Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 67 Bilag 1
Offentligt
917072_0001.png
917072_0002.png
917072_0003.png
917072_0004.png
917072_0005.png
917072_0006.png
917072_0007.png
917072_0008.png
917072_0009.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af refusionssatser)§1I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som bl.a.ændret ved § 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 og senest ved § 2i lov nr. 701 af 25. juni 2010, foretages følgende ændringer:1.§ 62, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Staten afholder 30 pct. af kommunens udgifter tilsygedagpenge fra og med 9. uge og til og med 52. uge regnetfra 1. sygedag i det aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold,jf. dog stk. 4 og 5.«2.I§ 62,indsættes efter stk. 3 som nye stykker:»Stk. 4.Er den sygemeldte i den periode, der er nævnt istk. 3, vendt gradvis tilbage i arbejde, afholder staten 50 pct.af kommunens udgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt,hvor den sygemeldte påbegynder arbejdet gradvist.Stk. 5.Deltager den sygemeldte i den periode, der er nævnti stk. 3, i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller i tilbud efter kapitel 11 og kapitel12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afholder staten 50pct. af kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den syge-meldte påbegynder tilbud.«Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.3.I§ 62, stk. 6,der bliver stk. 8, ændres »65 pct.« til: »50pct.«.4.I§ 62, stk. 7,der bliver stk. 9, ændres »65 pct. refusion efterstk. 3« til: »50 pct. refusion efter stk. 4-5«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2.Loven har virkning for udgifter til ydelser, der ve-drører perioder efter lovens ikrafttræden.
BE004382Beskæftigelsesmin.,Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0018006
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. En ny og effektiv refusionsmodel4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningRegeringen (Venstre og Konservative), Dansk Folke-parti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har den5. november 2010 indgået aftale om nye rammer for sy-gefraværsindsatsen, hvori der bl.a. indføres en ny ogeffektiv refusionsmodel.Aftalen indgår i den samlede aftale om Finanslovenfor 2011.Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne bag sygefra-værsaftalen er enige om, at der fortsat skal ydes en aktivindsats over for sygemeldte. Indsatsen skal være indivi-duelt tilpasset og have fokus på, at den sygemeldtevender tilbage i job eller kommer ud på en virksomhedog løser opgaver i et kollegialt fællesskab.Aftalepartierne er enige om en justeret sygefraværs-indsats, der består af følgende tre elementer:1) En ny og effektiv refusionsmodel2) Et fælles rådighedsloft3) Grupper af syge fritages fra aktive tilbud og samta-ler (11 initiativer).Der er endvidere enighed om, at forligskredsen samlesigen i forbindelse med den endelige evaluering af syge-fraværsaftalen medio 2012.I lovforslaget udmøntes aftalens element om en ny ogeffektiv refusionsmodel, hvor det er aftalt, at refusions-systemet skal målrettes, så kommunerne fremover får enstørre tilskyndelse til at give sygemeldte borgere en in-dividuelt tilrettelagt indsats rettet mod job. Der skal”ryddes op” i standardkurser og beskæftigelsesprojek-ter. Kommunerne skal kun give aktive tilbud, hvis detkan hjælpe den sygemeldte til at blive på arbejdsmarke-det.Aftalens element om grupper af syge, der fritages foraktive tilbud og samtaler, udmøntes dels administrativtdels ved lovgivning. Udmøntningen af de initiativer, derskal ske ved lov, vil blive fremsat i et særskilt lovforslag.Det fremsættes i januar 2011 med henblik på ikrafttræ-den 1. maj 2011. De initiativer, der udmøntes admini-strativt, udarbejdes hurtigst muligt og iværksættes senest1. maj 2011. I aftalen indgår der følgende initiativer:1) Aktive tilbud kan kun gives, hvis det tjener tilba-gevenden til arbejdet2) De »mindst syge« sygemeldte skal ikke have ak-tive tilbud3) Fritagelse/standby for de mest syge4) Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis snarligtilbagevenden til job5) Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis der ven-tes på operation6) Præcisering af at gradvis tilbagevenden altid gårforud for aktive tilbud7) Fleksibel kontakt til arbejdsgivere i tilknytning tilførste opfølgning8) Inspirationsmateriale til god kommunikation tilsygemeldte9) Information til jobcentrene om standby-ordningen10) Oplysningsskema skal give information om alvor-lig sygdom11) Et forbedret samarbejde med lægerne vil styrkejobcentrenes opfølgning.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samti-digt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kom-munal udligning og generelle tilskud til kommuner
3
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssy-stemet, mv.), hvor aftalens element om ét fælles rådig-hedsloft udmøntes.Med indførelse af ét fælles rådighedsloft på 13.700 kr.pr. helårsperson for sygedagpengemodtagere, kontant-hjælpsmodtagere m.fl. forenkles kommunernes styring.Som en konsekvens af etableringen af et fælles rådig-hedsloft omfattes kommunernes driftsudgifter til aktivetilbud til bl.a. sygedagpengemodtagere af budgetgaran-tien.Baggrunden for aftalen om ét fælles rådighedsloft er,at refusionen af kommunernes driftsudgifter til aktivetilbud til sygedagpengemodtagere har været i markantvækst og er ikke underlagt et rådighedsloft i dag. Drifts-udgifter til aktive tilbud til sygedagpengemodtagere vili 2010 med den gældende retstilstand væsentligt over-stige det forudsatte niveau i aftalen om nedbringelse afsygefravær fra november 2008.De økonomiske konsekvenser ved indførelse af ét fæl-les rådighedsloft for aktive tilbud til sygedagpengemod-tagere indgår i lovforslaget om Virksomhedsrettetaktivering, ændring af refusionssystemet, mv., jf. oven-for. Der er i dette lovforslag taget udgangspunkt i ud-gifter til aktive tilbud til sygedagpengemodtageresvarende til det niveau, der er aftalt i sygefraværsaftalenfra 2008 jf. også FFL11. De økonomiske konsekvenseri nærværende lovforslag vedrører derfor alene omlæg-ning af refusion for ydelser.Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng meddet samtidig fremsatte forslag til lov om ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugersselvvalgt uddannelse).Beskæftigelsesministeren har den 6. oktober 2010fremsat forslag til lov om ændring af lov om sygedag-penge (Ændring af beskæftigelseskravet, afskaffelse afret til sygedagpenge på søgnehelligdage, m.v.) – L 8.Lovforslaget har ingen betydning for nærværende lov-forslag.Samtidig med nærværende lovforslag har regeringenfremsat forslag til lov om ændring af sygedagpengelo-ven (Udvidelse af arbejdsgiverperioden). Dette lovfor-slag har ingen betydning for nærværende lovforslag.2. Lovforslagets indholdEn ny og effektiv refusionsmodelI dag hjemtager kommunerne lav refusion af udgifter-ne til sygedagpenge i perioder med passiv forsørgelse oghøj refusion i perioder med aktive tilbud - uanset typenaf aktive tilbud. Refusionssatserne på sygedagpengeom-rådet er i 9. - 52. sygeuge 35 pct. i passive perioder og
65 pct. i aktive perioder. Staten refunderer 50 pct. afdriftsudgifterne til aktive tilbud til sygedagpengemod-tagere uden loft over udgifterne.De nuværende refusionsprocenter giver en for stærktilskyndelse til at give aktive tilbud uden hensynstagentil, hvorfor, hvor meget og hvordan der gives tilbud.Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at kom-munerne fremover kan hjemtage 50 pct. refusion afforsørgelsesudgifterne i perioder med gradvis tilbage-venden (delvis raskmelding), virksomhedsrettede aktivetilbud i form af virksomhedspraktik, ansættelse med løn-tilskud eller tilbud om ordinær uddannelse, og 30 pct. iperioder med tilbud om øvrig vejledning og opkvalifi-cering eller passiv forsørgelse.2.1. Gældende retEfter gældende regler afholder staten 35 pct. af kom-munens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge tilog med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle sy-gefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte iperioden vendt gradvist tilbage i arbejde eller i aktivttilbud efter kap. 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, afholder staten 65 pct. af kommunens udgiftertil sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor den sygemeldtepåbegynder arbejde eller er i tilbud.Hvis kommunen skal have den høje refusionsprocenter det dog et krav, at den sygemeldte er vendt gradvisttilbage i arbejde eller er i aktive tilbud i minimum 10timer om ugen. Timetallet kan dog være mindre end 10timer om ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegørfor, at det efter en konkret vurdering af den sygemeldtessituation og helbredstilstand kun er muligt at deltage i etlavere timetal. Dette er fastsat i bekendtgørelse nr. 1408af 16. dec. 2009 om kommunernes ret til refusion af ud-gifterne til kontant- og starthjælp, sygedagpenge samtledigheds- og særlig ydelse til personer, der deltager itilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats eller gradvist vender tilbage i arbejde. Be-kendtgørelsen er udstedt i medfør af bemyndigelsesbe-stemmelsen i lovens § 62, stk. 7, hvorefterbeskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere reglerfor, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for atfå den høje refusion.2.2. Den foreslåede ordningFor at øge kommunernes tilskyndelse til at fremmegradvis tilbagevenden til arbejde (delvis raskmelding),samt til at give virksomhedsrettede tilbud i form af virk-somhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller ordinæruddannelse foreslås det, at refusionssatserne for syge-dagpenge ændres.
4
Det foreslås således, at staten fremover afholder 30pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge i passiveperioder, dvs. når den sygemeldte ikke er vendt gradvisttilbage i arbejde eller er i aktive tilbud.Det foreslås endvidere, at staten fremover afholder 50pct. af kommunernes udgifter til sygedagpenge i aktiveperioder, dvs. når den sygemeldte er vendt gradvist til-bage i arbejde eller er i virksomhedsrettede tilbud ellertilbud om ordinær uddannelse. Det foreslås, således atstaten afholder 30 pct. af kommunens udgifter til syge-dagpenge i perioder, hvor det efter kap. 10 i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats gives tilbud om anden vej-ledning og opkvalificering end ordinær uddannelse.Ved ordinære uddannelser forstås uddannelser, der erafgrænset efter den foreslåede ændring af § 32, stk. 1,nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. detsamtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov omkommunal udligning og generelle tilskud til kommuner(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssy-stemet mv.).Der er fortsat et krav om 10 timers aktivitet for, atkommunerne kan få 50 procents statsrefusion af udgif-terne til sygedagpenge. Fremover vil det imidlertid somfølge af den foreslåede refusionsmodel, der øger incita-mentet til jobfokus i den aktive indsats, være et krav, atde 10 timer skal bestå i gradvis tilbagevenden, virksom-hedspraktik, ansættelse med løntilskud eller tilbud omvejledning og opkvalificering i form af ordinær uddan-nelse. Tilbud om øvrig vejledning og opkvalificeringberettiger ikke til den høje refusion og indgår derfor ikkei timetallet.Timetallet kan dog fortsat være mindre end 10 timerom ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for,at det efter en konkret vurdering af den sygemeldtes si-tuation og helbredstilstand kun er muligt for den syge-meldte at deltage i et lavere timetal.Reglerne i bekendtgørelse nr. 1408 af 16. december2009 om kommunernes ret til refusion af udgifterne tilkontant- og starthjælp, sygedagpenge samt ledigheds-og særlig ydelse til personer, der deltager i tilbud efterkapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats el-ler gradvist vender tilbage i arbejde vil blive justeret ioverensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 – 4.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeDe økonomiske og administrative konsekvenser fordet offentlige i dette lovforslag skal ses i sammenhængmed forslag til lov om ændring af lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner (Virksom-hedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet,mv.) samt i sammenhæng med forslag til lov om ændringaf lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6ugers selvvalgt uddannelse), hvortil der henvises.Det indgår i dette lovforslag, at der gives høj refusionaf kommunens udgifter til sygedagpenge i perioder medgradvis tilbagevenden samt i perioder med virksom-hedsrettede aktive tilbud i form af virksomhedspraktik,ansættelse med løntilskud, eller tilbud om ordinær ud-dannelse, mens der gives lav refusion i perioder medtilbud om øvrig vejledning og opkvalificering og i pas-sive perioder.I vurderingen af de økonomiske konsekvenser er detskønnet, at kommunerne vil ændre adfærd, så tilbud omøvrig vejledning og opkvalificering vil blive brugt i min-dre grad. Samtidig skønnes det, at færre vil få aktivetilbud.Samlet set er lovforslaget udgiftsneutralt, jf. det sam-menfattende skema i afsnit 9, hvilket dækker over mod-satrettede konsekvenser for stat og kommuner. Lovfor-slaget betyder, at når refusionsprocenterne sænkes, så fårkommunerne mindre direkte refusion fra staten. Statenfår derfor en mindreudgift til refusion, og kommunernefår en tilsvarende merudgift. I 2011 indebærer refusi-onsomlægningen således en merudgift for kommunernepå 754,5 mio. kr. og en tilsvarende mindreudgift for sta-ten på 754,5 mio. kr. Kommunerne kompenseres samleti bloktilskuddet for denne merudgift, således at omlæg-ningen er udgiftsneutral for kommunerne under et.De økonomiske konsekvenser af dette lovforslag ind-går i de samlede økonomiske mindreudgifter til gen-nemførelse af aftalen ”En aktiv beskæftigelsesindsats,der virker”, som er indgået mellem regeringen, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.Forslaget træder i kraft den 1. januar 2011.
Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og kommuneMio. kr., 2011-priserStat i altHeraf:2011-754,52012-747,62013-735,92014-735,0
5
DriftForsørgelseKommuner i altHeraf:DriftForsørgelseHeraf:DUTBudgetgarantiDet særlige beskæftigelsestilskudStat og kommune i alt
0,0-754,5754,50,0754,5754,50,00,00,0
0,0-747,6747,60,0747,6747,60,00,00,0
0,0-735,9735,90,0735,9735,90,00,00,0
0,0-735,0735,00,0735,0735,00,00,00,0
De økonomiske konsekvenser for kommuner-ne skal forhandles med de kommunale parter. Nedenforgennemgås de økonomiske konsekvenser af lovforsla-get.3.1. En ny og effektiv refusionsmodelKommunerne kan fremover hjemtage 50 pct. refusionaf forsørgelsesudgifterne vedrørende modtagere af sy-gedagpenge i perioder med gradvis tilbagevenden ellervirksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik,ansættelse med løntilskud eller tilbud om ordinær ud-dannelse. Kommunerne kan endvidere hjemtage 30 pct.refusion i perioder med tilbud om øvrig vejledning ogopkvalificering eller passiv forsørgelse.Ved beregning af det fælles rådighedsloft, jf. de al-mindelige bemærkninger afsnit 1, er der for modtagereaf sygedagpenge taget udgangspunkt i et samlet offent-ligt udgiftsniveau på 69,6 mio. kr. svarende til det aftalteniveau i Aftale om nedbringelse af sygefravær fra no-vember 2008.Mio. kr., 2011-priserStat i altKommuner i altStat og kommune i alt2011-754,5754,50,0
Det skønnes, at omlægningen af refusionen og det fæl-les rådighedsloft vil indebære betydelige omprioriterin-ger i kommunerne, således at indsatsen målrettespersoner, hvor der forventes en god effekt af indsatsen.Samlet set er lovforslaget udgiftsneutralt, men inde-bærer modsatrettede konsekvenser for stat og kommu-ner. I fordelingen mellem stat og kommuner og mellemsygedagpengeudgifter med henholdsvis 50 og 30 pro-cents refusion, er der taget højde for konsekvenserne afrefusionsomlægningen og indførelsen af det fælles rå-dighedsloft, herunder for kommunernes brug af aktivetilbud.Udgifterne vedrørende sygedagpenge er ikke omfattetaf den kommunale budgetgaranti. Som følge af indfø-relse af det fælles rådighedsloft vil driftsudgifter vedaktive tilbud til modtagere af sygedagpenge blive om-fattet af budgetgarantien.
2012-747,6747,60,0
2013-735,9735,90,0
2014-735,0735,00,0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administra-tive konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser forborgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.9. Sammenfattende skema
7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høringhos Beskæftigelsesrådet, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger,Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicap-råd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiver-forening.
6
Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forStat:stat, kommuner og regioner2011: 755 mio. kr.2012: 748 mio. kr.2013: 736 mio. kr.2014: 735 mio. kr.Kommuner:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Administrative konsekvenser forStat:stat, kommuner og regioner2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0.mio. kr.2014: 0 mio. kr.
Negative konsekvenser/merudgifterStat:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Kommuner:2011: 755 mio. kr.2012: 748 mio. kr.2013: 736 mio. kr.2014: 735 mio. kr.Stat:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.
Kommuner:Kommuner:2011: 0 mio. kr.2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.Økonomiske konsekvenser for er- IngenIngenhvervslivetAdministrative konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser for IngenIngenborgerneForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Efter gældende regler afholder staten 35 pct. af kom-munens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge tilog med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle sy-gefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte iperioden vendt gradvist tilbage i arbejde eller i aktiv til-bud efter kap. 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, afholder staten 65 pct. af kommunens udgiftertil sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor den sygemeldtepåbegynder arbejde eller tilbud.Det foreslås i stk. 3, at staten afholder 30 pct. af kom-munens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge ogtil og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuellesygefravær og ansættelsesforhold.Det foreslås i stk. 4, at hvis den sygemeldte i periodenfra 9. uge til 52. uge regnet fra 1. sygedag er vendt grad-vis tilbage i arbejde, så afholder staten 50 pct. af kom-munens udgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt, hvorden sygemeldte påbegynder arbejdet gradvist.Det foreslås i stk. 5, at hvis den sygemeldte i periodenfra 9. uge til 52. uge regnet fra 1. sygedag deltager i tilbudefter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats (ordinær uddannelse) eller i tilbud efter kapi-tel 11 (virksomhedspraktik), eller kapitel 12 (ansættelsemed løntilskud) i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,afholder staten 50 pct. af kommunens udgifter fra dettidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder tilbud.Til nr. 3Ændringen er en konsekvensændring som følge af § 1,nr. 2.
7
Til nr. 4Efter gældende regler kan beskæftigelsesministerenfastsætte nærmere regler for, hvornår kommunerne op-fylder betingelserne for at få 65 pct. refusion.Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1408af 16. dec. 2009 om kommunernes ret til refusion af ud-gifterne til kontant- og starthjælp, sygedagpenge samtledigheds- og særlig ydelse til personer, der deltager itilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats eller gradvist vender tilbage i arbejde. Det eri denne bekendtgørelse fastsat, at det er et krav for, atkommunerne kan få 65 procents statsrefusion af udgif-terne til sygedagpenge, at den sygemeldte er vendt grad-vist tilbage i arbejde eller er i aktive tilbud i minimum10 timer om ugen. Timetallet kan dog være mindre end10 timer om ugen, hvis kommunen i den enkelte sag re-degør for, at det efter en konkret vurdering af den syge-meldtes situation og helbredstilstand kun er muligt forden sygemeldte at deltage i et lavere timetal.Det foreslås, at der fortsat er et krav om 10 timers ak-tivitet for, at kommunerne kan få den høje refusion på50 procents statsrefusion af udgifterne til sygedagpenge.Det foreslås endvidere, at det fremover som følge af denforeslåede refusionsmodel vil være et krav, at de 10 ti-mer alene kan bestå i gradvis tilbagevenden, virksom-hedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik, ansæt-
telse med løntilskud eller tilbud om vejledning ogopkvalificering i form af ordinær uddannelse. Tilbud omøvrig vejledning og opkvalificering berettiger ikke tilden høje refusion og indgår derfor ikke i timetallet.Det foreslås herudover, at timetallet dog fortsat kanvære mindre end 10 timer om ugen, hvis kommunen iden enkelte sag redegør for, at det efter en konkret vur-dering af den sygemeldtes situation og helbredstilstandkun er muligt at deltage i et lavere timetal.Bekendtgørelsen vil blive justeret i overensstemmelsemed den nye refusionsmodel.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011.Det foreslås istk. 2,at loven har virkning for udgiftertil ydelser, der vedrører perioder efter lovens ikrafttræ-den. Det betyder, at de hidtidige regler om kommunernesmedfinansiering af sygedagpenge og refusion for ydel-ser finder anvendelse på forhold i perioder, der liggerforud for lovens ikrafttræden. Udgifter til ydelser i 2010,der først afregnes i 2011, refunderes således efter deregler, som var gældende i 2010. Kommunerne kanhjemtage refusion herfor i forbindelse med den endeligerestafregning for 2010 samt eventuelt efterfølgende somberigtigelser vedrørende tidligere år.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget

§1

I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedag-penge, som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 480af 12. juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 701af 25. juni 2010, foretages følgende ændrin-ger:

§ 62.

Staten afholder 100 pct. af kommu-nens udgifter til sygedagpenge i de første 4uger af en fraværsperiode under sygdom, jf.§ 61.Stk. 2.Staten afholder 50 pct. af kommu-nens udgifter til sygedagpenge fra og med 5.uge og til og med 8. uge regnet fra 1. sygedagi det aktuelle sygefravær og ansættelsesfor-hold.Stk. 3.Staten afholder 35 pct. af kommu-nens udgifter til sygedagpenge fra og med 9.uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedagi det aktuelle sygefravær og ansættelsesfor-hold. Er den sygemeldte i perioden vendtgradvis tilbage i arbejde eller i tilbud efter ka-pitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, afholder staten dog 65 pct. af kom-munens udgifter fra det tidspunkt, hvor densygemeldte påbegynder arbejde eller tilbud.Stk. 4.Kommunen afholder 100 pct. af ud-gifterne til sygedagpenge efter 52. uge.

1.

§ 62, stk. 3,affattes således:
»Stk. 3.Staten afholder 30 pct. af kommu-nens udgifter til sygedagpenge fra og med 9.uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedagi det aktuelle sygefravær og ansættelsesfor-hold, jf. dog stk. 4 og 5.«

2.

I§ 62,indsættes efter stk. 3 som nye styk-ker:»Stk. 4.Er den sygemeldte i den periode,der er nævnt i stk. 3, vendt gradvis tilbage iarbejde, afholder staten 50 pct. af kommunensudgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt,hvor den sygemeldte påbegynder arbejdetgradvist.Stk. 5.Der kan ikke ydes refusion, så længeStk. 5.Deltager den sygemeldte i den peri-kommunen ikke opfylder sin pligt til at følge ode, der er nævnt i stk. 3, i tilbud efter § 32,op efter kapitel 6. Beskæftigelsesministeren stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelses-kan fastsætte nærmere regler herom.indsats eller i tilbud efter kapitel 11 og kapitel12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,afholder staten 50 pct. af kommunens udgifterfra det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbe-gynder tilbud.«
9
Stk. 6.Staten afholder 65 pct. af kommu-nens udgifter til sygedagpenge efter § 53,stk. 2, nr. 3, i op til 13 uger regnet fra det tids-punkt, hvor kommunen får oplyst, at der ikkekan ske gradvis tilbagevenden til arbejdet.Stk. 7.Beskæftigelsesministeren kan fast-

4.

I§ 62, stk. 7,der bliver stk. 9, ændres »65sætte nærmere regler for, hvornår kommuner- pct. refusion efter stk. 3« til: »50 pct. refusionne opfylder betingelserne for at få 65 pct.efter stk. 4-5«.refusion efter stk. 3.

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2011.Stk. 2.Loven har virkning for udgifter tilydelser, der vedrører perioder efter lovensikrafttræden.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.

3.

I§ 62, stk. 6,der bliver stk. 8, ændres »65pct.« til: »50 pct.«.