Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 10
Offentligt
924501_0001.png
924501_0002.png
924501_0003.png
924501_0004.png
Folketingets Skatteudvalg

L 76 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,

pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love

Forsikring & Pension har haft ovennævnte lovforslag i høring. Det fremsatte lov-forslag giver os anledning til at rejse følgende forhold.

Lovforslagets § 2, nr. 12

I forhold til det lovforslag som Skatteministeriet har sendt i høring, er det nyt, atdet ikke længere skal være muligt at stoppe udbetaling fra livsvarige livrenter. Imedfør af lovforslaget skal den livsvarige livrente fremadrettet afgiftsberigtigesmed 60 pct., såfremt udbetalingsvilkårene ændres efter første udbetaling, jf.lovforslagets § 2, nr. 12.Forsikring & Pension har allerede rejst problemstillingen for Folketingets Skatte-udvalg i brev af 25. november. En henvendelse, der hermed følges op af en me-re teknisk begrundelse for, at den i lovforslaget anførte risiko for skattespekula-tion i praksis er stærkt overvurderet og en unødig forhindring i forhold til øn-skerne om fleksibel pensionsplanlægning og dermed fleksibel tilbagetrækning fraarbejdsmarkedet.Som allerede anført kan forslaget være en økonomisk hindring for, at personer,der er nået efterlønsalderen og som bliver ramt af arbejdsløshed, vender tilbagetil arbejdsmarkedet. Personer, der mister deres job, kan af forsørgelsesmæssigegrunde have behov for at påbegynde udbetaling fra deres livsvarige livrente.Den manglende mulighed for at stoppe udbetalingerne, kan bevirke, at det bli-ver økonomisk ufordelagtigt at genindtræde på arbejdsmarkedet. Et krav om, atpensionsudbetalingen skal fortsætte sideløbende med lønindtægt, kan med degældende skatteregler føre til, at en person kun får en marginal økonomisk ef-fekt af at vende tilbage til arbejdsmarkedet.Forslaget er begrundet i hensynet til, at kunden ikke skal have mulighed for atudskyde pensionsudbetalinger til senere år alene med det overordnede formål atundgå topskat. Risikoen for skatteunddragelse er yderst begrænset.For det første igangsættes pensionsudbetalinger i udgangspunktet med det for-mål at dække et forsørgelsesbehov. Ønsker kunden at stoppe udbetalingerne
26.11.2010
Forsikring & PensionPhilip Heymans Allé 12900 HellerupTlf.Fax41 91 91 9141 91 91 92
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Lene HarkesChefkonsulent, cand.jur.Dir.41 91 90 75
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.DokID
LHAGES-2008-04012280672
Brancheorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
midlertidigt, må det som udgangspunkt forudsætte, at kunden har en anden –og måske uforudset – indtægt at supplere med.For det andet er spekulationsrisikoen begrænset af det forhold, at pensionsud-betalinger i en livsvarig livrente er livsbetingede. Pensionen kommer kun til ud-betaling, så længe kunden er i live. Ved at stoppe udbetalingerne løber kundenen risiko for, at der samlet set udbetales mindre fra pensionen. Kunden kan ha-ve tilkøbt en garanti, der sikrer de efterlevende udbetaling i en afgrænset perio-de. Der er dog grænser for, hvor stor en garanti, kunden kan købe, jf. pensions-beskatningslovens § 5, stk. 1. En garanti må efter denne bestemmelse maksi-malt koste 10 procent af den samlede betaling for livrenten. Desto ældre maner, desto mere koster garantien. Der er derfor usikkerhed og meromkostningerforbundet med at stoppe udbetaling fra en livsvarig livrente midlertidigt.Ovennævnte forhold fører til, at risikoen for skatteunddragelse er meget be-grænset og ikke kan stå mål med de begrænsninger som lovforslaget vil føre til irelation til mulighederne for fleksible tilbagetrækning.Forsikring & Pension vil på den baggrund foreslå en tilpasning af lovforslaget.Det bør fortsat være muligt at standse udbetalingerne for livsvarige livrenter.

Lovforslagets § 2, nr. 4 og § 2, nr. 12

Det følger af lovforslaget, at ønsker en kunde at forlænge udbetalingsforløbet foren ratepension eller ophørende livrente, der er startet udbetaling, kan det førstske med virkning fra førstkommende kalenderårs begyndelse.Forsikring & Pension har i høringssvar af 20. oktober foreslået, at ændring afudbetalingsvilkårene bør kunne iværksættes med virkning fra førstkommendeaftalte udbetalingstidspunkt i den oprindelige aftale. Det vil kun være i overens-stemmelse med kundens behov at kunne effektuere aftalen hurtigst muligt.Endvidere vil denne løsning naturligvis være administrativt langt mere enkel forselskabet. Skatteministeriet afviser forslaget med, at det vil føre til, at der kanudbetales færre rater, henholdsvis foretages færre løbende udbetalinger i æn-dringsåret.Det er korrekt, at Forsikring & Pensions forslag giver mulighed for indkomstud-jævning. Da der alene er adgang til at forlænge og ikke forkorte udbetalingsfor-løbet, er det dog tale om en meget begrænset risiko, der alene knytter sig tilændringsåret. Tilmed vil det for kunden næppe være interessant at udnytte mu-ligheden alene med det formål at opnå indkomstudjævning med skattebesparel-se til følge. For kunden vil dispositionen få konsekvenser for den resterende delaf udbetalingsperioden med lavere pensionsudbetalinger til følge i de enkelte år.Forsikring & Pension skal på denne baggrund fortsat anbefale, at der ikke indfø-res unødige restriktive foranstaltninger. Ændrede udbetalingsvilkår bør kunneeffektueres med virkning fra førstkommende aftalte udbetalingstidspunkt i denoprindelige aftale.

Efterlevendes adgang til at overføre til egen ordning

Forsikring & Pension har i sit høringssvar foreslået, at efterlevende efter forsik-ringstagerens død får mulighed for at overføre afdødes pensionsordning til sinegen ordning. Hermed får den efterlevende mulighed for at udskyde pensions-udbetalingen, til vedkommende selv går på pension.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
LHAGES-2008-04012280672
Side 2
Forsikring & Pension
Som reglerne er i dag, er den efterlevende tvunget til at starte udbetaling på dettidspunkt, hvor forsikringstageren dør, uanset om den efterlevende reelt harbrug for at øge sin indkomst med pensionsudbetalingerne. Det forekommer atstemme dårligt overens med det overordnede hensyn bag pensionssystemet –at understøtte pensionsformålet – samt de politiske hensyn om at sikre størstmulig selvforsørgelse i hele alderdommen.Skatteministeriet har ikke ønsket at imødekommet forslaget begrundet i prove-numæssige hensyn.Skatteministeriet har bl.a. afvist forslaget med henvisning til, at forslaget bl.a.vil føre til "et varigt provenutab knyttet til den løbende lavere beskatning af af-kast, svarende til forholdet mellem beskatningen af frie midler og den lempelige-re beskatning af pensionsafkast på 15 pct., som pensionsopspareren vil opleve iudskydelsesperioden".Den anførte provenumæssige betragtning forudsætter dog, at pensionsudbeta-lingerne placeres i bestemte aktiver – dvs. frie midler, der er underlagt kapital-indkomstbeskatning. Det er der på ingen måde sikkerhed for. Midlerne kan lige-så vel placeres i formuegoder, der ikke beskattes som eksempelvis fast ejen-dom, kunst eller forbrug. Endvidere er der under alle omstændigheder ikke taleom et "varigt provenutab", men højst et "udskudt provenutab", idet der jo ogsåskal betales skat/afgift af den rentetilvækst, der er tilskrevet pensionsmidlerne.Forsikring & Pension må derimod medgive, at lovforslaget fører til et udskudtprovenu, da skatte- og afgiftsbetalingen med forslaget udskydes til det seneretidspunkt, hvor pensionen efter overførslen kommer til udbetaling.Endelig har skatteministeriet afvist forslaget med henvisning til at en række ud-betalinger kan være boafgiftspligtige og at forslaget vil kunne benyttes til atundgå boafgift. Forsikring & Pension skal på denne baggrund foreslå, at forslagetom at kunne overføre til egen pensionsordning afgrænses til alene at omfattepensioner og personer, der er undtaget fra boafgift i medfør af boafgiftlovens §3. Herefter vil der ikke være tale om et provenutab.Forsikring & Pension skal på den baggrund endnu engang foreslå, at efterleven-de får mulighed for at overføre afdødes pensionsordning til sin egen ordning –men foreslår at det præciseres, at muligheden gælder i det omfang betingelser-ne for fritagelse for betaling af boafgift er opfyldt, jf. boafgiftslovens § 3, stk. 1.***Endelig indeholder Forsikring & Pensions høringssvar af 20. oktober en bemærk-ning vedrørende § 2, nr. 7, i det lovforslag, der blev sendt i høring. Bemærknin-gen er imidlertid ikke kommenteret i høringsskemaet. Forsikring & Pension ef-terlyser Skatteministerens kommentar også til denne del af høringssvaret.
Vores ref.Sagsnr.DokID
LHAGES-2008-04012280672
Side 3
Med venlig hilsen
Lene Harkes
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
LHAGES-2008-04012280672
Side 4