Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 22
Offentligt
932889_0001.png
932889_0002.png
932889_0003.png
932889_0004.png
932889_0005.png
932889_0006.png
932889_0007.png
932889_0008.png
932889_0009.png
932889_0010.png
Til lovforslag nr.L 80
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgiftaf visse energiprodukter, registreringsafgiftsloven, momsloven og forskelligeandre love1)(Ændrede fordelingsregler på kraft-varme-området, forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskadede køretøjer)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget, herunderom deling af lovforslaget. Liberal Alliances medlem af ud-valget har stillet ændringsforslag 1-3 om deling af lovforsla-get. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslagnr. 4, 17 og 21. Skatteministeren har stillet ændringsforslagnr. 5-16, 18-20, 22 og 23.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 16. november2010 dette udkast til udvalget, jf. L 80 – bilag 1. Den 19., 23.og 26. november 2010 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Dansk Metal,HORESTA,Håndværksrådet ogKlassisk Bil & MC.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Håndværksrådet og Dansk Metal mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforsla-get tilvedtagelsemed de af skatteministeren stillede æn-dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af LA stilledeændringsforslag og imod de af S, SF og RV stillede ændrings-forslag.Etandet mindretali udvalget (S, SF og RV) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet kandog stemme for de stillede ændringsforslag, herunder de afLA stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget udtaler, at partierne ikke kanstøtte udformningen af lovforslaget, som det foreligger nu.Derfor har Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Ra-dikale Venstre bedt om at få delt lovforslaget i tre lovforslagom henholdsvis hotelmoms, kraft-varme og færdselsskadedekøretøjer – et ønske skatteministeren dog ikke tog hensyn til.Når Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre havde ønsket lovforslaget delt, skyldes det, at parti-erne er positive over for forøgelsen af fradrag for moms påhotelydelser, men negative over for nye regler for færdsels-skadede køretøjer og ændrede fordelingsregler på kraft-var-me-området.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre mener, at den ændring, der er foreslået vedrørende de
AX012742
2
færdselsskadede køretøjer, vil flytte arbejdspladser fra danskeværksteder til fabrikker i bilproducerende lande. Da der sam-tidig er en stor klimabelastning ved at producere en bil, kanen hurtigere udskiftning af bilparken ikke påregnes at havepositive miljøeffekter. Endelig tvivler de tre partier på rege-ringens beregning af, hvor stort et bidrag det giver til stats-kassen.For kraft-varme-områdets vedkommende mener Socialde-mokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, at deter uheldigt at udhule kraft-varme-fordelen, der bidrager til atreducere energiforbruget. Samtidig er det dybt mærkeligt, atregeringen ændrer et lille forhold på energiområdet, netop nårder skal følges op på Klimakommissionens anbefalinger oglægges op til et nyt energiforlig.Ettredje mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde af S, SF og RV stillede ændringsforslag. Mindretallet vilstemme hverken for eller imod de af skatteministeren stilledeændringsforslag.Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslistenvil stemme for den foreslåede deling af lovforslaget.Etfjerde mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde af LA stillede ændringsforslag.Liberal Alliances medlem af udvalget udtaler, at LiberalAlliance kan støtte de af skatteministeren stillede ændrings-forslag og de af S, SF og RV stillede ændringsforslag om, atdelen vedrørende færdselsskadede biler udgår af lovforslaget.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 92)Paragraffen affattes således:»§ 9Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2.Loven har virkning for køretøjer, der færdselsskadesden 1. januar 2011 eller senere.«[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 93)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 6 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]dÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil titlenAf etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af etandet mindretal(EL):4)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter, momsloven ogforskellige andre love(Ændrede fordelingsregler på kraft-varme-området og for-øgelse af fradrag for moms på hotelydelser)«[Ændring af lovens titel som konsekvens af ændringsforslagnr. 17]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undta-gelse af EL og LA):5)I undertitlen ændres »hotelydelser« til: »hotelovernatning«.[Ændringen er en følge af en entydig anvendelse i ændrings-forslag nr. 14-16 af begrebet hotelovernatning]Til § 1
ÆndringsforslagaÆndringsforslag om deling af lovforslagetAf etmindretal(LA):1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler ogindhold:A.»Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven.(Færdselsskadede køretøjer)« omfattende §§ 7 og 9.B.»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektri-citet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, moms-loven og forskellige andre love1). (Ændrede fordelingsreglerpå kraft-varme-området og forøgelse af fradrag for moms påhotelydelser)« omfattende §§ 1-6, 8 og 9)[Forslag om deling af lovforslaget]
6)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 11 faffattes således:»§ 11 f.Momsregistrerede varmeproducenter, der produ-cerer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,
3
som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeprodu-center, der producerer varme uden samtidig produktion afelektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug afafgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 18,8 øre pr. kWh varmeab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved frem-stillingen af varme anvendes både afgiftspligtig elektricitetefter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsæt-tes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 18,8øre pr. kWh varme ab værk (2015-niveau) forholdsmæssigt.Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 5.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1til lov om afgift af mineralolieprodukter m.v. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.Stk. 5.Reglerne om særlig opgørelse af tilbagebetaling afafgift m.v. i § 11, stk. 19 og 20, finder tilsvarende anvendelsefor elektricitet til fremstilling af varme, for hvilken en varme-producent får delvis tilbagebetaling af afgift efter stk. 1.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke-ikraft-trådt lovgivning]Til § 27)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.§ 8 aaffattes således:»§ 8 a.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,
som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt derved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau)forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 8, stk.3. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 4.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke-ikraft-trådt lovgivning]Til § 38)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»01.§ 7 baffattes således:»§ 7 b.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.
4
dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt derved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau)forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 7, stk.2. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 4.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder med»Bilag 2. Satser for kulafgiftslovens § 1, stk. 2
kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke-ikraft-trådt lovgivning]9)Nr. 18affattes således:»18.Bilag 2affattes således:
Satser efterkr./GJbrændværdi afde i § 1, stk. 1,nr. 1-5, nævntevarerSatser efterkr./GJenergiindholdaf den i § 1, stk.1, nr. 6, nævntevarme
1. jan. – 31. 1. jan. – 30. 1. juli – 31.dec. 2010juni 2011dec. 201157,358,458,4
1. jan.31. 1. jan.31. 1. jan.31.dec. 2012dec. 2013dec. 201459,460,561,6
46,1
46,7
48,6
49,5
50,4
51,3
««ved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau),forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 9, stk.3. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 3.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal på
[Reguleringer af satser for 2011]Til § 410)Inr. 5ændres»stk. 15«til:»stk. 14«.[Lovteknisk tilpasning]11)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9 aaffattes således:»§ 9 a.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der
5
forlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke-ikraft-trådt lovgivning]Til § 512)I det undernr. 4foreslåede§ 7 b, stk. 3,indsættes efter»omfattet af«: »bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Dette skal på forlangende kunne«.[Lovtekniske tilpasninger]13)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 7 baffattes således:»§ 7 b.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeprodu-center, der producerer varme uden samtidig produktion afelektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug afafgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 13,5 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr. kWh varmeab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved frem-stillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer efterdenne lov og andre energikilder, nedsættes de 13,5 kr. pr. GJvarme ab værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr. kWh varme abværk (2015-niveau) forholdsmæssigt. Indtil år 2015 er satser-ne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 3. Satserne i 3. og 4. pkt.(2015-niveau) reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift afmineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §11 f i lov om afgift af elektricitet, § 8 a i lov om afgift afnaturgas og bygas, § 7 b i lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v. eller § 9 a i lov om energiafgift af mineraloliepro-dukter m.v.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1til lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Dette skalpå forlangende kunne dokumenteres over for told- og skatte-forvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis 100pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes af
kraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af elek-tricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elek-tricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres overfor told- og skatteforvaltningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der bl.a. tager højde for usikkerhedom ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke-ikrafttrådt lovgivning]Til § 614)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 42, stk. 1, nr. 6,ændres »hotelophold« til: »hotelo-vernatning«.«[Entydig anvendelse i momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebethotelovernatning]15)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 42, stk. 2,ændres»hotelydelser« til: »hotelovernatning«.[Entydig anvendelse i momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebethotelovernatning]16)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.§ 42, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Virksomheder, der driver kursusvirksomhed efter§ 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., kan fradrage 25 pct. af afgift af indkøbm.v., som vedrører bespisning af virksomhedens kursusdel-tagere, og 50 pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrørervirksomhedens kursusdeltageres hotelovernatning, i det om-fang indkøbet heraf står i rimeligt forhold til de afholdtekurser.««[Konsekvensændring som følge af forøgelsen af fradrag formoms på hotelovernatning i § 42, stk. 2, og entydig anvendelsei momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebet hotelovernatning]Til § 7Af etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af etandet mindretal(EL):17)Paragraffen udgår.[Ændringsforslaget ophæver den del af lovforslaget, dervedrører reglerne for færdselsskadede personbiler og motor-cykler]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undta-gelse af EL og LA):18)Nr. 1affattes således:»1.I§ 7, stk. 1,ændres »75 pct. af handelsværdien før uheldetfor køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4,« til: »75 pct. af han-delsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter §4, stk. 1, nr. 1, 65 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4,stk. 1, nr. 2,« og »15.000 kr.« til: »25.000 kr.««[Ændringen isolerer lovændringen til personbiler, således attrafikskadede motorcykler fortsætter med de hidtil gældenderegler vedrørende reparationsgrænsen]19)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
6
»01.I§ 7, stk. 3,indsættes som5. pkt.:»I opgørelsen kan fratrækkes et fast beløb på 5.120 kr., så-fremt genopbygningen indbefatter retablering af en eller fleresikkerhedspuder.««[Ændringen giver et fast fradrag på 5.120 kr. i opgørelsen afudgifterne til genopbygningen af køretøjet, såfremt genop-bygningen indbefatter retablering af airbags]Til § 920)Istk. 1ændres »2, 3, 4 og 7« til: »2 og 3«.[Lovtekniske tilpasninger i forhold til det fremsatte lovfor-slag]Af etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af etandet mindretal(EL):21)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 6 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 17]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undta-gelse af EL og LA):22)Stk. 2, 1. pkt.,affattes således:»§ 3, nr. 18, og §§ 6 og 7 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Reguleringer af satser for 2011]23)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-træden af § 11, stk. 17, § 11 f, bilag 2-8, og bilag 5 i lov omafgift af elektricitet som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, 4,01, 5 og 6, § 8, stk. 4, og § 8 a og bilag 4 i lov om afgift afnaturgas og bygas som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, 6, 01,11 og 12, § 7, stk. 3, og § 7 b og bilag 4 i lov om afgift afstenkul, brunkul og koks m.v. som affattet ved denne lovs §3, nr. 12, 13, 01, 19 og 20, § 9, stk. 4, og § 9 a og bilag 3 i lovom energiafgift af mineralolieprodukter m.v. som affattet veddenne lovs § 4, nr. 4, 6, 01, 11 og 12, § 7, stk. 7, og § 7 b ogbilag 3 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter somaffattet eller ændret ved denne lovs § 5, nr. 3, 4, 01, 5 og 6 og§ 8. Ministeren kan herunder fastsætte, at bestemmelsernetræder i kraft på forskellige tidspunkter.«[Lovtekniske tilpasninger i forhold til det fremsatte lovfor-slag]BemærkningerAdministrative og provenumæssige konsekvenser afskatteministerens ændringsforslag nr. 5-16, 18-20, 22 og 23Ændringsforslag nr. 18 vil reducere statskassens indtægtfra lovforslaget umiddelbart med henved 4 mio. kr. og inkl.andre konti, tilbageløb m.v. på godt 4 mio. kr., mens æn-dringsforslag nr. 19 vil reducere statskassens indtægt fra lov-forslaget umiddelbart med godt 8 mio. kr. og inkl. andre konti,tilbageløb m.v. på henved 10 mio. kr. For så vidt angår æn-dringsforslag nr. 9 bemærkes det, er der tale om udmøntningeraf forårspakke 2.0, derved at der med dette ændringsforslagforetages en lovteknisk tilpasning af kulafgiftslovens afgifts-satser for summen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften,
således at afgiftssatserne nu er i overensstemmelse med for-årspakke 2.0. De øvrige ændringsforslag har ikke provenu-mæssige konsekvenser for det offentlige.De administrative konsekvenser for det offentlige til deændrede satser for summen af affaldsvarmeafgift og tillægs-afgiften, jf. ændringsforslag nr. 9, kan komme til at koste optil 15.000 kr. i engangsomkostninger til systemtilpasninger,hvis arbejdet med ændring af afgiftssatsen ikke kan nås indenden almindelige/ordinære kørsel i december måned og derbliver behov for en særkørsel.De øvrige ændringsforslag har ikke administrative konse-kvenser for det offentlige.Ændringsforslagene har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 1-3Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele lovforslaget opi to dele, således at de elementer, der omhandler færdselsska-dede kørekøjer, udskilles til behandling i et selvstændigt lov-forslag.Ændringsforslag nr. 2 og 3 er konsekvensændringer somfølge af delingen.Til nr. 4, 17 og 21Det forslås i ændringsforslag nr. 17, at de foreslåede æn-dringer i reglerne om færdselsskadede personbiler og motor-cykler udgår af lovforslaget. Ændringsforslag nr. 4 og 21 erkonsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 17.Til nr. 5Ændringen er en konsekvens af anvendelsen af begrebet»hotelovernatning« i nr. 14, 15 og 16.Til nr. 6-8Lovforslaget om at ændre brændselsfordelingsnøglerne forkraft-varme-værker, således at 125-procents-reglen ændres til120 pct. og 65-procents-reglen ændres til 67 pct., har en rækkeafledte konsekvenser andre steder i energi- og CO2-afgifts-lovgivningen, bl.a. i satsbestemmelserne til elpatronordnin-gen.Folketinget vedtog senest ændringer til bestemmelserneom elpatronordningen ved lov nr. 722 af 25. juni 2010. Disseændringer er imidlertid ikke trådt i kraft endnu, da spørgsmåletom ændringernes overensstemmelse med energibeskatnings-direktivet og statsstøttereglerne behandles af Europa-Kom-missionen. Skatteministeren blev derfor i lov nr. 722 af 25.juni 2010 bemyndiget til at sætte ændringslovens bestemmel-ser om elpatronreglerne i kraft, når forholdet var afklaret medKommissionen.Som angivet sker der med nærværende lovforslag i et vistomfang ændringer i de bestemmelser om elpatronordningen ienergi- og CO2-afgiftslovgivningen, der svarer til de tilsva-rende bestemmelser i energi- og CO2-afgiftslovgivningen,som blev ændret (men ikke sat i kraft) ved lov nr. 722 af 25.juni 2010. Nærværende lovforslag træder i kraft den 1. juli2011.Under hensyn til det overlap i elpatronreglerne, der er mel-lem lov nr. 722 af 25. juni 2010 og nærværende lovforslag, ogdet forhold, at der på nuværende tidspunkt er usikkerhed om
7
ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne i lov nr. 722 af 25.juni 2010, herunder om man efterfølgende måtte beslutte, atdisse ændringer skal træde i kraft tidligere end de ændringer,der foreslås med nærværende lovforslag, foreslås det at til-passe ikrafttrædelsesbestemmelserne for dette lovforslags æn-dringer til elpatronordningen, således at ikrafttrædelsestids-punktet fastsættes af skatteministeren (i modsætning til detfremsatte forslag, hvor ikrafttrædelsestidspunktet for de an-givne bestemmelser var fastsat til den 1. juli 2011).Til nr. 9Det foreslås, at der indsættes en ny kolonne i kulafgiftslo-vens bilag 2, således at afgiftssatserne for 2011 angives i toseparate perioder, nemlig 1) fra den 1. januar til den 30. juniog 2) fra den 1. juli til den 31. december (med hver sin sats).Baggrunden for dette forslag er, at den angivne afgiftssatsfor summen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften fra 2011og frem, der i dag fremgår af gældende lovgivning som 2.række i kulafgiftslovens bilag 2, jf. § 3, nr. 25, i lov nr. 527 af12. juni 2009, ikke er i overensstemmelse med aftalen om for-årspakke 2.0, og derfor ikke er korrekt. Med dette ændrings-forslag rettes der op på dette forhold, ved at den korrekteafgiftssats for summen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgif-ten angives i skemaet for perioden fra den 1. januar til den 30.juni 2011, i tillæg til at der sker angivelse af afgiftssatser forperioderne fra den 1. juli til den 31. december 2011 og forårene 2012, 2013 og 2014, således at afgiftssatserne for disseperioders vedkommende også tager højde for de ændringer,som forslaget om at ændre i kraftvarmereglernes fordelings-nøgler bevirker fra og med den 1. juli 2011.Til nr. 10Der foreslås en mindre lovteknisk tilpasning til det frem-satte lovforslag.Til nr. 11Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr.6-8.Til nr. 12Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det frem-satte lovforslag.Til nr. 13Der henvises til bemærkningerne til forslagets nr. 6-8.Til nr. 14Med ændringsforslaget ændres begrebet »hotelophold« tilbegrebet »hotelovernatning« for at skabe overensstemmelsemed det tilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 15 og 16.Til nr. 15Forslaget er en del af aftalen om finansloven for 2011. Medforslaget forøges fradraget for moms på udgiften til hotelo-vernatning af streng erhvervsmæssig karakter fra 25 pct. til 50
pct., mens fradraget for moms på udgiften til restaurations-ydelser af streng erhvervsmæssig karakter forbliver uændret25 pct. Samtidig præciseres det med anvendelsen af begrebet»hotelovernatning«, at den forøgede fradragsret kun vedrørerselve overnatningen.Til nr. 16Med ændringsforslaget ændres begrebet »overnatning« tilbegrebet »hotelovernatning« for at skabe overensstemmelsemed det tilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 14 og 15,samtidig med at fradraget for overnatningsdelen forøges fra25 pct. til 50 pct.Til nr. 18Ifølge aftalen om finansloven for 2011 ændres reglerne omafgiftsfri genopbygning af personbiler. Grundet lovens op-bygning ændres reglerne i det fremsatte lovforslag også formotorcykler. Motorcykler er imidlertid ikke med i finanslovs-aftalen. Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 18 at splittehenvisningen til § 4 op i to dele, således at motorcyklerneomfattet af § 4, stk. 1, nr. 1, fortsat kan genopbygges for op til75 pct. af handelsværdien uden derved at skulle afgiftsberig-tiges på ny. Den forslåede bagatelgrænse på 25.000 kr. gælderalle køretøjskategorier og dermed også motorcykler. Opsplit-ningen betyder også, at motorcykler ikke længere vil væreomfattet af registreringsafgiftslovens § 7, stk. 5, hvorefter for-sikringsselskaberne efter gældende regler er forpligtet til attilbyde kontanterstatning for skader over 65 pct.Til nr. 19Det foreslås, at retableringsomkostningerne vedrørendeairbag kompenseres med 5.120 kr. pr. bil, uanset hvor mangeairbags der er i bilen. Lempelsen gælder for de færdselsska-dede biler, hvor skadesrapporten omfatter retablering af air-bags i den skadede bil. Beløbet svarer til det beløb, dermaksimalt kan fratrækkes i den afgiftspligtige værdi som ud-gift til airbags ved afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsenvil også gælde andre biler, f.eks. varebiler, hvor der ikke iøvrigt forslås ændringer i reglerne.Til nr. 20Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det frem-satte lovforslag.Til nr. 22Det foreslås, at nyaffattelsen af kulafgiftslovens bilag 2træder i kraft den 1. januar 2011, således at afgiftssatsen forsummen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften for periodenfra den 1. januar til den 30. juni 2011 bringes i overensstem-melse med forudsætningerne i forårspakke 2.0.Til nr. 23Idet der henvises til bemærkningerne til ændringsforslage-ne til nr. 6-8, 11 og 13, foreslås det at konsekvensrette lov-forslagets ikrafttrædelsesbestemmelse.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) Morten Bødskov (S) Klaus
8
Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 80Bilagsnr.123456789101112131415161718192021TitelLovudkast som sendt i høring, fra skatteministerietHøringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 26/11-10 fra HåndværksrådetHenvendelse af 30/11-10 fra HORESTAHenvendelse af 30/11-10 fra Klassisk Bil & MCSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-10 fra HåndværksrådetHenvendelse af 1/12-10 fra Håndværksrådet1. udkast til betænkningHenvendelse af 3/12-10 fra Dansk MetalSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-10 fra HORESTASkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-10 fra Klassisk Bil ogMC2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/12-10 fra Dansk MetalNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-10 fra Håndværksrådet3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80Spm.nr.1TitelSpm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at de ele-menter, der omhandler færdselsskadede køretøjer, udskilles til behandling i etselvstændigt lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at de foreslåede ændringer vedrørende kraft-varme vilmedføre, at det vil blive dyrere for forbrugere, der ønsker at skifte fra individueltolie- eller gasfyr til fjernvarme fra kraft-varme, hvorfor incitamentet hertil ud-hules, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forslaget vedrørende kraft-varme harmonerer med regerin-gens ønsker om, at flere går over til fjernvarme i stedet for indviduel opvarmning,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan de foreslåede ændringer vedrørende færdsels-skadede køretøjer vil ændre betalingsbalancen, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke beregninger og antagelser der ligger til grund for provenube-regningerne vedrørende den del af lovforslaget, der vedrører færdselsskadedebiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beregninger, der ligger til grund for regeringens skønover stigningen i forsikringspræmierne på grund af de foreslåede ændringer ve-drørende færdselsskadede køretøjer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for beregningerne vedrørende beskæftigelsesvirkningerneaf de foreslåede ændringer vedrørende færdselsskadede køretøjer, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved at undtage sikker-hedsudstyr fra reparationsgrænsen, jf. forslaget af 1. december 2010 fra Hånd-værksrådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
10
9
10
1112
13
Spm. om at vurdere de administrative konsekvenser for SKAT, hvis der indføresdifferentierede reparationsgrænser, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om at bekræfte, at forsikringsselskaberne skal opkræve omkring 40 mio.kr. mere i forsikringspræmier hos bilisterne som konsekvens af de foreslåedeændringer vedrørende færdselsskadede kørertøjer, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke konsekvenser det får for forbrugerne, at fordelenfor kraft-varme udhules, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan de foreslåede ændringer vedrørende kraftvarmevil fremme regeringens klima- og energimål, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil stille ændringsforslag, således at reparationsgrænsen forpersonbiler og motorcykler fastholdes på 75 pct. og at bagatelgrænsen fastholdespå 15.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå