Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 67
Offentligt
929584_0001.png
929584_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 5 (L 67), som hermed besvares.
J.nr. 2010-0018205

Spørgsmål nr. 5:

”Ministeren bedes sende udvalget en opgørelse over, hvad de ændrede refusions-satser kommer til at betyde for hver enkelt kommune. Opgørelsen bedes endviderefremskrevet frem til det tidspunkt, hvor budgetgarantien i forbindelse med kom-munaliseringen af beskæftigelsesområdet udløber”

Endeligt svar:

Den nye refusionsmodel på sygedagpengeområdet skal ses i sammenhæng med densamlede refusionsomlægning på de øvrige forsørgelsesområder. Den nye refusi-onsmodel betyder, at alle kommuner vil få mindre i direkte statslig refusion og me-re over bloktilskuddet. Set under ét vil den samlede kommuneøkonomi ikke blivepåvirket. Der vil dog være nogle kommuner, der vinder og nogle kommuner, dertaber ved omlægningen.Indenrigs- og Sundhedsministeriets har foretaget konsekvensberegninger for 2011af de ændrede refusionssatser for hver enkelt kommune, jf. vedlagte tabeller. Idetrefusionsomlægningen på sygedagpengeområdet skal ses i sammenhæng med refu-sionsomlægningen på de øvrige forsørgelsesordningen omfatter beregningen desamlede konsekvenser af refusionsomlægningen. Det skal i den sammenhæng be-mærkes, at sygedagpenge kun udgør en mindre del af de samlede forsørgelsesydel-ser, som er omfattet af omlægningen.Af kolonne 1 i hver tabel fremgår de enkelte kommuners umiddelbare samledebyrdemæssige virkninger af forslaget i hhv. 2011 og 2012. Kolonne 2 viser, hvormeget skatteprocenten skal ændres, for at kommunen kan skattefinansiere den byr-demæssige ændring.Der vil blive indført en overgangsordning i 2011, der kompenserer de kommuner,hvor tabet er mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget. Kommunerne bliverkompenseret for den del, der ligger ud over 0,05 pct. Ligeledes vil der være enovergangsordning i 2012 hvor kommunerne kompenseres for den del, der ligger udover 0,1 pct.Dette betyder, at kommunernes umiddelbare tab reduceres med det beløb der frem-går af søjle 3.
De kommuner, der taber ved omlægningen, kan reducere tabet, hvis de vælger atøge andelen af virksomhedsrettet aktivering.Endvidere skal det oplyses, at driftsudgifter for aktivering af sygedagpengemodta-gere vil blive omfattet af budgetgarantien. Forsørgelsesudgifterne vil fortsat ikkevære omfattet af budgetgarantien.Venlig hilsen
Inger Støjberg
2