Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 11
Offentligt
925602_0001.png
925602_0002.png
1. december 2010

Forslag fra Håndværksrådet til løsninger der kan mindske de negative konse-

kvenser for autobranchen ved L80.

Håndværksrådet har på foretræde for Skatteudvalget afleveret følgende forslag til løs-ninger, der kan mindske de negative konsekvenser for autobranchen ved L80 for såvidt som lovforslaget ikke tages helt af bordet.1. Fritage sikkerhedsudstyr som airbags og selestrammere fra skrotningsgræn-sen. Særligt i de små og brændstoføkonomiske biler, udgør sikkerhedsudstyreten stor del af bilens værdi, så en skade, der ikke er særligt stor kan totalskadebilen, hvis airbags bliver udløst, hvilket er helt uhensigtsmæssigt ud fra en øko-nomisk og miljømæssig betragtning at skrotte en fuldt funktionsdygtig bil, blotfordi de 6 airbags er blevet udløst og der skal skiftes en kofanger. Sikkerheds-udstyret har ikke nogen betydning for, om bilen er ophugningsmoden, men pågrund af den tekniske tilgang, får det betydning for, at en bil med en mindreskade, hvor airbags er udløst skal skrottes.2. En differentieret skrotningsgrænse så biler over en vis alder har en andenskrotningsgrænse end nyere biler, som det var tilfældet inden den nuværendeskrotningsgrænse blev indført i år 2000. En differentieret grænse kan udformes,så reparationsgrænsen sættes ned for de nye biler, og for biler over 5 år fast-holdes på det eksisterende niveau. Det vil ikke have nogen nævneværdig effektpå provenuet, idet langt de fleste af de nyregistreringer som sker efter en total-skade er ved totalskader på nyere biler under 5 år.3. En differentieret skrotningsgrænse, så biler der kører langt på literen har en hø-jere skrotningsgrænse end forurenende biler. Det kunne være en trappestige,hvor biler som kører rmindre end 15 km/l har en skrotningsgrænse på 65 %,som stiger til 70 %, hvis bilen kører mere end 18 km/l og til 75 %, hvis bilen kø-rer mere end 21 km/l osv. Det vil understøtte formålet om at skifte den mestforurenende del af bilparken ud ved større skader, men gøre det muligt at repa-rere mere på biler, som kører langt på literen.
4. Bruge prisen på brugte eller alternative dele, når man opgør en skade på enældre bil i stedet for prisen på nye dele. En ældre bil bliver alligevel repareretmed brugte dele, men når man opgør skaden tages der udgangspunkt i priser-ne på helt nye dele. Det vil gøre en stor forskel for beskæftigelsen i autobran-chen.
Med venlig hilsen
Mads Engberg
2