Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 29
Offentligt
933963_0001.png
933963_0002.png
933963_0003.png
933963_0004.png
J.nr. 2010-353-0034Dato: 14.12.2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 76 - Forslag til Lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rate-pensionsordninger under udbetaling, justering af reglerne for pensionsord-ninger med løbende udbetalinger og krav til placering af midlerne i god-kendte udenlandske pensionsordninger m.v.).
Hermed sendes kommentar til Forsikring & Pensions henvendelse af 13.december 2010 (L 76 – bilag 26).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø

Unødig hindring for det fleksible arbejdsmarked

Forsikring & Pension (F&P) anfører, at når det med lovforslaget forhindres, at personer,der har startet udbetaling fra en livsvarig livrente, kan sætte udbetalingen i bero, vil det væ-re i modstrid med bestræbelserne på at sikre et mere fleksibelt arbejdsmarked. F&P fast-holder, at der er behov for at bevare adgangen til at stoppe udbetaling for livsvarige livren-ter. Risikoen for spekulativ skatteunddragelse er ifølge F&P meget begrænset og næppe afpraktisk betydning. At der skulle være risiko for skattespekulation, samt at der skulle gældeet grundlæggende princip om, at indkomstudjævning ikke skal være mulig, vækker derfornogen undren - særligt når et af formålene med lovforslaget er at give borgerne mulighedfor at forlænge udbetalingsperioden for ratepensioner. Det er jo netop for at give mulighedfor indkomstudjævning.Det undrer desuden, at indkomstudjævningen forbundet med at kunne stoppe udbetalingenfra en livrente betragtes som så problematisk henset til, at pensionsbeskatningsloven er fra1972, og at der altid har været adgang til at stoppe såvel livrenter som ophørende livrenter.I 1972 blev der derimod alene sat en stopper for, at personer der har startet udbetaling fraen ratepension kan sætte udbetalingen i bero.Hertil bemærkes, at det med forslaget fastsættes, at hvis udbetalingsvilkårene for en pensi-onsordning med løbende udbetalinger ændres efter den løbende ydelse er påbegyndt udbe-talt, svares der afgift efter pensionsbeskatningsloven. Såfremt det ved en ændring af udbe-talingsvilkårene for en pensionsordning med løbende udbetalinger, der er under udbetaling,vil være muligt midlertidigt at standse udbetalingerne fra ordningen, vil det kunne gøres i etindkomstår, hvor udbetalingen ville indgå i grundlaget for eksempelvis topskatten – evt.med henblik på at planlægge genoptagelse af udbetalingerne i et senere indkomstår, hvorbeskatningen af udbetalingen ville være lavere.Dette er i mine øjne ikke rimeligt at sammenligne med den indkomstudjævning, som medforslaget bliver mulig ved en forlængelse af udbetalingsperioden for ratepensioner. Der erforskel mellem at sprede udbetalingerne over en længere periode med henblik på forlængetegenforsørgelse i alderdommen og helt at undgå udbetalinger på de tidspunkter, hvor detmåtte være skattemæssigt opportunt.At der hidtil har været adgang til at stoppe udbetalingen af såvel ophørende livrenter somlivsvarige livrenter, mener jeg ikke bør afskære lovgiver fra at justere pensionslovgivnin-gen. Sættes argumentet på spidsen, ville der ikke have været nogen grund til løbende at ha-ve justeret pensionsbeskatningsloven siden 1972. En løbende produktudvikling af pensi-onsprodukterne bør gå hånd i hånd med en løbende tilpasning af pensionsbeskatningsloven,både således at samfundstjenlige initiativer og idéer understøttes, og således at uhensigts-mæssig skattetænkning forhindres.Det er da også derfor, at jeg i min kommentar af 6. december 2010 til F&Ps henvendelse af26. november 2010 (bilag 10) understreger, at jeg er indstillet på at drøfte, om der kan tilve-jebringes mere fleksible regler, men at det er en vigtig forudsætning, at disse regler reeltsikrer et øget arbejdsudbud, og at de ikke giver anledning til provenutab knyttet til vilkårligplacering af udbetalingerne for helt eller delvis at undgå beskatning. Jeg noterer mig, atSide 2
F&P mener, at disse hensyn er vanskeligt forenelige, og at det bliver vanskeligt at finde enløsning, hvis muligheden for at stoppe livrenteudbetalinger fjernes nu. Det synes jeg er fortidligt at konkludere - og at løbet skulle være kørt, hvis muligheden for at stoppe udbetalin-ger fjernes nu, har jeg svært ved at se.

Forlængelse af en ratepension - først en mulighed fra 1. januar 2012

F&P anfører, at forslaget vedrørende forlængelse udbetalingsperioden af ratepensioner erproblematisk, da forlængelser ifølge F&P reelt først bliver en mulighed fra 1. januar 2012.Det er hensigten, at denne del af lovforslaget skal have virkning fra den 1. januar 2011. Detpræciseres bl.a. i høringssvaret til Finansrådet, hvoraf det fremgår, at lovforslaget "ikke ertil hinder for, at der forud for den 1. januar 2011 sker forberedelse af forlængelser af rate-ordninger".Med en forventet vedtagelse den 17. december 2010 vil denne del af lovforslaget ifølgeF&P reelt først få virkning fra 1. januar 2012. En endelig vedtagelse pr. 17. december 2010giver kunderne 8 arbejdsdage til at sætte sig ind i de nye regler og at anmode om forlængetudbetalingsperiode. Efterfølgende skal selskabet nå at effektuere kundernes ønsker indenfor den samme frist.En række kunder kan bl.a. med baggrund i Skatteministerens udmelding i løbet af somme-ren 2010 ifølge F&P have fået en berettiget forventning om, at det i 2011 vil blive muligt atforlænge udbetalingsforløbet. På den baggrund foreslår F&P, at lovforslaget ændres såle-des, at de nye regler får virkning for forlængelser, der sker inden den 31. januar 2011. Detvil dels give kunder og selskaber den fornødne tid til at indrette sig på lovændringen, delssikre at lovforslaget også reelt får virkning for indkomståret 2011.Hertil bemærkes, at mit forslag om at give mulighed for forlængelse af ratepensioner underudbetaling, som altså er en lempelse af pensionsbeskatningsloven, har baggrund i et ønskefra pensionsbranchen, som jeg også anfører i min kommentar af 6. december 2010 til F&Pshenvendelse af 26. november 2010 (bilag 10). At forlængelsen skal ske med virkning fraførstkommende kalenderårs begyndelse, er en relativt simpel håndtering af den mulighedfor uønsket indkomstudjævning, som ellers vil være konsekvensen af muligheden for at for-længe udbetalingsperioden, og jeg finder ikke grundlag for at fravige herfra i 2011.Desuden synes det at være vanskeligt at tilvejebringe en løsning, der ikke alene måtte løsetidsmæssige udfordringer, som forsikringsselskaber og pensionskasser måtte have med ateffektuere forlængelser allerede i 2011. For ratepensioner i pengeinstitutter tager den fore-slåede regel nemlig højde for, at ordningens værdi ved ændringsårets begyndelse ikke erretvisende som grundlag for beregningen af et nyt rateforløb i løbet af året.Udbetales der således en rate den 1. januar 2011 fra en rateopsparing, vil der i givet faldskulle tilvejebringes særlige beregningsregler for ratepensioner i 2011, der afviger fra denormale, jf. pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 2, hvis der skal være ligestilling mel-lem rateforsikringer og rateopsparinger.
Side 3
Jeg har naturligvis forståelse for, at pensionsbranchen har travlt i december måned, særligt ide sidste dage før nytår i forbindelse med nyoprettelser af pensionsordninger og sidste øje-bliks indbetalinger, hvor pensionsbranchen strækker sig langt for at sikre nuværende og nyekunder de bedst mulige vilkår. Det er imponerende. Men det giver mig samtidig god grundtil at tro, at forlængelser for de mest utålmodige kunder vil kunne nås. Endvidere blev for-slaget jo trods alt offentliggjort allerede den 29. september 2010, hvor lovforslaget blevsendt på ekstern høring, således at kunderne har kunnet afstemme deres forventninger medforslaget.Endelig skal jeg for ordens skyld bemærke, at i tilfælde, hvor det ikke er muligt at gennem-føre en ønsket forlængelse af udbetalingsperioden med virkning fra 2011, kan den ønskedeforlængelse ske med virkning fra 2012. Det er min antagelse, at dette vil være en tilfreds-stillende løsning for de pågældende kunder.
Side 4