 4:

”Ministeren bedes kommentere høringssvarene fra Dansk Flygtningehjælp, Komiteen Flygt-ninge under Jorden og KTO, jf L 66 - bilag 5, høringssvarene fra Kirkernes Integrationstjene-ste og Den Katolske Kirke i Danmark, jf. L 66 – bilag 6, samt høringssvaret fra Institut forMenneskrettigheder , jf L 66 - bilag 8.”.

Svar:

Nedenfor følger Integrationsministeriets bemærkninger til de dele af høringssvarene fraDansk Flygtningehjælp, Komiteen Flygtninge under Jorden, KTO, Kirkernes Integrationstje-neste og Den Katolske Kirke i Danmark samt Institut for Menneskerettigheder, som vedrørerdet fremsatte lovforslag.1. Høringssvaret fra KTOKTO anfører ikke at have bemærkninger til lovforslaget.Dette giver ikke anledning til kommentarer fra Integrationsministeriets side.2. Indførelse af gebyrer og størrelsen af disseDansk Flygtningehjælp finder, at de foreslåede gebyrer er relativt høje.Komiteen Flygtninge under Jorden anfører, at der med en vis rimelighed kan afkræves ethøjt beløb for en ansøgning med henblik på et ophold der drejer sig om personlig vinding foransøger i form af job eller uddannelse, herunder greencard og studieophold, men at detteikke findes rimeligt i forbindelse med ansøgninger om familiesammenføring, ansøgninger omforlængelse af opholdstilladelse og ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse.Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at det indgår i aftalen af 25. maj 2010mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, at der skal ind-føres omkostningsdækkende gebyrer for ansøgninger på familiesammenførings-, studie- og
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
erhvervsområdet, og at der skal indføres et gebyr på 750 kr. for indgivelse af klager på disseområder.Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at det fremgår af afsnit 2.7.1. i de almindeli-ge bemærkninger til lovforslaget, at gebyrerne efter den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk.1, er fastsat således, at der opnås dækning for de langsigtede, gennemsnitlige omkostningerfor hvert sagsområde i overensstemmelse med retningslinjerne i Budgetvejledning 2010,punkt 2.3.13. HøringsfristenDansk Flygtningehjælp finder høringsfristen stærkt beklagelig, Institut for Menneskerettighe-der anfører, at længden af høringsfristen er urimelig, og Komiteen Flygtninge under Jordenanfører, at høringsfristen er usædvanlig kort.Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at høringsfristen blev fastsat således, atmodtagne høringssvar og høringsnotat kunne sendes til Folketinget inden 1. behandlingen aflovforslaget som foreskrevet, men at også høringssvar, der modtages efter høringsfristensudløb, studeres nøje af Integrationsministeriet og løbende oversendes til Integrationsudval-get.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i Integrationsministeriets høringsnotat, sendt til udvalgetden 18. november 2010, L 66 – bilag 1.4. Gebyr for klagerDansk Flygtningehjælp anfører, at der som minimum bør gives fritagelse for gebyr i klagesa-ger, hvor der indgår spørgsmål om hensyn til internationale konventioner, herunder retten tilfamilieliv.Komiteen Flygtninge under Jorden anfører, at personer, som mener sig alvorligt fejlbehand-let, bør have adgang til at klage over dette, uden at økonomien skal være en hindring, og atet gebyr på 750 kr. vil være en hindring for mange.Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at det indgår i aftalen af 25. maj 2010mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, at der skal ind-føres et gebyr på 750 kr. for indgivelse af klager på familiesammenførings-, studie- og er-hvervsområdet.Da beløbet for indgivelse af en klage ikke er højere end 750 kr., er det vurderingen, at detalene er Danmarks forpligtelser efter EU-retten, der kan føre til, at der skal ske fravigelse afkravet om gebyrbetaling for indgivelse af en klage.Efter forslaget til § 9 h, stk. 2, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1, fraviges kravet om gebyrbe-taling således, hvis der efter EU-reglerne ikke kan kræves gebyr for indgivelse af klage.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
5. Fravigelse af gebyrkravInstitut for Menneskerettigheder anfører i sit høringssvar, at det foreslåede gebyr på 5.950kr. vil ramme mindre bemidlede særligt hårdt, og Institut for Menneskerettigheder anbefaler,at det overvejes nærmere, om virkningerne af det foreslåede gebyr er proportionale, jf.EMRK (Den Europæiske Menneskerettighedskonventions) artikel 8 og 14.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at efter forslaget til udlændingelovens § 9 h, stk.1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, fraviges kravet om indbetaling af gebyr, hvis Danmarks interna-tionale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige det. Dette gælder både, når der ansøges omførstegangstilladelse, når der ansøges om forlængelse af en meddelt opholdstilladelse, ognår der ansøges om tidsubegrænset opholdstilladelse.Som det fremgår af afsnit 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil EMRK artikel 8være til hinder for opkrævning af et gebyr for indgivelse af en ansøgning om familiesammen-føring, hvis gebyret er af en sådan størrelse, at det reelt afskærer personer fra at kunne ud-øve et familie- og privatliv, som er beskyttet af artikel 8. Det fremgår i den forbindelse ligele-des af afsnit 2.5., at der i tilfælde, hvor en ret til familiesammenføring følger af EMRK artikel8, ikke vil blive opkrævet gebyr.Det følger af EMRK artikel 14 (diskriminationsforbuddet) sammenholdt med artikel 8, at sta-ten er forpligtet til ikke at forskelsbehandle personer i sammenlignelige situationer inden foranvendelsesområdet for artikel 8, medmindre forskelsbehandlingen er sagligt begrundet ogproportional.Formålet med indførelsen af gebyrer på ansøgninger om bl.a. familiesammenføring er, somanført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at dække myndighedernes omkostnin-ger ved behandlingen af de pågældende ansøgninger.En sådan ”brugerbetaling” vil som enhver anden brugerbetaling i sagens natur udgøre enstørre del af indkomsten for en person med lav indkomst end for en person med høj ind-komst. Dette kan imidlertid ikke medføre, at der dermed er tale om en konventionsstridig for-skelsbehandling. Staten må således antages at have en bred skønsmargin i forbindelse medfastlæggelsen af en ordning for finansieringen af offentlige funktioner, herunder indførelse afomkostningsdækkende gebyrer for ansøgninger på familiesammenførings-, studie- og er-hvervsområdet.Det bemærkes i øvrigt, at gebyrer for indgivelse af ansøgninger om familiesammenføring al-lerede opkræves i andre lande. Der henvises i den forbindelse til afsnit 2.2. i de almindeligebemærkninger til lovforslaget.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
6. VejledningDansk Flygtningehjælp finder den skitserede administration af gebyrundtagelse rimelig, menDansk Flygtningehjælp finder, at de foreslåede procedurer bør præciseres i forhold til indbe-taling og anfører således, at der bør der være klar information og vejledning.Integrationsministeriet kan hertil oplyse, at ansøgningsskemaerne vil blive opdateretmed information om gebyrerne, og at der på udlændingemyndighedernes hjemmesidewww.nyidanmark.dkvil blive vejledt om gebyrerne for indgivelse af ansøgninger og klager,herunder om undtagelsesmuligheder.Det skal også bemærkes, at myndighederne i overensstemmelse med almindelige forvalt-ningsretlige principper vil skulle vejlede om gebyrordningen, herunder om undtagelsesmulig-heder.7. Religiøse forkyndereKirkernes Integrationstjeneste og Den Katolske Kirke i Danmark har anført, at gebyrerne foransøgninger om opholdstilladelse som religiøs forkynder kan være en barriere, der begræn-ser religionsfriheden.Det skal hertil bemærkes, at det er anført i afsnit 2.5. i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, at det er regeringens opfattelse, at forslaget om gebyrer ikke begrænser religions-friheden i strid med EMRK eller Danmarks øvrige internationale forpligtelser.Artikel 9 i EMRK indeholder bl.a. en forpligtelse for medlemsstaten til ikke at gøre indgreb iretten til at udøve og manifestere sin religion eller tro, medmindre det sker i overensstem-melse med lov og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den offentlige tryg-hed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden eller sædeligheden eller for at beskytteandres rettigheder og friheder.Et krav om, at en udlænding skal betale et gebyr for at indgive en ansøgning om opholdstil-ladelse i Danmark som religiøs forkynder m.v., er ikke i strid med artikel 9 i EMRK, hvis her-boende personer har mulighed for at udøve og manifestere deres religion eller praksis uaf-hængigt af muligheden for at opnå opholdstilladelse til udenlandske religiøse forkyndere m.v.8. KlageadgangInstitut for Menneskerettigheder har anført, at det følger af lovforslaget, at i en sag, hvor Ud-lændingeservice afviser en ansøgning om familiesammenføring til en herboende flygtningunder henvisning til gebyrkravet, idet Udlændingeservice efter de i sagen foreliggende op-lysninger finder, at der er grundlag for at antage, at den herboende flygtning vil kunne tageophold sammen med familien i familiens fælles hjemland, vil sagen efter påklage skulle be-handles af Integrationsministeriet. Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Flygtninge-nævnet og ikke Integrationsministeriet i sådanne sager tager stilling til det asylretligespørgsmål om fortsat risiko for forfølgelse af flygtningen i hjemlandet.
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Integrationsministeriet skal bemærke, at forslaget til affattelsen af udlændingelovens § 46,stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer, at de afgørelser, som Udlændingeservice træfferi medfør af de foreslåede bestemmelser i § 9 h, stk. 4, 1. pkt., og § 9 h, stk. 5, 1. pkt., ikkekan påklages. Integrationsministeriet vil som overordnet myndighed kunne gå ind i konkretesager af egen drift.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 5
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk