Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 25
Offentligt
931950_0001.png
931950_0002.png
931950_0003.png
931950_0004.png
931950_0005.png
931950_0006.png
Til lovforslag nr.L 76
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love(Forlængelse af ratepensionsordninger under udbetaling, justering af reglerne for pensionsordninger med løbende udbetalingerog krav til placering af midlerne i godkendte udenlandske pensionsordninger m.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 26. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.Høring2 udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 29. septemberog den 16. november 2010 disse udkast til udvalget, jf. SAUalm. del – bilag 301 (2009-10) og L 76 – bilag 1. Den 17., 19.,22. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Forsikring & Pension,NPG Wealth Management, Luxembourg,PKA A/S ogÆldre Sagen.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udvalgetsspørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bi-lag 2 til betænkningen.3. IndstillingerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 1Afskatteministeren,tiltrådt afudvalget:1)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 1, stk. 1, nr. 1, litra e,ændres »og« til: »,«.02.I§ 1, stk. 1, nr. 1, litra f,ændres ».« til: », og«.«[Tekniske rettelser]2)Efter nr. 22 indsættes som nye numre:»03.I§ 21, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter »sker«: », jf. dog 4.-7. pkt.«
AX012710
2
04.§ 21, stk. 1, 4.og5. pkt.,ophæves, og i stedet indsættes:»Forsikringsselskaber m.v., jf. dog § 22, kan senest den 19.februar året efter indkomståret vælge at betale acontoskat forpensionsordninger omfattet af § 1, stk. 1. For de forsikrings-selskaber m.v., der vælger at betale acontoskat, beregnesrenter af forskellen mellem den beregnede endelige skat ogden indbetalte acontoskat for indkomståret fra den 20. februaråret efter indkomståret, og til betaling sker. Skyldige skatte-beløb med tillæg af beregnede renter indbetales samtidig medindsendelse af den endelige opgørelse. Overskydende skatte-beløb med tillæg af renter tilbagebetales. Renten efter 2. og 5.pkt. svarer til den rente, der er nævnt i § 27, stk. 5, for åretefter indkomståret. Betales skatten for sent, beregnes rentenefter 2. og 5. pkt. dog kun til og med sidste rettidige indbeta-lingsdag.««[Mulighed for, at forsikringsselskaber m.v. kan vælge at betaleacontoskat]3)I den undernr. 26foreslåede ændring af§ 23, stk. 4,ind-sættes som8. pkt.:»1. -7. pkt. finder ikke anvendelse ved overførsel mellemto forsikringsselskaber m.v., hvis det forsikringsselskab m.v.,hvorfra overførslen sker, har valgt at foretage endelig opgø-relse efter stk. 1.«[Mulighed for endelig opgørelse ved overførsel af en ordningmellem to forsikringsselskaber m.v.]4)Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:»05.§ 23, stk. 4, 8. pkt.,ophæves.«[Ophævelse af mulighed for endelig opgørelse ved overførselaf en ordning mellem to forsikringsselskaber m.v. fra den 1.juli 2011]Til § 25)I det undernr. 5foreslåede§ 12, stk. 1, nr. 1, 7. pkt.,ind-sættes efter »tilsvarende anvendelse«: », idet ejerandele, somkontohaveren eller personkredsen nævnt i aktieavancebeskat-ningslovens § 4, stk. 2, har ejet, dog ikke medregnes«.[Ved opgørelsen af ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun ak-tuelle ejerbesiddelser]6)I det undernr. 6foreslåede§ 15 C, stk. 3,indsættes i1.pkt.efter »stk. 1 og 2, at«: »midlerne i«.[Sproglig præcisering af, at kravet til, hvilke aktiver pensi-onsordninger kan anbringes i, vedrører midlerne på pensions-ordningen]7)I det undernr. 6foreslåede§ 15 C, stk. 3,indsættes i2.pkt.efter »tilsvarende anvendelse«: », idet ejerandele, somforsikringstageren eller personkredsen nævnt i aktieavance-beskatningslovens § 4, stk. 2, har ejet, dog ikke medregnes«.[Ved opgørelsen af ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun ak-tuelle ejerbesiddelser]8)I den undernr. 20foreslåede affattelse af§ 49, stk. 1, 2.pkt.,indsættes efter »§ 2, stk. 1, nr. 1«: »eller 4«.
[Rettelse af fejl i nyaffattelsen af pensionsbeskatningslovens§ 49, stk. 1, om begrænset skattepligtiges fradrag for bidragtil arbejdsløshedsforsikring]Til § 79)Istk. 2indsættes efter »nr. 11«: »og 05«.[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringsforslag nr. 4]10)Istk. 3indsættes efter »nr.«: »01, 02,«.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 1]11)Istk. 3indsættes efter »16-21«: », 03, 04«.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 2]12)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.§ 1, nr. 05, har virkning fra og med den 1. juli 2011.«Stk. 5-10 bliver herefter stk. 6-11.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 4]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om tekniske rettelser som følge af lovforslagets§ 1, nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt litra g i § 1, stk. 1, nr.1. Efter lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, litra g, undtages ord-ninger i visse statsgaranterede pensionskasser fra individbe-skatning.Til nr. 2Efter gældende regler skal pensionsinstitutterne senest den31. maj året efter indkomståret indgive en samlet opgørelse afbeskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf samt afskatten for indkomståret. Skatten indbetales samtidig medindsendelse af opgørelsen.Branchen har ønsket denne bestemmelse ændret, således atde f.eks. for markedsrenteprodukter får mulighed for at ind-betale skatten for disse ordninger, når det er administrativtmuligt og senest sidste rettidige betalingsdag den 31. maj åretefter indkomståret. Baggrunden for ønsket er bl.a., at rentenpå pensionsafkastskatten, der pålægges fra den 20. februar, ogtil betaling sker, ikke nødvendigvis svarer til selskabets rentetil kunden, hvorfor det kan være en fordel for kunderne, atskatten betales før den 20. februar året efter indkomståret.Det foreslås på den baggrund at ændre pensionsafkastbe-skatningslovens § 21, stk. 1, så det bliver muligt for pensi-onsinstitutterne senest den 19. februar året efter indkomståretat vælge at betale acontoskat for pensionsordninger omfattetaf § 1, stk. 1, dvs. de såkaldte gennemsnitsrente- og markeds-renteprodukter.Da både gennemsnitsrente- og markedsrenteprodukter eromfattet af værnsreglerne i § 4 og § 4 a, kan skatten for disseprodukter ikke opgøres endeligt, før pensionsinstituttets års-rapport er aflagt. Det er først på dette tidspunkt, at pensions-institutterne endeligt har opgjort de omkostnings- og risiko-resultater, der anvendes ved opgørelsen af pensionsopsparer-nes skattepligtige afkast efter § 4 og § 4 a, hvilket netop varbaggrunden for udskydelsen af den seneste rettidige indbeta-
3
lingsfrist fra den 31. marts til den 31. maj året efter indkomst-året.For at kunderne i de pensionsinstitutter, der vælger acon-toskattebetaling, ligestilles med kunderne i de pensionsinsti-tutter, der indbetaler hele skatten samtidig med den endeligeopgørelse, foreslås det, at der, for de pensionsinstitutter, dervælger acontoskattebetaling, skal beregnes renter af forskel-len mellem det indbetalte acontobeløb og den beregnede en-delige skat fra den 20. februar året efter indkomståret, og tilbetaling sker. Renten svarer til den rente, som de pensionsin-stitutter, der ikke vælger acontoskattebetaling, skal betale afhele den beregnede endelige skat fra den 20. februar året efterindkomståret. Betales skatten for sent, beregnes renten dogkun til sidste rettidige indbetalingsdag.Hvis pensionsinstituttet har betalt for lidt i acontoskat iforhold til den beregnede endelige skat, indbetales det skyl-dige skattebeløb med tillæg af beregnede renter samtidig medindsendelse af den endelige opgørelse. Hvis pensionsinstitut-tet derimod har betalt for meget i acontoskat i forhold til denberegnede endelige skat, tilbagebetales det overskydendeskattebeløb med tillæg af renter.Til nr. 3 og 4I lovforslagets § 1, nr. 26, foreslås det bl.a. at ophæve pen-ge- og pensionsinstitutternes mulighed for at vælge at laveendelig opgørelse ved afgiftsfri overførsel af pensionsordnin-ger efter pensionsbeskatningslovens § 41 inden for sammepenge- eller pensionsinstitut eller mellem to penge- og pensi-onsinstitutter. Formålet med forslaget er at forhindre, at pen-sionsopsparere i et vist omfang kan selvbetjene sig til enrentefordel ved at få udbetalt negativ skat i stedet for at ventepå, at den negative skat bliver modregnet i skat for efterføl-gende år. Ophævelsen har virkning fra indkomståret 2011.Efter ønske fra branchen foreslås det, at ophævelsen af be-stemmelsen først skal have virkning fra og med den 1. juli2011. Herved sikres det, at pensionsinstitutterne har tid til atlave de nødvendige systemtilretninger.Til nr. 5I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslo-vens § 12, stk. 1, nr. 1, foreslået, at ved opgørelsen af ejeran-delen på 25 pct. medregnes aktier m.v., som kontohaveren ejeruden for pensionsordningen, og aktieavancebeskatningslo-vens § 4 finder tilsvarende anvendelse.Henvisningen til aktieavancebeskatningslovens § 4 inde-bærer, at aktier, som kontohaveren har ejet de sidste 5 år forudfor anbringelsen, tæller med ved opgørelsen af, om ejergræn-sen på 25 pct. er overskredet. Henvisningen til aktieavance-beskatningslovens § 4 indebærer endvidere, at hvis aktierneer erhvervet ved omdannelse af en personligt ejet virksomhedefter lov om skattefri virksomhedsomdannelse, ses der påejerskab i de sidste 10 år ved opgørelsen af, om ejergrænsenpå 25 pct. er overskredet.Ved afgørelsen af, om den skattepligtige ejer eller har ejetmindst 25 pct., medregnes aktier, der samtidig tilhører ellerhar tilhørt visse af den skattepligtiges pårørende. Disse pårø-rende er overdragerens ægtefælle, forældre, bedsteforældre,
børn, børnebørn og disse personers ægtefæller eller dødsboerefter de nævnte personer.Der er ud fra formålet med forslaget ikke behov for, at hi-storiske ejerandele i 5 år henholdsvis 10 år forud for dettidspunkt, hvor pensionsordningen anbringes i aktier, hverkenfor kontohaveren eller dennes pårørende skal medregnes vedafgørelsen af, om forsikringstageren har en ejerandel påmindst 25 pct.Det foreslås derfor at indskrænke anvendelsesområdet forbestemmelsen således, at ejerandele, som kontohaveren harejet, eller ejerandele, som den personkreds, hvis aktiebesid-delser medregnes ved afgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct.er overskredet, har ejet, heller ikke medregnes. Det betyder,at afgørende for, om en pensionsordning kan anbringes i aktierm.v., som en kontohaver ejer, er, at kontohaveren sammenmed personkredsen som nævnt i aktieavancebeskatningslo-vens § 4 har en ejerandel på under 25 pct. på det tidspunkt,hvor midlerne på pensionsordningen anbringes i aktier m.v.Til nr. 6I det fremsatte lovforslag er den foreslåede bestemmelse ipensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 3, affattet på den må-de, at det er pensionsordningen (pensionsordninger med lø-bende udbetalinger, rateforsikringer og kapitalforsikringer ogpensionsordninger, der svarer hertil), der ikke kan anbringesi nærmere angivne aktiver som betingelse for godkendelse.Bestemmelsen er sprogligt set ufuldstændig, idet det i reali-teten er midlerne på den pågældende pensionsordning, derikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver.Det foreslås derfor med ændringsforslaget en sproglig præ-cisering af bestemmelsen. Det foreslås, at det er midlerne påpensionsordninger med løbende udbetalinger, rateforsikringerog kapitalforsikringer og pensionsordninger, der svarer hertil,der ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver.Til nr. 7I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslo-vens § 15 C, stk. 3, foreslået, at ved opgørelsen af ejerandelenpå 25 pct. medregnes aktier m.v., som forsikringstageren ejeruden for pensionsordningen, og aktieavancebeskatningslo-vens § 4 finder tilsvarende anvendelse.Det foreslås, at ved afgørelsen af, om ejergrænsen på 25pct. er opfyldt, medregnes kun aktuelle ejerandele hos forsik-ringstageren. Der foreslås i ændringsforslag nr. 5 en tilsva-rende begrænsning af ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbe-skatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, der vedrørerkapitalopsparings- og rateopsparingsordninger til kun at gæl-de for aktuelle for ejerbesiddelser. Der skal gælde sammeafgrænsning af ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbeskatnings-lovens § 15 C, stk. 3, som i pensionsbeskatningslovens § 12,stk. 1, nr. 1.Der henvises i det hele til bemærkningerne til ændrings-forslag nr. 5.Til nr. 8Efter den gældende bestemmelse har begrænset skatteplig-tige personer fradrag i lønindkomst (kildeskattelovens § 2, stk.1, nr. 1) og i indkomst fra udøvelse af erhverv med fast drifts-
4
sted her i landet (kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4). I lovfor-slagets § 2, nr. 20, foreslås det at nyaffatte pensionsbeskat-ningslovens § 49, stk. 1, 2. pkt., om begrænset skattepligtigesfradrag for bidrag til arbejdsløshedskasser, således at der ogsåkan gives fradrag for A-kassebidrag i arbejdsløshedsdagpen-ge, sygedagpenge og barselsdagpenge omfattet af kildeskat-telovens § 2, stk. 1, nr. 12.Ved en fejl blev henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk.1, nr. 4, ikke gentaget i den nye bestemmelse, hvilket reeltmedfører, at personer, der bor i udlandet og udøver erhvervmed fast driftssted her i landet, efter nyaffattelsen ikke læn-gere kan få fradrag for a-kasse bidrag. Dette har ikke væretmeningen med nyaffattelsen. Det foreslås derfor at genind-sætte henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, i denforeslåede affattelse af pensionsbeskatningslovens § 49, stk.1, 2. pkt.Til nr. 9Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge- ogpensionsinstitutternes mulighed for at lave endelig opgørelseved afgiftsfri overførsel af pensionsordninger mellem penge-og pensionsinstitutter træder i kraft den 1. januar 2011.Til nr. 10Det foreslås, at de tekniske rettelser af pensionsafkastbe-skatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, litra e og f, som følge afindsættelse af et nyt litra g i bestemmelsen får virkning sam-tidig med det foreslåede nye litra, der vedrører ophævelse afindividbeskatning af ordninger i visse statsgaranterede pensi-onskasser.Til nr. 11Det foreslås, at pensionsinstitutterne får mulighed for atvælge at lave en acontoskattebetaling for deres markedsrente-
og gennemsnitsrenteprodukter fra og med indkomståret 2010i stedet for fra og med indkomståret 2011.Baggrunden for forslaget om at indføre mulighed for acon-toskattebetaling er, at pensionskunderne efter pensionsafkast-beskatningsloven pålægges at betale en markedsrente af denberegnede pensionsafkastskat fra den 20. februar året efterindkomståret, og til skatten betales, hvilket senest kan ske den31. maj året efter indkomståret. Pensionsinstitutterne kan ikkenødvendigvis forrente kundernes penge med en lige så højrente, som den markedsrente, der skal betales fra den 20. fe-bruar året efter indkomståret, og til skatten betales, hvorfor detkan være en fordel for kunderne, at institutterne i disse tilfældekan betale skatten før den 20. februar året efter indkomståret.Ifølge branchen er acontoskattebetaling allerede relevantfor betalingen af pensionsafkastskatten for indkomståret2010. Branchen har derfor ønsket, at forslaget får virkningallerede for betaling af skatten for indkomståret 2010.Med nærværende forslag imødekommes branchens ønske.Forslaget anses for at have begunstigende karakter for pensi-onskunderne, da de undgår at betale rente af skatten fra den20. februar til senest den 31. maj året efter indkomståret i detilfælde, hvor de ikke kan få forrentet de penge, som de skalbetale skatten med, nær så godt i pensionsinstituttet.Til nr. 12Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge- ogpensionsinstitutternes mulighed for at lave endelig opgørelseved afgiftsfri overførsel af pensionsordninger mellem penge-og pensionsinstitutter får virkning fra og med den 1. juli 2011.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) KlausHækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 76Bilagsnr.123456789101112131415161718192021222324TitelLovudkast som sendt i høring, fra SkatteministerietHøringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 25/11-10 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 24/11-10 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 26/11-10 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 30/11-10 fra NPG Wealth Management, Luxembourg1. udkast til betænkningÆndringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-10 fra Forsikring &PensionHenvendelse af 6/12-10 fra PKA A/SHenvendelse af 2/12-10 fra Ældre SagenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/11-10 fra Forsikring &PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-10 fra Forsikring &PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-10 fra NPG Wealth Ma-nagement, LuxembourgSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-10 fra Ældre SagenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/12-10 fra PKA A/SÆndringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 76Spm.nr.1TitelSpm. om en kortfattet beskrivelse af de eksisterende regler for ratepensioner,herunder for mulighederne for udskydelse og forlængelse af udbetalingsperio-den, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan SKAT vil kunne sikre, at der ved overtrædelse af henholdsvis§ 15 C, stk. 3, § 30 B, stk. 1, og § 30 B, stk. 5, i pensionsbeskatningsloven skersanktion over for forsikringstageren, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en redegørelse, belyst med eksempler, om betydningen af at afskaffemedregningen af tidligere ejede anparter og aktier, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang individuelle dobbeltbeskatningsoverenskomster kanafhjælpe den af Forsikring & Pension rejste problemstilling om manglende lem-pelse for udenlandsk kildeskat på udbytter til danske pensionsinstitutter, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ejergrænsen forholder sig til indirekte ejerskab, f.eks. hvisgrænsen overholdes, fordi der er frasolgt aktier med tilbagekøbsret, eller fordider ejes aktier i et andet A/S, der så ejer aktier, der ellers ville være omfattet af25-procents-grænsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 5 og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 5:I de af regeringen fremsatte ændringsforslag til 2. behandling, nr. 5 og nr. 7, tages der stilling til, hvornår ejergrænsen på 25pct. er opfyldt, jf. pensionsbeskatningslovens § 12. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvorledes ejergrænsen forholder sig tilindirekte ejerskab, f.eks. hvis grænsen overholdes, fordi der er frasolgt aktier med tilbagekøbsret, eller fordi der ejes aktier i etandet A/S, der så ejer aktier, der ellers ville være omfattet af 25-pct.s-grænsen.
Svar:Ændringsforslaget tager sigte på, at historiske ejerbesiddelser ikke skal medregnes ved opgørelsen af, om ejergrænsen på 25pct. er overholdt. Ved opgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er opfyldt, finder aktieavancebeskatningslovens § 4 anvendelse.Indirekte ejerskab medregnes. Henvisningen i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, og det foreslåede § 15 C, stk. 3, til aktie-avancebeskatningslovens § 4 indebærer efter aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, således, at aktier, som tilhører selskaber,hvorover pensionsopspareren sammen med den personkreds, der er nævnt i aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.(ægtefælle, forældre, bedsteforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller), på grund af aktiebesiddelse, vedtægtsbe-stemmelse, aftale eller fælles ledelse har en bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indflydelse på grund afaktiebesiddelse foreligger, såfremt en eller flere personer i den nævnte personkreds direkte eller indirekte ejer mere end 50 pct.af aktiekapitalen. Aktier, der er frasolgt med tilbagekøbsret, medregnes derimod ikke ved opgørelsen af, om ejergrænsen på 25pct. i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, og § 15 C, stk. 3, er opfyldt.