Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 15
Offentligt
928467_0001.png
928467_0002.png
928467_0003.png
928467_0004.png
928467_0005.png
928467_0006.png
10-0840 - JEFR - 10.08.2010Kontakt: Jens Frank - [email protected] - Tlf: 33 36 88 00
Rapport fra AMS om Analyse af jobcentrenes virksom-hedsrettede aktive indsatsRapporten, der er en del af den samlede evaluering af strukturreformen fra 2007,viser en stigning i jobcentrenes virksomhedsrettede aktiveringsindsats. Den stør-ste del af stigningen skyldes imidlertid en vækst i den offentlige jobtræning, somifølge effektundersøgelser ikke forbedrer de lediges chancer for at komme i be-skæftigelse. Der er dermed tale om en tendentiøs udlægning, når AMS konklude-rer, at jobcentrene i stigende omfang anvender de redskaber, der virker bedst.___Som en del af den samlede evaluering af strukturreformen fra 2007 har AMS udarbejdet endelevaluering, der omhandler jobcentrenes virksomhedsrettede aktive indsats.Notatet tager udgangspunkt i ”at alle erfaringer peger på, at en virksomhedsrettet indsatsvirker”. Her peges på, at privat løntilskud er det aktive tilbud, der virker bedst. Endvidere pe-ges på positive effekter fra forsøg i virksomhedscentre med aktivering af svage ledige.Med afsæt heri er der foretaget en analyse, der viser jobcentrenes brug af den virksomheds-rettede indsats. Analysen har fokus på udviklingen fra 2007 til 2010, samt på indsatsen forforskellige målgrupper og på forskelle mellem landets jobcentre.Rapporten fremhæver bl.a. følgende resultater af analysen:Flere ledige - og især dagpengeberettigede ledige - har fået et virksomhedsrettet til-bud i starten af 2010 end i starten af 2007. Se nedenstående figur. Antallet af dag-pengemodtagere i virksomhedsrettede tilbud er steget med over 100 pct. perioden.
Notat- 13.12.2010 - Side 1
Udviklingen i virksomhedsrettede tilbud, antal fuldtidspersoner, jan. 2007-apr. 2010
20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000jan-07jul-07jan-08A-dagpengejul-08Kontanthjælp (Jobklar)jan-09jul-09jan-10Kontanthjælp (Indsatsklar)
20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000
Anm. Kontanthjælp er inkl. starthjælp.Kilde: Jobindsats.dk
Flere dagpengemodtagere kommer i virksomhedspraktik eller løntilskud. Se nedenstå-ende figur. Antal dagpengemodtagere i løntilskud er steget med ca. 75. pct. Antaldagpengemodtagere i virksomhedspraktik er steget med over 4.000 personer i perio-den.
Udvikling i virksomhedspraktik og løntilskudFuldtidspersoner, a-dagpengemodtagere20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000jan-07jul-07jan-08jul-08jan-09jul-09jan-10Ansættelse med løntilskudVirksomhedspraktik20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000
Kilde: Jobindsats.dk
Notat- 13.12.2010 - Side 2
Antal dagpengemodtagere i kommunale løntilskud er steget med ca. 70 pct. Men derer ikke kommet flere i private løntilskud. Se nedenstående figur.
Udvikling i løntilskud fordelt på privat, offentlig-kommuner og offentlig-øvrig 2007-2010Fuldtidspersoner, a-dagpengemodtagere16.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000jan-07jul-07jan-08jul-08Offentlig-kommunerjan-09Offentlig-øvrigjul-09Privatjan-1016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000
Spredningen mellem de enkelte jobcentres virksomhedsrettede indsats er steget bådei forhold til dagpengemodtagerne og de jobklare kontanthjælpsmodtagere. Se neden-stående figurer.
Jobcentrenes andel i virksomhedsrettet aktiveringAndel, a-dagpengemodtagere302826242220181614121086420200720082009Hele landet(2009)302826242220181614121086420
Kilde: Jobindsats.dk og beregninger i AMS
Notat- 13.12.2010 - Side 3
Jobcentrenes andel i virksomhedsrettet aktiveringAndel, Jobklare kontanthjælpsmodtagere3432302826242220181614121086420200720082009Hele landet(2009)(2009)3432302826242220181614121086420
Kilde: Jobindsats.dk
FTF- kommentarSet i lyset af, at rapporten er en del af den samlede evaluering af strukturreformen fra 2007ville det være ønskeligt, at rapporten mere klart forholdt sig til de politiske målsætninger medstrukturreformen og relaterede jobcentrenes indsats til disse målsætninger.Rapporten indeholder således ikke eksplicit en vurdering af jobcentrenes virksomhedsrettedeindsats i perioden, men efterlader dog det indtryk, at beskæftigelsesindsatsen generelt – medbaggrund i den øgede anvendelse af virksomhedsrettede tilbud - har bevæget sig i den rigtigeretning.I en omtale i Arbejdsmarkedsstyrelsens nyhedsbrev Samspil.Info omtales resultatet af evalue-ringen således: ” For langt de fleste er aktivering i et job med løntilskud eller praktik på enarbejdsplads den korteste vej til job. Nye tal viser, at jobcentrenes brug af netop disse formerfor aktivering er steget markant de sidste tre år.”Det er relevant – som AMS-rapporten indledningsvis gør – at sammenkæde indsats og effekt.Bedre resultater og effekter af beskæftigelsesindsatsen er et af de centrale formål medstruk-turreformen, og det er nævnt i den politiske aftale fra 2004, at evalueringen skal have fokusherpå.Gennemgående opererer og kommenterer analysen på ét begreb for jobcentrenes virksom-hedsrettede indsats, der i virkeligheden omfatter 3 redskaber (offentlige løntilskud, privateløntilskud og virksomhedspraktik.)Det er korrekt, som det anføres i analysens indledning, at de fleste effektanalyser viser, atprivat jobtræning er det aktive tilbud, der har de bedste effekter. De (samme) effektanalyser
Notat- 13.12.2010 - Side 4
viser imidlertid også, at offentlig jobtræning ikke forbedrer de lediges chancer for at komme ibeskæftigelse. Dette er da også Arbejdsmarkedskommissionens konklusion efter en gennem-gang af de foreliggende effektanalyser.1
Vedrørende virksomhedspraktik eksisterer der ikke undersøgelser, der måler beskæftigelsesef-fekten af virksomhedspraktik for dagpengemodtagere sammenholdt med effekten af de øvrigeaktiveringsredskaber. . Dette hænger bl.a. sammen med, at virksomhedspraktik hidtil stort setudelukkende er anvendt i forhold til kontanthjælpsmodtagere.Analysen viser, at stigningen i den virksomhedsrettede indsats for dagpengemodtagerne pri-mært skyldes øget anvendelse af kommunale løntilskud. Det kan ikke undre set med bag-grund i stigningen i ledigheden, og det deraf afledte aktiveringskrav for jobcentrene, der let-test og billigst kan imødekommes ved at trække på de løntilskudspladser, som kommunerneifølge lovgivningen er forpligtiget til at fremskaffe.Analysen siger derimod ikke, som det fremgår af analysekravene i den politiske aftale, nogetom effekten af jobcentrenes virksomhedsrettede indsats. I det omfang den gør, tegner denikke et positivt billede, idet offentlige løntilskud som nævnt ikke har nogen væsentlig positivbeskæftigelseseffekt, mens man ikke kan sige noget om effekten af det øgede brug af virk-somhedspraktik, fordi beskæftigelseseffekten ikke er undersøgt på et sammenligneligt meto-degrundlag. Endelig viser analysen, at antallet af private løntilskudspladser, der har den høje-ste effekt ikke er steget i perioden, og endog i løbet af perioden har ligget på et meget lavetniveau.Hertil kommer at de foreliggende undersøgelser ikke belyser omfanget af fortrængning afordinært ansat personale i forbindelse med ansættelser af ledige med løntilskud. Dette er enproblemstilling, der er særligt relevant i den aktuelle situation med udsigterne til offentligebesparelser.Der er således ikke - med baggrund i evalueringen - grundlag for at konkludere, at effekten afaktiveringsindsatsen er blevet forbedret, fordi jobcentrene i stigende grad benytter sig af virk-somhedsrettet aktivering.Den store variation i den kommunale beskæftigelsesindsats var både i Strukturkommissionensrapport og i den politiske debat om strukturreformen et væsentligt argument for etableringenaf et nyt sammenhængende beskæftigelsessystem. Ikke mindst kommunernes meget forskel-lige håndtering af indsatsen over for de arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere var ifokus
1
Arbejdsmarkedskommissionen (2009) Velfærd kræver arbejde side 124-125Notat- 13.12.2010 - Side 5
Analysen viser en øget spredning i den virksomhedsrettede indsats både når det gælder dag-pengemodtagerne og de jobklare kontanthjælpsmodtagere. Den nye organisering af beskæf-tigelsesindsatsen har således ikke på disse parametre bidraget til reformens formål om enmere ensartet beskæftigelsesindsats.
Notat- 13.12.2010 - Side 6