Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 5
Offentligt
922297_0001.png
922297_0002.png
922297_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG26. november 2010
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om ak-tiv socialpolitik og lov om kommunal udligning og ge-nerelle tilskud til kommuner (Virksomhedsrettet akti-vering, ændring af refusionssystemet m.v.)- L 71Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2011Annette Schrum35 28 83 37[email protected]
J.nr. 2010-00179961. kontor/asc

Baggrund for loven

Regeringen (Venstre og Det konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, LiberalAlliance og Kristendemokraterne har den 5. november 2010 indgået aftale om ”Enaktiv beskæftigelsesindsats, der virker”.

Lovforslagets formål

Lovforslaget udmønter følgende elementer fra aftalen om en aktiv beskæftigelses-indsats, der virker.En ny og effektiv refusionsmodel.Et fælles driftsloft.Ingen refusion for administrative udgifter til andre aktører.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe for lovforslaget er kommunerne, som modtager refusionfor ydelser, driftsudgifter og administrative udgifter til andre aktører.Det bemærkes, at for ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som udbe-tales af a-kasserne til deres medlemmer, er der tale om en ordning, hvor kommu-nerne medfinansierer ydelserne. Uanset dette omtales kommunens medfinansieringher som refusion.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

De sekundære målgrupper for lovforslaget er ledige, der modtager ydelser efter lovom aktiv socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og som kan få til-bud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Ved lovforslaget ændres der alene på statens refusion til kommunerne. De ledigebevarer således deres nuværende rettigheder og pligter.
Derfor har forslaget ikke ligestillingsmæssige konsekvenser. Der vil således ikkeske nogen forskydning af de forhold, der gør sig gældende mellem ledige mænd ogkvinder i dag.En ny og effektiv refusionsmodelMed lovforslaget ændres reglerne, så kommunerne fremover hjemtager 50 pct. re-fusion af forsørgelsesudgifterne til ledige i perioder med virksomhedsrettet aktive-ring samt ordinær uddannelse og 30 pct. i perioder med øvrig vejledning og opkva-lificering, 6 ugers selvvalgt uddannelse eller passiv forsørgelse. For revalidender ivirksomhedsrettet revalidering bibeholdes gældende refusion på 65 pct. af revalide-ringsydelsen.De ændrede refusionsregler må forventes at kunne skabe en øget anvendelse afvirksomhedsrettede tilbud – både for mænd og kvinder.Der er ikke forskel i jobcentrenes administration af reglerne i forhold til, om detdrejer sig om kvinder eller mænd. Der henvises her til, at SFI i rapporten: Evalue-ring af jobcentrenes ligestillingsindsats, 2009, har konkluderet, at der overordnetset ikke er forskel i beskæftigelsesindsatsen for kvinder og mænd, og at effekten afde forskellige aktiveringstyper stort set er ens for de to køn.Forslaget er kønsneutralt, da refusionsreglerne er uafhængige af køn.Forslaget findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser, da der alene skeren omlægning af refusionssystemet.Et fælles driftsloftMed lovforslaget etableres der ét fælles rådighedsbeløb/driftsloft på 13.700 kr. pr.helårsperson for kommunernes driftsudgifter til aktivering mv. af en række mål-grupper. Det nye fælles driftsloft omfatter kommunernes driftsudgifter til aktive-ring af dagpengemodtagere, kontant- og starthjælpsmodtagere, revalidender, syge-dagpengemodtagere, personer, der modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse ef-ter §§ 74 og 74 i efter lov om en aktiv socialpolitik, og driftsudgifter ved deltagerei 6 ugers selvvalgt uddannelse. Rådighedsbeløbet er fastlagt, så kommunerne underét vil kunne hjemtage det samme beløb i refusion efter de nye regler som under deeksisterende.Forslaget er kønsneutralt, da det fælles driftsloft er uafhængigt af køn.Forslag findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser, da der alene sker enændring af reglerne for statens refusion til kommunernes driftsudgifter.Ingen refusion for administrative udgifter til andre aktørerMed lovforslaget vil kommunerne kun få refusion for udgifter til tilbud, mens ud-gifterne til anden aktørs administrative opgaver fremover ikke vil være refusions-berettigede. Finansieringsreglerne bliver dermed de samme, uanset om indsatsengennemføres af anden aktør eller af jobcentret.Forslaget er kønsneutralt, da refusionsreglerne er uafhængige af køn.
2
Forslag findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser, da der alene sker enændring af reglerne for statens refusion til kommunernes udgifter til anden aktør.

Samlet vurdering

Lovforslaget er kønsneutralt, da statens refusion til kommunerne, herunder deresudgifter til anden aktør, er uafhængig af køn.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget alene ændres på statens refu-sion til kommunerne, mens de ledige bevarer deres nuværende rettigheder og plig-ter. Der vil således ikke ske nogen forskydning af de forhold, der gør sig gældendemellem ledige mænd og kvinder i dag.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3