Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71
Offentligt
933722_0001.png
933722_0002.png
933722_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Efter ønske fra Eigil Andersen stillede Arbejdsmarkedsudvalget i brev af 3.december 2010 spørgsmål nr. 17 (L 71) til ministeren.
14. december 2010J.nr. 2010-0018506
Spørgsmål nr. 17:
”Ministeren bedes oplyse følgende for samtlige danske kommuner:1. Størrelsen af det bloktilskud, som kommunen fik tildelt for 2010 til brug for denaktive beskæftigelsespolitik.2. Størrelsen af kommunens samlede refusion i forbindelse med den aktive beskæf-tigelsespolitik for 1. og 2. kvartal 2010.3. En beregning af, hvor stor den ovennævnte refusion ville have været, hvis kom-munens aktive beskæftigelsespolitik havde svaret til den forventede gennemsnitligeaktiveringsindsats ved fastlæggelsen af bloktilskuddet.4. Hvor meget ville det bloktilskud, som kommunen fik tildelt for 2010 til brug forden aktive beskæftigelsespolitik have været, hvis de af regeringen foreslåede nyerefusionssatser for 2011 havde været gældende for 2010?5. Hvor meget ville den samlede refusion i forbindelse med den aktive beskæftigel-sespolitik for 1. og 2. kvartal 2010 have været, hvis de af regeringen foreslåede nyerefusionssatser for 2011 havde været gældende for 2010?”
Endeligt svar:
Af min besvarelse af 7. december 2010 fremgik de udbedte oplysninger på lands-niveau. Det fremgik desuden, at Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke på den korte tid,som var til rådighed til at udarbejde svaret, kunne give de udbedte oplysninger påkommuneniveau, men at sådanne oplysninger kunne eftersendes til udvalget.Jeg skal hermed videresende vedlagte bilag 1, som viser fordelingen af de alleredeoplyste totaler på kommuneniveau.Ad 1.Størrelsen af det bloktilskud, som kommunen fik tildelt for 2010 til brug forden aktive beskæftigelsespolitikTallene i bilagets første kolonne viser summen på i alt ca. 19,9 mia. kr. af det ud-meldte beskæftigelsestilskud på i alt ca. 8,9 mia. kr. og en af Indenrigs- og Sund-hedsministeriet beregnet fordeling af de ca. 11,0 mio. kr. vedrørende den aktive be-skæftigelsespolitik, som blev fordelt til kommunerne som en del af det samledebloktilskud. Der skal gøres opmærksom på, at der for så vidt angår bloktilskuddetvedrørende beskæftigelsesindsatsen er tale om en beregnet fordeling af en del-mængde af det samlede bloktilskud, der som følge af afledte udligningsvirkninger
ikke nødvendigvis er helt identisk med den faktiske fordeling af det samlede blok-tilskud.Ad 2.Størrelsen af kommunens samlede refusion i forbindelse med den aktive be-skæftigelsespolitik for 1. og 2. kvartal 2010På baggrund af kommunernes refusionsanmodninger fremgår af bilagets kolonne 2,hvor meget hver kommune i alt har fået udbetalt i refusion på de omfattede ordnin-ger i årets første to kvartaler. For så vidt angår udgifterne til arbejdsløshedsdag-penge og befordringsgodtgørelse er der tale om, at staten, via a-kasserne, afholderden fulde udgift, og at kommunerne medfinansierer en del heraf. I tabellens oplys-ninger indgår statens nettoudgift (det vil sige bruttoudgiften fratrukket den kom-munale medfinansiering) for hver kommune.Ad 3.En beregning af, hvor stor den ovennævnte refusion ville have været, hviskommunens aktive beskæftigelsespolitik havde svaret til den forventede gennem-snitlige aktiveringsindsats ved fastlæggelsen af bloktilskuddetSom oplyst svarer kommunernes gennemsnitligt forventede refusion i de to førstekvartaler til halvdelen af de udgifter til refusion, som blev budgetteret ved fastlæg-gelsen af bloktilskuddet i juni 2009. Det er ikke muligt at fastlægge en ”gennem-snitlig aktiveringsindsats” som nøgle for fordeling af denne beregnede refusion. Istedet er den samlede beregnede refusion på 15,3 mia. kr. (kolonne 3) fordelt eftersamme nøgle som blok- og beskæftigelsestilskuddet, som ud fra en gennemsnitsbe-tragtning er udtryk for den forventede fordeling af kommunernes nettoudgifter tilden aktive beskæftigelsesindsats.Ad 4.Hvor meget ville det bloktilskud, som kommunen fik tildelt for 2010 til brugfor den aktive beskæftigelsespolitik have været, hvis de af regeringen foreslåedenye refusionssatser for 2011 havde været gældende for 2010?For så vidt angår den del af det beregnede tilskud, som vil indgå i bloktilskuddetefter de nye regler, det vil sige ca. 15,8 mia. kr., er kommunefordelingen foretagetaf Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Heri indgår ca. 0,9 mia. kr. vedrørendedriftsudgifter til forsikrede ledige, som i forbindelse med refusionsomlægningen ogetableringen af det fælles driftsloft overføres fra det særlige beskæftigelsestilskudtil det kommunale bloktilskud. Som det var tilfældet under punkt 1, er der tale omen beregnet fordeling, idet de afledte udligningseffekter ikke kan opgøres helt nøj-agtigt, når der alene foretages en beregning på en delmængde af det samlede blok-tilskud.Den resterende del af det samlede tilskud på 29,8 mia. kr., jf. tabellens kolonne 4 –det vil sige ca. 14,0 mia. kr. er fordelt på kommunerne efter en nøgle, som er base-ret på en genberegning af det foreløbige beskæftigelsestilskud for 2011 efter de nyerefusionsregler.Ad 5.Hvor meget ville den samlede refusion i forbindelse med den aktive beskæf-tigelsespolitik for 1. og 2. kvartal 2010 have været, hvis de af regeringen foreslåedenye refusionssatser for 2011 havde været gældende for 2010?
2
Efter samme principper som lå til grund for svaret under punkt 3, er den samledeberegnede refusion på 10,4 mia. kr. i kolonne 5 fordelt på kommunerne efter deblok- og beskæftigelsestilskudskriterier, der lå til grund for svaret under punkt 4,og som ud fra en gennemsnitsbetragtning er udtryk for den forventede fordeling afkommunernes nettoudgifter til den aktive beskæftigelsesindsats.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3