Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 3
Offentligt
920502_0001.png
920502_0002.png
920502_0003.png
920502_0004.png
920502_0005.png
920502_0006.png
920502_0007.png
920502_0008.png
920502_0009.png
920502_0010.png
920502_0011.png
920502_0012.png
920502_0013.png
920502_0014.png
920502_0015.png
920502_0016.png
920502_0017.png
920502_0018.png
920502_0019.png
920502_0020.png
920502_0021.png
920502_0022.png
920502_0023.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende det fremsatte lovforslagnr. L 80 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter, registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Ændrede forde-lingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskade-de køretøjer).

Organisation

Advokatrådetaffald danmark

Bemærkninger i høringssvar

Ingen bemærkningerKraftvarme:affald danmarkkan tilslutte sighøringssvaret fra Dansk Energi.De seneste måneder har der væreten intensiv debat om affaldsfor-brændingsanlæggenes konkurren-ceevne. Senest fra 13. december2010 – når implementeringsfristeni affaldsdirektivet udløber – er dedanske affaldsforbrændingsanlægi konkurrence med de øvrige for-brændingsanlæg i EU-medlemsstaterne. De nuværendeafgifter skaber bekymring i bran-chen i relation til anlæggenesmuligheder for at tilbyde affalds-kunderne konkurrencedygtigepriser og dermed undgå, at danskaffald transporteres til udenland-ske anlæg. En absolut forudsæt-ning for på nuværende tidspunktat pålægge øgede afgifter på af-faldsforbrændingen er derfor, atdet sikres, at afgifterne ikke reeltvil skulle betales af affaldskun-derne som en effekt af prisloftsre-guleringen.Der opfordres derfor til, at detsikres, at prisloftsbekendtgørelsenophæves eller, at der også ændresi varmeforsyningsloven, således atman ved udregningen af prislof-terne er forpligtet til at tage højdefor afgiftsstigningen.Færdselsskadede biler og motor-cykler:Beklager generelt at sænkningenaf reparationsgrænsen vil føre tiltab af arbejdspladser:-I Region Nordjylland påDanmarks eneste produ-

Kommentar til bemærkninger

-
Se kommentarerne til høringssva-ret fra Dansk Energi.Energistyrelsen oplyser, at prislof-ter for affaldsvarme bliver fastsatpå basis af varmeproduktionspri-ser fra de seneste regnskaber. Detmedfører, at prislofterne ikke erbaseret på aktuelle priser. Syste-met tager nemlig ikke højde forevt. prisstigninger, som er sketsiden den seneste regnskabsaf-læggelse. Energistyrelsen kan somregeludstedende myndighed imid-lertid give dispensation fra pris-loftbekendtgørelsen, bl.a. når derer tale om en forudseelig og bety-delig prisstigning. Udgangspunk-tet er derfor ikke, at prisloftbe-kendtgørelsen skal ophæves. Vedden kommende ændring af pris-loftbekendtgørelsen vil der bliveset på muligheder for at tillæggeaktuelle afgiftsstigninger til pris-loftet.
Autobranchens Handels- & Indu-striforening (AUTIG)
Forslaget indgår som en del afaftalen mellem regeringen, Kri-stendemokraterne og Dansk Fol-keparti om finansloven for 2011.
1
--
cent af karrosserideleBlandt producenter oggrossister af reservedeleBlandt mekanikere, sme-de og autolakerere ansatpå værksteder
Forslaget vil føre et øget antalkonkurser.Forslaget vil føre til øget globalCO2-udledning grundet nypro-duktion af biler på trods af mindreforbedring af CO2 udledningen iDanmark ved køb af nye biler.Øget nyproduktion af biler læggerbeslag på vigtige råvarer, som pået tidspunkt opbruges.Forslaget giver forøget skrotningaf biler, der kan repareres, ogmodvirker dermed genbrugstan-ken.Finder at forslaget vil medføre etomsætningstab for reparations-markedet i størrelsesordenen187,5 – 270 mio. kr.
Finder at øget skrotning grundetden lavere reparationsgrænse,giver øget import af brugte bilermed stor miljøbelastning og ikkekun nye biler.Finder at det er en forudsætning atnye biler skal erstatte skrottedebiler for at forslaget giver prove-nu.Finder et provenu på 130 mio. kr.i 2011 og 120 mio. kr. i de efter-følgende år stærkt overvurderet påbaggrund af det antal trafikskader,der berøres af forslaget.Finder at der i provenuskønnetikke er taget hensyn til stigning iarbejdsløshed samt tab af momsog punktafgifter tilknyttet de repa-rationer, der bortfalder ved forsla-
Alle finanspolitiske stramningervil isoleret set medføre nedgang iomsætning og beskæftigelse. Deter derfor gavnligt, hvis stramnin-gen foretages på de områder, hvordet ud fra en samfundsøkonomiskafvejning er mest hensigtsmæs-sigt.Et fald i omsætningen hos auto-værksteder, som skyldes genop-bygningsreglerne, er derfor ogsåen forventet konsekvens af lov-ændringen.Når det ud fra en samfundsøko-nomisk betragtning vælges atstramme på dette område, skyldesdet, at der er et samfundsøkono-misk tab ved at bruge arbejdskraftog andre ressourcer på arbejdsop-gaver hos autoværkstederne, somudelukkende baserer sig på, atafgiftsregler gør det gunstigt atgennemføre uhensigtsmæssigereparationer.I stedet kunne arbejdskraften ud-nyttes i brancher eller til arbejds-opgaver, hvor den samfundsøko-nomiske værdi af arbejdet erstørst.Efter gældende regler tilskynderregistreringsafgiften i mange til-fælde til, at der ”fremstilles” enbrugt bil eller motorcykel på basisaf en trafikskadet brugt bil ellermotorcykel, hvor det uden regi-streringsafgiften bedre kunnebetale sig at købe en anden bil,der ikke er skadet.Danmark aftager knap 1 pct. afdet samlede nybilsalg i Europa, ogen marginal andel af det globalebilsalg. Dertil kommer at det kuner en mindre del af danskernesbilkøb, som vil vedrøre registre-ringsafgiftsreglerne for færdsels-skadede køretøjer. Det er rigtigt,at der skal produceres nye bilerfor at dække det ekstra bilsalg,som regelændringerne må medfø-re i Danmark, men en del af detekstra bilsalg kan også dækkesved import af brugte biler.En vurdering af, om der udledes
2
get.Påpeger at en høringsfrist på 3dage er for kort, og at fristen erblevet yderligere forkortet forAUTIG på grund af manglendemodtagelse af høringsmaterialethos AUTIG.
mere eller mindre CO2ved frem-stilling af en brugt bil, bør ogsåinddrage det forhold, at den ”ny-fremstillede” brugte bil, må anta-ges i gennemsnit kun at have halvså lang tid tilbage i bilparken, førden alligevel erstattes af en andenny eller brugt bil.Et ønske om udbredelse af gen-brug bør ikke omfatte de tilfælde,hvor genbruget medfører et sam-fundsøkonomisk tab, som vedreparationer, der er dyrere, enddet, som det koster at importereen tilsvarende brugt bil.Sammentælling på F&P data vi-ser, at værdien af reparationer afbiler, der er skadet for mellem 65og 75 pct., og som overstiger ba-gatelgrænsen på 25.000 kr. er ca.162 mio. kr.Der er i afgiftsreglerne en rækkemiljøbetingede elementer, somogså er pålagt importen af brugtebiler fra udlandet. De biler, der vilerstatte de skrottede biler, vil der-for ikke i gennemsnit have dårligemiljøegenskaber.Der betales også registreringsaf-gift af importerede brugte biler.Der er i beregningerne taget højdefor lavere afgiftsbetaling fra dissebiler.Beregningerne er kvalitetssikret iforhold til oplysninger om antalletaf forsikringssager vedr. skader,kontanterstatninger, reparationerm.v.For så vidt angår beskæftigelse ogsociale udgifter gælder, at densamlede beskæftigelse på bare lidtlængere sigt ikke vil påvirkes. Deter en helt gængs fremgangsmåde,der afspejler, at beskæftigelsen påsigt er bestemt af arbejdsudbuddetog ikke efterspørgslen efter ar-bejdskraft.Der er i beregningerne regnet medet tilbageløb i form af færre ind-tægter fra moms og punktafgifter.Høringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skal
3
Autoværkstedernes Branchefor-ening (CAD)
Færdselsskadede biler og motor-cykler:Finder på baggrund af tal fra For-sikring og Pension, at der i frem-tiden vil være 4.700 biler færrebiler at udbedre, hvilket vil kostelærepladser og øvrige arbejds-pladser i relation til autobranchen.Finder at skatteministeriets vurde-ring af de erhvervsmæssige kon-sekvenser med en nedgang i be-skæftigelsen på ca. 100 fuldtids-stillinger er forkert, og at nedgan-gen i stedet vil være på ca. 500arbejdspladser på værkstederne,samt ca. 1000 arbejdspladser ifølgeindustrien.Påpeger modsætningen i at Rege-ringen har fastsat et tilskud på70.000 kr. pr. lærling for at frem-me optaget, mens de foreslåedeændringer i genopbygningsregler-ne vil reducere antallet af lære-pladser i autobranchen.Påpeger at en stor del af de 4.700færdselsskadede biler, der ikkelængere vil blive repareret, ikke erskadet i et omfang der tilsigerskrotning. Dette giver anledningtil negative miljømæssige konse-kvenser.Finder at ministeriets provenube-regning er forkert, da der er regnetpå et nybilsalg på 2.400 biler, somerstatning for de trafikskadede,mens det faktiske tal er 500.Finder at der i skatteministerietsprovenuberegning ikke er mod-regnet tabte momsindtægter afskadesreparationer, øgede om-
træde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.Med hensyn til høringslisten be-mærkes, at de nævnte foreningerved fremsendelse af kontaktin-formation og anmodning herom,naturligvis kan blive optaget påSkatteministeriets høringsliste.Det er også muligt at tilmelde sigSkatte-ministeriets nyhedsbrevepå skm.dk.Beregningerne er kvalitetssikret iforhold til oplysninger om antalletaf forsikringssager vedr. skader,kontanterstatninger, reparationerm.v.I de 4.700 biler, som CAD angi-ver, er ved sammenligning meddata, som Skatteministeriet har tilrådighed, formentlig indregnet debiler, der er skadet for mindre endbagatelgrænsen på 25.000 kr.Fraregnes disse, nås et niveau på2.400 biler, som lægger til grundfor Skatteministeriet centrale pro-venuskøn.Mht. til tab af lære- og arbejds-pladser refereres til kommentar tilAUTIG’s høringssvar vedr. tab afarbejdspladser.Der refereres til kommentar tilAUTIG’s høringssvar vedr. miljø-og ressourcemæssige konsekven-ser af forslagetDer refereres til kommentar tilAUTIG’s høringssvar vedr. forud-sætningen om at nye biler skalerstatte skrottede biler, for at for-slaget giver provenu.Der refereres til AUTIG’s hø-ringssvar vedr. manglende hen-syntagen i provenuskønnet tilstigning i arbejdsløshed samt tabaf moms og punktafgift tilknyttetde reparationer der bortfalder vedforslaget.
4
Brancheforeningen for Biogas
Danmarks AutomobilforhandlerForening (DAF)
kostninger til dagpenge til afske-digede medarbejdere, øgede om-kostninger til de unge der ikkekan få læreplads.Kraftvarme:Det er særdeles uhensigtsmæssigtat ændringer til så komplicerederetsregler udsendes i høring medkun tre dages høringsfrist. Dettegiver ikke mulighed for en grun-dig vurdering af forslaget, herun-der eventuelle afledede effekter.Det følger af forslaget, at det vilmedføre en fordel for kraftvarmebaseret på vedvarende energi.Dette findes særdeles hensigts-mæssigt, idet det er et skridt iretning af at udfase brugen affossil energi.Denne fordel vil imidlertid væremeget beskeden og samtidig er detet helt generelt problem, at regler-ne er så komplicerede og uigen-nemskuelige, at det er særdelesvanskeligt at indgå aftaler omafsætning af biogas til kraftvar-meværker til erstatning af natur-gas.Færdselsskadede biler og motor-cykler:DAF opfordrer til, at den foreslå-ede ændring i afgiftsreglerne forfærdselsskadede biler og motor-cykler udgår af forslaget.DAF mener ikke, at et øget antalfærdselsskadede biler og motor-cykler, der ikke kan genopbyggesuden registreringsafgift, vil øgesalget af nye køretøjer i det om-fang, der er forudsat i bemærk-ningerne til lovforslaget.Endvidere anfører foreningen, aten nedsættelse af grænsen fortotalskade til 55 pct. af bilensværdi, vil mindske omsætningen iværkstederne med ca. 927 mio. kr.
Høringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skaltræde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.Se kommentarerne til høringssva-ret fra Det Økologiske Råd.Det bemærkes derudover, at bio-gas efter de gældende regler – imodsætning til naturgas - er frita-get for energi- og CO2-afgift, nårbiogassen anvendes til el- ogvarmefremstilling på stationæremotorer.
Når det gælder lovforslagets af-ledte virkninger på omsætning ogbeskæftigelse i auto- og motorcy-kelbranchen henvises til bemærk-ningerne til henvendelsen fraAUTIG.Det kan tilføjes, at grænsen for,hvornår der skal betales registre-ringsafgift af personbiler og mo-torcykler, der er genopbyggetefter en færdselsskade sænkesmed 10 pct. fra 75 pct. til 65 pct.af handelsprisen. Endvidere for-højes bagatelgrænsen efter forsla-get med 10.000 kr. fra 15.000 til25.000 kr.
Danmarks NaturfredningsforeningHotelmoms:DN finder, at der vil komme en(DN)række nye hotelovernatninger,som ikke erstatter overnatninger inabolandene. Disse nye overnat-
Formålet med lovforslaget er atskabe yderligere vækst og aktivi-teter i turistbranchen.Forslaget skal ses i sammenhæng
5
ninger vil belaste miljøet i forholdtil, hvis overnatningerne sker iegen bolig.DN mener, der bør indføjes etskøn over, hvor mange yderligereovernatninger, det drejer sig om,samt hvor stor den samlede ekstramiljøbelastning herved er.Danmarks Rejsebureau Forening(DRF)Hotelmoms:DRF finder det meget positivt, atmomsafløftningsretten, som led ifinanslovsaftalen for 2011, hævesfra 25 til 50 pct. ved erhvervs-mæssige køb af hotel-, kursus- ogkonferenceydelser.DRF havde gerne set, at der vedfinansloven for 2011 blev indført100 pct. afløftning af momsen,men DRF ser frem til at skridtet tilfuld afløftning bliver taget vednæste finanslov.Ønsker ikke at afgive høringssvar.Færdselsskadede biler og motor-cykler:Finder at forventningen om atstramningerne vil have en mærk-bar miljømæssig effekt og ind-bringe et varigt merprovenu på ca.120 mio. kr. i alt for høj grad erbaseret på antagelser og skøn,hvilket ikke er et bæredygtigtgrundlag for ændringer i lovgiv-ningen.Finder at ændringen i reparations-grænsen vil medføre en nedgang iskadesreparationer for 200 mio.kr. i den del af branchen, der di-rekte eller indirekte beskæftigersig hermed.Finder at nedgangen i skadesrepa-rationer vil føre til virksomheds-lukninger og tab af arbejdspladseri branchen.Kraftvarme:De ændrede formler betyder, atvarme fra kraftvarmeværker medfossile brændsler og affald af-
med finansieringen af finanslovenfor 2011, der bl.a. medfører lavereenergiforbrug som følge af højereafgifter på varme.Skatteministeriet har ikke mulig-hed for at indføje det ønskedeskøn i lovforslaget.
Formålet med forslaget er netop atskabe yderligere vækst i turister-hvervet og øge virksomhederneskonkurrenceevne i forhold tilkonkurrencen fra vore nabolande.Forslaget er en del af finanslovs-aftalen for 2011 og skal ses isammenhæng med statens øvrigeindtægter og udgifter.
Dansk ArbejdsgiverforeningDansk BilForhandler Union(DBFU)
-Det fremgår af bemærkningernetil lovforslaget, at der forventes enmeget beskeden, og ikke mærk-bar, miljømæssig effekt.Provenuberegningerne er kvali-tetssikret i forhold til oplysningerom antallet af forsikringssagervedr. skader, kontanterstatninger,reparationer m.v.Profilen for provenueffekten i deenkelte finansår er dog usikker, ogafhængig af de antagelser, der erindlagt om købet af biler, somerstatning for de biler der skrottes.Der refereres til kommentar tilAUTIG’s høringssvar vedr. for-ventet omsætningstabDer refereres til kommentar tilAUTIG’s høringssvar vedr. tab afarbejdspladser
Dansk Energi
Der henvises til kommentarernetil høringssvaret fra Det Økologi-ske Råd.
6
giftsbelægges mere end i dag.Forslaget øger incitamentet til atinvestere i biomassefyring tilvarme, men understøttes ikke vianødvendige ændringer af varme-forsyningsloven, så kraftvarme-ejerne og varmeselskaberne kan fåmulighed for at indgå aftaler, dersikrer, at begge parter kan udnyttefordelene ved at skifte fra fossilebrændsler til biomasse.Ændringer i fordelingstallet somled i (fremtidige) finanslovsaftalerskaber usikkerhed i forhold tilfremtidige investeringer.Affaldsvarmeafgiften stiger eks-traordinært med forslaget ogkommer til at ramme affaldsvær-kerne, bl.a. under hensyn til detlandsdækkende prisloft. Prislof-terne bør derfor ophæves.Justeringen af fordelingstallet vilisoleret føre til mere adskilt el- ogvarmefremstilling, mindre kraft-varmeproduktion og endelig enstørre CO2-udledning uden forkvotesektoren. Forslaget medfø-rer, at det vil blive vanskeligere atomstille individuelle forsynedevarmekunder til fjernvarme base-ret på kraftvarme. Der vil derforvære en risiko for, at flere varme-forbrugere reelt vælger fjernvarmefra til fordel for f.eks. brændeov-ne.Dansk Erhverv (DE)Kraftvarme:Med forslaget justeres reglerne foropgørelse af afgift på varme pro-duceret i samspil med el (kraft-varme), således at afgiften øges,og favoriseringen af varmepro-duktion fra kraftvarmeværkerreduceres.DE er enig i, at tiltaget bidrager tilat reducere energiforbruget og tilat opfylde Danmarks internationa-le forpligtelser i forhold til at øgeandelen af vedvarende energi.DE støtter endvidere det finansie-ringsbidrag, som forslaget inde-bærer. Dels fordi forslaget i sig
Forholdet indgår i de samledeovervejelser over tiltag til atfremme brugen af vedvarendeenergi.
Forslaget relaterer sig alene tilFinansloven for 2011.
Der henvises til bemærkningernetil høringssvaret fraaffald dan-mark.
Se kommentarerne til høringssva-ret fra Dansk Fjernvarme og DetØkologiske Råd.
Det er Skatteministeriets opfattel-se, at der uanset de foreslåedeændringer fortsat er en afgifts-mæssig fordel ved at producere elog varme på kraftvarmeanlæg, ogat der dermed grundlæggendeopretholdes en afgiftsmæssigtilskyndelse til at producere varmepå kraftvarmeanlæg i stedet for pået separat varmeproduktionsan-læg.Forslaget indgår som en del afaftalen mellem regeringen, Kri-stendemokraterne og Dansk Fol-keparti om finansloven for 2011. I
7
selv er fornuftigt, dels fordi pro-venuet bruges til længe efter-spurgte forbedringer som eksem-pelvis forhøjet momsfradrag påhotelområdet, og dels endeligfordi denne del af lovforslaget,sammen med forslaget om færd-selsskadede køretøjer, markereren begyndende positiv vilje til atrevurdere effekten af de nuværen-de erhvervsstøtteordninger.Hotelmoms:DE ser forøgelsen af fradraget formoms i forbindelse med er-hvervsmæssige køb hotelydelsersom et første væsentligt skridtmod ligestilling af danske hotel-lers konkurrenceevne i forhold tilkonkurrenterne i Nordvesteuropa.DE ser den nuværende fra-dragsbegrænsning som en væsent-lig konkurrencemæssig ulempe,når det gælder tiltrækning afudenlandske og fastholdelse afdanske mødeaktiviteter i Dan-mark.DE ser aftaleteksten i forbindelsemed finanslovsaftalen for 2011som et tilsagn om, at partierne veden senere lejlighed agter at sikreen fuld ligestilling af mødeindu-striens konkurrencemæssige vil-kår, ved indførelse af fuld fra-dragsret.DE finder, at der fortsat er enbetydelig diskrimination vedr.momsrefusion på restaurations-området – en diskrimination, somikke er blevet mindre af EU’skendelse om kantinemoms, derindebærer fuldt fradrag for be-spisning i virksomhedens egnelokaler.DE opfordrer til, at der fremadret-tet indledes en intensiveret under-søgelse af den samlede danskeafgifts- og refusionsstrukturs ind-virkning på emner som konkur-renceevne, grænsehandel m.v.
tillæg til at være et finansierings-instrument har forslaget den posi-tive effekt, at det øger værkernestilskyndelse til at anvende vedva-rende energi, og på denne mådebidrager til sikring af Danmarksinternationale forpligtelser vedr.VE-andel.
Som DE selv er inde på, er forsla-get en del af finanslovsaftalen for2011, og forhøjelsen af fradragetfor moms på hotelovernatningerskal ses i sammenhæng med fi-nanslovsaftalens samlede prove-nuvirkninger på statens udgifterog indtægter.
Opfordringen er ikke rettet direktemod høringen af det konkretelovforslag, men opfordringen vilindgå i Skatteministeriets fremti-dige overvejelser om de danske
8
DE ønsker at anfægte afsnittet omforslagets beskæftigelsesmæssigekonsekvenser. Skatteministerietspræmis om, at der på langt sigt vilvære fuld strukturel beskæftigelsei Danmark og at øget beskæftigel-se i hotel- og konferencebranchenderfor vil ske på bekostning afbeskæftigelsen i andre erhverv, erikke realistisk og overordentligakademisk. Antagelsen om fuld-kommen faglig og fysisk mobilitetpå det danske arbejdsmarked eruden hold i virkeligheden.
afgifters betydning for konkurren-ceevnen, grænsehandel m.v.Det er forudsat, at der sker for-trængning. Dvs., at udbuddet afog efterspørgsel efter arbejdskraftpå tværs af sektorer - på sigt -tilpasser sig via lønningerne til detstrukturelle niveau. En antagelseom, at udbuddet af faglighed iform af kompetencer indenforhotelbranchen sker gennem for-trængning, skal ses i lyset af, atden typisk anvendte arbejdskraftindenfor hotelbranchen ikke nød-vendigvis sætter krav til specifikfaglighed. Den overordnede mobi-litet af arbejdskraft - som detstrukturelle niveau afspejler -afhænger af flere parametre, hvorblandt andet lønniveau og beskæf-tigelsessikkerhed er centrale.Skatteministeriet finder derfor enantagelse om fortrængning rime-lig.Synspunktet kan tiltrædes, og dervil blive fremsat et ændringsfor-slag, der sidestiller fradragssatsenfor moms af hotelovernatning,uanset om overnatningen er om-fattet af momslovens § 42, stk. 2eller stk. 3.Skatteministeriet deler dette syns-punkt.Skatteministeriet fremsætter etændringsforslag, hvoraf det vilfremgå, at forøgelsen af fradrags-satsen kun gælder for hotelover-natning.Mange virksomheder er i dagfortrolige med at håndtere bådemomsfrie og momspligtige varerog ydelser med ingen, delvis ellerfuld fradragsret herunder også dengældende fradragsret på 25 pct.for hotel- og restaurationsydelser.Skatteministeriet vil overveje, omder skulle være behov for udsen-delse af særligt vejledningsmate-
Specifikt gør DE opmærksom på,at lovforslaget kun lægger op tilen ændring af momslovens § 42,stk.2, men at der vil være behovfor en konsekvensrettelse af § 42,stk. 3.
Endvidere gør DE opmærksompå, at der vil være behov for enskarpere definition af begrebethotelophold og restaurationsydel-se.
Endelig påpeger DE de admini-strative konsekvenser for virk-somhederne, når de skal arbejdemed forskellige fradragssatser.
9
riale vedrørende den regnskabs-mæssige behandling af de forskel-lige fradragssatser udover, hvadder vil komme til at fremgå afMomsvejledningen.
Færdselsskadede biler og motor-cykler:DE ser lovforslaget om færdsels-skadede køretøjer som et formeltbrud på skattestoppet.DE støtter forslaget, bl.a. fordi detmarkerer en begyndende positivvilje til at revurdere effekten af denuværende erhvervsstøtteordnin-ger.Dansk FjernvarmeKraftvarme:Finder, at høringsfristen er util-fredsstillende.Beklager generelt ændringen afV- og E-formlerne, idet ændrin-gen fjerner kraftvarmefordelen oggør kraftvarmefordelen mindreøkonomisk attraktiv i forhold tilindividuelle opvarmningsformer,hvilket er i strid med klimakom-missionens anbefalinger.Forslaget, der flytter varmepro-duktionen fra kraftvarmeanlæg tilkedler forringer energieffektivite-ten i det danske samfund. Forsla-get gør det mindre attraktivt atinvestere i nye kraftvarmeanlæg.Finder det uacceptabelt, at fjern-varmeforbrugerne, der udnyttetspildproduktionen fra kraftpro-duktionen skal bidrage til at finan-siere finansloven.Høringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skaltræde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.Forslaget indgår som en del afaftalen mellem regeringen, Kri-stendemokraterne og Dansk Fol-keparti om finansloven for 2011. Itillæg til at være et finansierings-instrument har forslaget den posi-tive effekt, at det øger værkernestilskyndelse til at anvende vedva-rende energi, og på denne mådebidrager til sikring af Danmarksinternationale forpligtelser vedr.VE-andel, se også kommentarenumiddelbart nedenfor.Det er opfattelsen, at der uansetde foreslåede ændringer fortsat eren afgiftsmæssig fordel ved atproducere el og varme på kraft-varmeanlæg, og at der dermedgrundlæggende opretholdes enafgiftsmæssig tilskyndelse til atproducere varme på kraftvarme-anlæg i stedet for på et separatvarmeproduktionsanlæg.Forholdet indgår i de samledeovervejelser over tiltag til atfremme brugen af vedvarendeenergi.
Forslaget fremmer incitamentet tilat overgå til biomassebaseredeproduktionsformer, men værkernehar af økonomiske og tekniske
10
årsager ikke mulighed for at etab-lere de pågældende produktions-former.Finder, at der er sket en fejl i lov-forslagets bestemmelser om el-patronordningen, der henviser til §7, stk. 7, i lov om kuldioxidafgiftaf visse energiprodukter.Fejlen medfører risiko for, at el-patronordningen i realiteten ned-lægges for kedler i kraftvarmean-læg via en fejl i satsen i § 7, stk. 7.Finder derfor, at der skal givesafgiftsgodtgørelse for kedler påsamme niveau mht. varmevirk-ningsgrad for både CO2-afgiftenog for energiafgifterne, og at detteniveau bør fastholdes på det op-rindelige niveau for indførelsen afel-patronordningen. Den tidligerebegåede regnefejl bør derfor rettesmed dette lovforslag, eller alterna-tivt bør ovennævnte sætning med§ 7, stk. 7, fjernes fra lovforslaget.
Henvisningen blev indsat ved lovnr. 722 af 25. juni 2010, men erendnu ikke trådt i kraft.Der er ikke tale om en fejl. Derbør aldrig være lavere afgiftsind-tægter mv. ved fremstilling afkedelvarme end ved fremstillingaf kraftvarme. Det er opnået vedat have samme energiafgift vedbrug af kedel og brug af kraftvar-me (når 120 pct.-reglen anven-des), og ved at elpatronsatsen forCO2-afgiften er sammenfaldendemed CO2-satsen for kul ved brugaf 120 pct.-reglen.CO2-elpatronsatsen bliver dermedhøjere end den normale CO2-afgiftsbelastning af gasbaseretkraftvarme. Det er også hensigten,hvorfor det er anført i loven, atman ved valg af elpatronordnin-gen skal bruge elpatronsatserne ienergiafgiftslovene og CO2-afgiftsloven samtidig. Dermedundgår man, at summen af afgifts-indtægterne til staten og den del afdistributionstariffen for naturgas,der overstiger de variable distribu-tionsomkostninger, bliver mindre,når man går fra kraftvarme tilkedelvarme.
Dansk Told & Skatteforbund(DTS)
Hotelmoms:DTS gør opmærksom på, atmomslovens § 42, stk. 3, indehol-der en særlig fradragsbegrænsningfor kursusvirksomheders udgiftertil overnatning og bespisning afkursusdeltagerne. Umiddelbartforeslås § 42, stk. 3, ikke ændret.DTS finder, at det momsmæssigtbedre vil kunne betale sig forvirksomheder selv at købe over-natning i stedet for en kursuspak-ke, hvor kursusarrangøren sørgerfor indkvartering m.v.
Forslaget indeholder ikke nogensondring mellem kursusvirksom-heders indkøb af hotelovernatningi forbindelse med afviklingmomspligtige kurser i forhold tilandre momspligtige virksomhe-ders indkøb af hotelovernatning,når udgiften afholdes i erhvervs-øjemed.Formålet med lovforslaget er bl.a.at øge danske hoteller og konfe-rencecentres konkurrenceevne iforhold til udbydere i vore nabo-lande ved at forhøje momsfradra-get for momspligtige virksomhe-ders indkøb af hotelovernatning.Derfor vil der blive fremsat et
11
ændringsforslag, der sidestillerfradragssatsen for moms af hotel-overnatning uanset om overnat-ningen er omfattet af momslovens§ 42, stk. 2 eller stk. 3.Der henvises i øvrigt til kommen-taren til høringssvaret fra DanskErhverv for så vidt angår en præ-cisering af begreberne hotelop-hold, hotelydelser og overnatning.Danske AdvokaterLovudkastet giver ikke DanskeAdvokater anledning til at afgivehøringssvar/mærkninger.Finder at fristen for svar er urime-lig kortHøringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skaltræde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.-
Danske SpeditørerDe Danske Bilimportører
Ingen bemærkningerFærdselsskadede biler og motor-cykler:Finder de foreslåede ændringerpositive, og har ikke bemærknin-ger derudover.Hotelmoms:DSK støtter forslaget og finder, atforslaget formentlig vil medføremere aktivitet i turistområder,hvilket også vil gavne detailhand-len.DSK anbefaler, at der udarbejdesen analyse af de danske afgiftersbetydning for handels- og service-sektorens konkurrenceevne sær-ligt i relation til konkurrencen franabolandene.Kraftvarme:Selvom det angives, at forslagetfremmer vedvarende energi, vildet også fordyre fjernvarme i for-hold til olie og gas, hvilket vilhave en negativ miljømæssig ef-fekt. Forslaget reducerer tilskyn-delsen til udskiftning af individu-elle olie- og gasfyr med fjernvar-me. Ønsker man alligevel at gen-nemføre initiativet, bør det sup-pleres med incitamenter til at
De Samvirkende Købmænd(DSK)
Anbefalingen er ikke rettet direktemod høringen af det konkretelovforslag, men anbefalingen vilindgå i Skatteministeriets fremti-dige overvejelser om de danskeafgifters betydning.
Det Økologiske Råd (DØR)
Forslaget er en del af aftalen omfinansloven for 2011.I tillæg til at være et finansierings-instrument har forslaget den posi-tive effekt, at det øger værkernestilskyndelse til at anvende vedva-rende energi, og på denne mådebidrager til sikring af Danmarksinternationale forpligtelser vedr.VE-andel.Forslaget vil – som anført i lov-
12
skrotte olie- og gasfyr.
forslaget - i beskedent omfangøge CO2-udledningerne udenforkvotesektoren og reducere til-skyndelsen til udskiftning af indi-viduelle olie- og gasfyr med kraft-og fjernvarme, der hovedsageligtstammer fra kvoteomfattede vær-ker. Det vil isoleret set føre tilmere CO2udenfor kvotesektoren.Der er imidlertid stor usikkerhedforbundet med vurderingen afomfanget af denne effekt.Det bemærkes derudover, at hvisen lidt højere afgiftsbelastningovervæltes i prisen på fjernvarme,vil dette i sig selv være et incita-ment til at varmekunderne sparerpå varmeforbruget og dermed isidste ende resultere i en besparel-se af brændselsforbruget og enreduktion af CO2-udledningen.
Hotelmoms:DØR støtter lempelse af moms påløntunge tjenesteydelser med etlavt forbrug af energi og ressour-cer.DØR finder dog, at dette kun del-vist gælder for hoteller, fordi flerehotelovernatninger samtidig øgermængden af flyrejser, samtidigmed at mange hoteller har et altfor højt energiforbrug til opvarm-ning, el m.v.DØR foretrækker at lempe mom-sen på indenlandske tjenester somteater, børneforlystelser, reparati-onsarbejde m.v., som har et lavereressourcetræk.Hvis hotelmomsen skal lempes,bør det efter DØR’s opfattelsefølges af skærpede miljø- ogenergikrav til hoteller.Endelig finder DØR, at selv dehoteller, som har Den GrønneNøgle eller Svanemærket for ho-teller, har et højt energiforbrug,idet kravene her er slappe – speci-elt hvad angår hotelbygningernesenergiklasse.
Flere af de nævnte indenlandsketjenester modtager allerede i dagoffentlig støtte på forskellig vis.Formålet med lovforslaget er atskabe yderligere vækst og aktivi-teter i turistbranchen.Forslaget skal ses i sammenhængmed finansieringen af finanslovenfor 2011, der bl.a. medfører lavereenergiforbrug som følge af højereafgifter på varme.Miljø- og energikravene til hotel-ler har Skatteministeriet liggeruden for Skatteministeriets res-sort.
13
Færdselsskadede biler og motor-cykler:DØR savner en konsekvens-analyse. Organisationen påpeger,at der medgår ganske meget CO2til at fremstille nye biler, hvilketburde sættes over for den CO2-gevinst, der kan være ved at gå fraen ældre til en nyere bil.
En vurdering af, om der udledesmere eller mindre CO2ved frem-stilling af en brugt bil, på grund-lag af en stærkt trafikskadet brugtbil, bør vel også inddrage detforhold, at den ”nyfremstillede”brugte bil, må antages i gennem-snit kun at have halv så lang tidtilbage i bilparken før den allige-vel skal erstattes af en anden nyeller brugt bil.Når det gælder øvrige miljøpara-metre, er nye biler og motorcyk-ler, som hovedregel mere miljø-venlige end ældre biler og motor-cykler.
DI
Kraftvarme:Er overordnet positivt indstilletover for finansloven, som inde-holder flere konkrete vækstska-bende initiativer og styrkelse afvirksomhedernes konkurrenceev-ne.Finder det betænkeligt, at incita-mentet til en central og miljømæs-sig effektiv samproduktion af elog varme reduceres med forslaget.Dette går imod regeringens anbe-falinger om udbredelse af kraft-varme.Isoleret set på kraftvarmeproduk-tionen, kan forslaget siges at re-ducere det endelige energiforbrug,ligesom incitamentet til at benyttevedvarende energi i kraftvarme-produktionen øges.For så vidt angår forbrugernesvalgmuligheder, vil forslaget gørevarme produceret på et kraftvar-meværk mindre konkurrencedyg-tigt end lokal produktion i form afet oliefyr, hvilket er betænkeligt iforhold til klimakommissionensanbefalinger.Det følger af lovforslaget, at enbetingelse for at kunne få godt-gjort energi- og CO2-afgift er, atbegge typer afgifter skal tilbage-søges.Dette har givet DI anledning til at
Forslaget indgår som en del afaftalen mellem regeringen, Kri-stendemokraterne og Dansk Fol-keparti om finansloven for 2011. Itillæg til at være et finansierings-instrument har forslaget den posi-tive effekt, at det øger værkernestilskyndelse til at anvende vedva-rende energi, og på denne mådebidrager til sikring af Danmarksinternationale forpligtelser vedr.VE-andel.Se herudover kommentaren tilhøringssvaret fra Dansk Fjern-varme.Uanset de foreslåede ændringer erder fortsat en afgiftsmæssig fordelved at producere el og varme påkraftvarmeanlæg, og der opret-holdes dermed grundlæggende enafgiftsmæssig tilskyndelse til atproducere varme på kraftvarme-anlæg i stedet for på et separatvarmeproduktionsanlæg.Der henvises i øvrigt til kommen-tarerne til høringssvaret fra DetØkologiske Råd.For god ordens skyld bemærkesdet, at henvisningen til den på-gældende lovbestemmelse vedrø-rer den såkaldte elpatronordning.Kvoteomfattede industrivirksom-heder med eget varmeprodukti-
14
overveje samspillet mellem CO2-afgiften ved varmeproduktion ogbrugen af CO2-kvoter.I forbindelse med de seneste lov-ændringer har man netop tilstræbt,at der ikke skal pålægges CO2-afgift af udledninger, som er om-fattet af CO2-kvotesystemet, idetdette er et udtryk for dobbeltregu-lering. Som DI har forstået regule-ringen vil en kvoteomfattet kraft-varmeproducent skulle fakturerevarmeleverancer med en CO2-afgift og samtidig skulle afregneCO2-kvoter svarende til detbrændsel, der er forbrugt. En så-dan dobbeltregulering er DI prin-cipielt imod.Som det fremgår, finder DI, at deter usikkert, hvordan kvoteomfat-tede virksomheder påvirkes afCO2-afgiften, hvorfor DI underalle omstændigheder skal bedeSkatteministeriet bekræfte, atformuleringerne ikke udelukkerkvoteomfattede virksomheder fraat få godtgjort energiafgifter, i detomfang de ikke er pålagt CO2-afgifter og dermed ikke er omfat-tet af § 7 b, stk. 2.Finder, at der også bør ske ensideløbende regulering af virk-ningsgraden på 125 i CO2-kvote-loven.Finder med henvisning til en ræk-ke bestemmelser i forslaget om el-patronloven, at disse kan skabeproblemer for virksomheder om-fattet af el-patronordningen.
onsanlæg herunder kraftvarmean-læg, der anvender den producere-de varme til procesformål, kanopnå afgiftsfrihed for CO2-afgiften af varmeforbruget.Kvoteomfattede virksomhederkan derimod ikke få tilbagebetaltCO2-afgift af brændsel, som an-vendes til at producere varme, derleveres fra virksomheden, f.eks.varme til fjernvarmenettet.Momsregistrerede virksomheder,der får leveret varme til proces-formål fra en kvoteomfattet var-meproducent, er indirekte omfat-tet af kvotesystemet som følge af,at prisen i relation til kvote-reguleringen antages at bliveovervæltet i varmeprisen. Endvi-dere er der som anført ovenforCO2-afgift på brændslerne, der ermedgået til varmefremstillingen,og som overvæltes i prisen påvarmeleverancen.For at undgå denne dobbeltregule-ring blev der ved lov nr. 528 af17. juni 2008, der trådte i kraftden 1. januar 2010, givet adgangtil, at momsregistrerede virksom-heder kan få fuld afgiftsgodtgørel-se for CO2-afgiften på fjernvarme,der er produceret af en kvoteom-fattet virksomhed, når fjernvar-men anvendes til procesformål.Forslaget er en udmøntning afaftalen om finansloven for 2011og vedrører ændringer i brænd-selsfordelingsnøglerne for kraft-varmeproduktion. Det er alenetilsigtet at foretage ændringer ibestemmelserne om el-patronordningen for at opretholdebalancen mellem afgiften påkraftvarme og satserne i el-patronordningen.Der henvises derudover til be-mærkningerne til høringssvaretfra Dansk Fjernvarme.
Hotelmoms:DI bemærker, at sondringen mel-
Synspunktet kan tiltrædes og der-
15
lem hotelydelser og restaurations-ydelser vil få større betydning endp.t.DI savner en omtale heraf.DI opfordrer til, at der snarestorienteres om de praktiske tilret-ninger, samt at særkrav minimeresmest muligt.DI ønsker, at hvis lovforslaget fårbetydning for momsangivelse,listeindberetninger eller andet,bliver dette indarbejdet i bemærk-ningerne eller på anden mådemeddelt virksomhederne.
for vil der blive fremsat et æn-dringsforslag, hvoraf det vil frem-gå, at forøgelsen af fradragssatsenkun gælder for hotelovernatning.
Skatteministeriet vil overveje, omder skulle være behov for udsen-delse af særligt vejledningsmate-riale vedrørende den regnskabs-mæssige behandling af de forskel-lige fradragssatser udover, hvadder vil komme til at fremgå afMomsvejledningen.
Færdselsskadede biler og motor-cykler:Finder det hensigtsmæssigt, hvisder oprettes en central registreringaf køretøjer, der er genopbyggedeefter færdselsskade.Efterlyser en afklaring af genop-bygningsgrænserne for køretøjer,der er afgiftsberigtigede med for-holdsmæssig registreringsafgift(leasingbiler).EC PowerKraftvarme:Er kritisk overfor følgende passusi lovforslaget:“Varme, som produceres sammenmed el på kraftvarmeværker, un-derstøttes i afgiftssystemet i for-hold til varmeproduktion, der ikkeproduceres i kombination med el.I afgiftssystemet sker begunstigel-sen ved, at kraftvarmefordelenreducerer afgiftsgrundlaget forafgiften på varme fra kraftvarme-produktion. Udover at være etfinansieringselement vil tiltagetbidrage til at reducere det endeli-ge energiforbrug og til opfyldel-sen af Danmarks internationaleforpligtelser i forhold til at øgeandelen af vedvarende energi.”
Det skønnes ikke at der er grundtil at tro at reglerne vedr. taksa-torkontrol ikke overholdes, og encentral registrering synes derforikke nødvendig.Der er ikke forskel biler, der beta-ler forholdsmæssig afgift og andrebiler, når det gælder regelsættet,for hvornår reparation af en færd-selsskadede biler udløser ny af-gift.De hidtidige brændselsfordelings-nøgler, henholdsvis 125 pct.-reglen og 65 pct.-reglen, er grund-læggende udtryk for, at der i af-giftsmæssig henseende er tale omen deling af fordelen ved at pro-ducere el og varme i samproduk-tion på kraftvarmeanlæg.Det er denne deling af fordelen,som der foreslås at ændre lidt på,og som indebærer, at en lidt min-dre andel af brændselsforbrugetkan henføres til produktion af el,og tilsvarende, at en større andelaf brændselsforbruget henføres tilproduktion af varme, hvoraf derskal betales afgift.Det er opfattelsen, at der uansetde foreslåede ændringer fortsat eren afgiftsmæssig fordel ved at
16
Mener således at kraftvarmeforde-len er en fysisk fordel, der mulig-gør produktion af en størremængde nytteenergi på sammemængde brændsel, medens at detved separat produktion af el ogvarme er sådan, at den sammemængde nytteenergi vil kræve enstørre mængde brændsel.Kraftvarme er allerede udsat foroverbelastning. Forslaget vil læg-ge yderligere et par procent tildenne belastning med stigendebrændselsforbrug og tilsvarendeøget CO2-udledning, som er i stridmed regeringens klima- og ener-gipolitiske målsætninger.FDMFærdselsskadede biler og motor-cykler:Hilser de foreslåede ændringervelkommen, idet det øger beskyt-telsen af forbrugerens brugt-vognsværdi.Finder det positivt at hæve baga-telgrænsen, for hvornår reparatio-nen udløser ny registreringsafgiftfra 15.000 kr. til 25.000 kr., menser dog gerne at grænsen øgesyderligere.Finder det uhensigtsmæssigt, hvis25-35 år gamle biler, som er påvej til at opnå veteranbilstatus,men som har en lav handelsværdi,bliver kasseret ved selv små ska-der, når reparationsudgifterne ikkemå overstige 65 pct.For at undgå dette foreslår FDMat der indføres en undtagelse iregistreringsafgiftslovens § 7 og §7, stk. 5, således, at hvis bilensskade først udbedres efter den erblevet 35 år, og dermed falder indunder registreringsafgiftslovens §10, stk. 4, altid kan genopbyggesuden der svares afgift på ny.FDM skønner at den foreslåedeundtagelse ikke har nævneværdigprovenueffekt.Hotelmoms:
producere el og varme på kraft-varmeanlæg, og at der dermedgrundlæggende opretholdes enafgiftsmæssig tilskyndelse til atproducere varme på kraftvarme-anlæg i stedet for på et separatvarmeproduktionsanlæg.Der henvises derudover til kom-mentarerne til høringssvaret fraDet Økologiske Råd.
Forøgelsen af bagatelgrænsenforetages for at sikre at en stram-ning af reglerne ikke giver anled-ning til samfundsøkonomiske tabved skader på de billigere, brænd-stoføkonomiske biler med lavtafgiftsindhold.Forhøjelsen af bagatelgrænsenkan også ses i lyset af, at prisen påreparationer er steget de seneste10 år, mens bagatelgrænsen harværet uændret.Jo højere bagatelgrænsen sættes,des større risiko vil der være for,at reparationer af køretøjer medhøjt afgiftsindhold ikke skal beta-le afgift på ny, selvom reparatio-nen overstiger 65 pct. af handels-værdien, hvilket giver flere sam-fundsøkonomisk urentable repara-tioner.
Der refereres til kommentar tilMotorhistorisk Samråds hørings-svar vedr. biler veteranstatus.
Foreningen Registrerede Reviso-rer (FFR)
17
FRR ser positivt på, at der læggesop til en forhøjelse af fradragspro-centen vedr. hotelmoms.FRR har ingen bemærkninger tillovforslagets øvrige indhold.FRR finder ikke, at den kortehøringsfrist på 3 dage er en rime-lig høringsfrist.Forsikring & PensionFærdselsskadede biler og motor-cykler:Påpeger at høringsfristen er usæd-vanlig kort.Er ikke uenige i forslagets inten-sioner om at begrænse omfangetaf reparationer, der alene foreta-ges af afgiftsmæssige hensyn.Finder at lovforslaget vil forøgeforsikringsselskabernes årligeerstatningsudgifter med mere end100 mio. kr., hvilket det ikke harværet muligt for forsikringssel-skaberne at tage højde for.Det foreslås, at forsikringsselska-berne sikres hjemmel til at regule-re forsikringspræmierne som følgeaf lovændringen uden brug af denormale varslingsregler.Forslår at reglerne skal gælde forbiler, der skades d. 1. januar 2011eller senere.Finder at der fra lovforslagetsfremsættelse/vedtagelse er ual-mindelig kort tid til at udformevejledninger til forsikringsselska-bernes taksatorer.
Høringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skaltræde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.
Høringsfristen er afpasset efter, atlovforslaget er en del af finans-lovsaftalen for 2011, der skaltræde i kraft d. 1/1 2011, samt atminimumsbehandlingstiden i Fol-ketinget er 30 dage.Når det gælder anmodningen omlovhjemmel til, at forsikringssel-skaberne kan forhøje præmiernemed de af loven følgende me-rerstatninger, bemærkes, at det vilvære uheldigt, hvis der gennemafgiftslovgivningen sker en sådanstatslig indblanding i privatretligeforhold. I den forbindelse bemær-kes, at virkningen af lovforslagetskal ses i sammenhæng med etsamlet niveau for erstatninger pågodt 1,5 mia. kr.Af lovforslagets § 9 fremgår det,at lovforslagets § 7 vedr. ændrin-gerne i registreringsafgiftsloventræder i kraft d. 1. januar 2011, oghar virkning for køretøjer, derfærdselsskades d. 1. januar 2011eller senere.
HORESTA (HO)
Hotelmoms:HO hilser den forøgede mulighedfor at fratrække moms ved køb afhotelydelser for særdeles vel-komment.HO finder, at der er tale om etskridt i den rigtige retning, menHO vil fortsat kæmpe for, at dergennemføres en fuldstændig lige-stilling af hotel- og restaurations-ydelser med alle andre ydelser.HO gør opmærksom på, at det
18
rent teknisk kan give anledning tilforvirring, at udtrykket ”hotel-ydelser” anvendes, når der speci-fik tænkes på hotelovernatninger.Hotelydelser består af andet ogmere end blot overnatningsydel-sen.HO bemærker, at langt, langt defleste lande, og i alt fald alle vorenærmeste konkurrenter i Nordeu-ropa giver fuldt fradrag for momsved køb af hotel- og restaurati-onsydelser.
Synspunktet kan tiltrædes og dervil derfor blive fremsat ændrings-forslag, hvoraf det vil fremgå, atforøgelsen af fradragssatsen kungælder for hotelovernatning.
Som HO selv er inde på, er for-slaget en del af finanslovsaftalenfor 2011, og forhøjelsen af fradra-get for moms på hotelovernatningskal derfor ses i sammenhængmed finanslovsaftalens samledeprovenuvirkninger på statens ud-gifter og indtægter.Dette sammenholdt med at formå-let er at forbedre turisterhvervetskonkurrenceevne inden for degivne økonomiske rammer.Det er i beregninger forudsat, atder sker fortrængning. Dvs., atudbuddet af og efterspørgsel efterarbejdskraft på tværs af sektorer -på sigt - tilpasser sig via lønnin-gerne til det strukturelle niveau.Dette gælder naturligvis ogsåselvom Danmark i øjeblikket ikkehar fuld beskæftigelse.De antagelser som ligger tilgrund, skal ses i lyset af økono-misk teori og gjorte erfaringer,som tilsiger, at løn og tilpasningheraf er afgørende i forhold til atflytte arbejdskraft på tværs afsektorer, såvel som at fastholdedanske arbejdspladser.Skatteministeriet er på baggrundaf gjorte erfaringer af den opfat-telse, at beskæftigelse indenforhotelbranchen kan være sæsonbe-tonet, hvilket ikke betyder, at dennødvendigvis er.Der vil blive fremsat et ændrings-forslag, der sidestiller fradragssat-sen for moms af hotelovernatning,uanset om overnatningen er om-fattet af momslovens § 42, stk. 2eller stk. 3.
HO anfægter, at Danmark inden-for den nærmeste fremtid ikke vilopnå fuld strukturel beskæftigelseigen, og alene af den grund erbemærkningerne vedr. beskæfti-gelse overflødige.Endvidere anfægtes en antagelseom fortrængning, fordi det byggerpå en ikke dokumenteret antagel-se.Tendensen ifølge HO er i øjeblik-ket, at Danmark mister industriar-bejdspladser, som næppe kommertilbage.Dette kan dog modvirkes gennemskabelse af flere arbejdspladserindenfor hotelbranchen.HO understreger, at de arbejds-pladser erhvervet tilbyder, gælderfor hele året.HO gør opmærksom på særord-ningen for kursusvirksomheder tilat kunne fradrage 25 pct. af ind-køb til overnatning og bespisningaf kursusdeltagere ved momsplig-tige kurser og at særreglen børkonsekvensændres.
19
Håndværksrådet (HVR)
Færdselsskadede biler og motor-cykler:HVR beklager den korte hørings-frist og det forhold, at flere afHVRs medlemsvirksomheder ikkeer med på Skatteministeriets hø-ringsliste.HVR finder forslaget om en sæn-ket reparationsgrænse uforståeligtud fra en økonomisk synsvinkelog uhensigtsmæssigt ud fra enarbejdspladsbevarende synsvin-kel.HVR skønner, at den sænkedereparationsgrænse betyde, at om-trent 4.750 ekstra biler vil bliveskrottet, at autoværkstederne vilmiste omsætning for i omegnen af250 mio. kr. og at 500 svende vilmiste deres job.HVR er endvidere at den opfattel-se, at de biler og motorcykler, derikke længere vil kunne genopbyg-ges uden betaling af registrerings-afgift vil blive erstattet af brugteindførte biler, med dårligere mil-jøegenskaber end de trafikskadedebiler.Endvidere har HVR nogle be-tragtninger om, at udskiftning atældre mindre energieffektive bilermed nye energieffektive biler vilmedføre større CO2-udledning.
Når det gælder høringsfristen erdenne afpasset efter, at lovforsla-get er en del af finanslovsaftalenfor 2011, der skal træde i kraft d.1/1 2011, samt at minimumsbe-handlingstiden i Folketinget er 30dage.Med hensyn til høringslisten be-mærkes, at de nævnte foreningerved fremsendelse af kontaktin-formation og anmodning herom,naturligvis kan blive optaget påSkatteministeriets høringsliste.Det er også muligt at tilmelde sigSkatteministeriets nyhedsbreve påskm.dk.Når det gælder lovforslagets af-ledte virkninger på omsætning ogbeskæftigelse i auto- og motorcy-kelbranchen henvises til kommen-taren til henvendelsen fra AUTIG.Med hensyn til de brugte indførtebiler, der i et vist omfang vilkomme til at erstatte de trafikska-dede biler bemærkes, at beskat-ningen af brugte biler både vedanskaffelsen og ved den senerebrug tilskynder til indførsel afbiler med gode miljøegenskaber.Har bilen en lav udledning af CO2er der besparelser på både regi-streringsafgift og ejerafgift. Harbiler også partikelfilter bliverbesparelsen på ejerafgiften højere.Når det gælder lovforslagets ind-virkning på CO2-udledningenhenvises til kommentaren til Detøkologiske Råd.
Københavns Energi A/S
Kraftvarme:Forslaget stiller fortsat kraftvarmeog spidslastanlæg lige afgiftsmæs-sigt i fjernvarmesystemer. Decentrale kraftvarmeværker fik pr.1. januar 2010 en kraftig stigning iafgiftsbetalingen ved at indføre125 pct.-reglen for alle centrale
Skatteministeriet har modtaget tostort set enslydende høringssvarfra Københavns Energi.Den nævnte afgiftsstigning kanhenføres til ligestillingen af af-giftsreglerne for centrale og de-centrale kraftvarmeværker pr. 1.
20
kraftvarmeværker. Ved at ændrereglen til en 120 pct.-regel stigerafgifts-betalingen igen og gørkraftvarmebaseret fjernvarme lidtmindre konkurrencedygtigt i for-hold til individuel opvarmningmed olie og naturgas. Hvis manfortsat ønsker at belønne energi-effektivitet i energisystemet, ogudvidelse af fjernvarmen som etmiddel til energieffektivitet ogCO2-reduktion, så bør kraftvar-men fremover også belønnes af-giftsmæssigt på en måde, sommodsvarer denne effektivitet.En øget afgiftsbetaling på elpatro-ner og varmepumper i fjernvar-mesystemer kan være et skridt iden forkerte retning, hvis manønsker at fremme disse teknologi-er, da de øger mulighederne forintegration af mere vindkraft viafjernvarmesystemerne.
januar 2010, som berørte nogle afde centrale kraftvarmeværker iKøbenhavns-området. Grundlæg-gende var der tale om at fremryk-ke en afgiftsstigning på varme,som ville være indtrådt på et sene-re tidspunkt.Afgiftsbelastningen på kraftvarmeproduceret på basis af afgiftsplig-tige brændsler på centrale kraft-varmeværker kom herefter påsamme afgiftsniveau i hele landet.Der henvises i øvrigt til kommen-tarerne til høringssvaret fra DanskFjernvarme.For at opretholde balancen mel-lem afgiften på kraftvarme ogsatserne i el-patronordningenindeholder forslaget en forhøjelseaf satserne i el-patronordningenpå tilsvarende vis som virkningenaf de foreslåede nye brændsels-fordelingsnøgler har i form af enhøjere afgift på varme fra kraft-varmeværker.Det bemærkes derudover, at Skat-teministeriet den 30. juni 2010offentliggjorde en redegørelse ommuligheder for og virkninger afændrede afgifter på elektricitetmed særlig henblik på bedre inte-gration af vedvarende energi (dy-namiske afgifter). Det blev isamme forbindelse tilkendegivet,at der ses på en nedsættelse afafgiften på elvarme, herundervarmepumper.
Motorcykel-Forhandler Forenin-gen (MFF)
Færdselsskadede biler og motor-cykler:MFF opfordrer til, at den foreslå-ede ændring i afgiftsreglerne forfærdselsskadede biler og motor-cykler udgår af forslaget.MFF mener ikke, at et øget antalfærdselsskadede biler og motor-cykler, der ikke kan genopbyggesuden registreringsafgift vil øgesalget af nye køretøjer i det om-fang, der er forudsat i bemærk-ningerne til lovforslaget.Endvidere anfører foreningen, at
Forslaget om ændring af reglernefor færdselsskadede biler og mo-torcykler er en del af den samledefinanslovsaftale for 2010.Når det gælder lovforslagets for-udsætninger om omfanget ogkarakteren af genanskaffede køre-tøjer henvises til bemærkningernetil henvendelsen fra MotorcykelImportør Foreningen og Dan-marks Automobilforhandler For-ening.
21
lovforslaget vil medføre et tab afomsætning for auto- og motorcy-kelbranchen på ca. 927 mio. kr.
Når det gælder lovforslagets af-ledte virkninger på omsætning ogbeskæftigelse i auto- og motorcy-kelbranchen henvises til bemærk-ningerne til henvendelsen fraAUTIG.Med hensyn til spørgsmålet omlovforslagets indvirkning på stats-kassens indtægter fra registre-ringsafgiften er det lagt til grund,at biler og motorcykler, der ikkekan genopbygges uden registre-ringsafgift, vil blive erstattet af enanden ny eller brugt bil eller mo-torcykel, hvor der er betalt regi-streringsafgift. Indtægten forstatskassen fremkommer ved, atbehovet for biler og motorcyklerherefter skal dækkes af øget im-port af såvel nye som brugte køre-tøjer.Som MIF nævner, har motorcyk-ler gennemgående en lavere værdiend biler. Den gennemsnitligeandel af registreringsafgift liggerimidlertid på samme niveau, somfor personbiler, og grænsen forhvornår de skal betale registre-ringsafgift efter en genopbygningbør derfor også ligge på sammeniveau.For både biler og motorcyklergælder den samme bagatelgrænse.Bagatelgrænsen forhøjes efterforslaget med 10.000 kr. fra15.000 til 25.000 kr.Når det gælder lovforslagets af-ledte virkninger på omsætning ogbeskæftigelse i auto- og motorcy-kelbranchen henvises til bemærk-ningerne til henvendelsen fraAUTIG.Det fremsatte lovforslag går aleneud på at ændre på grænserne forhvornår en bil eller motorcykel erskadet så meget, at en genopbyg-ning udløser registreringsafgift.De foreslåede regler ændrer ikkepå hvilke køretøjskategorier, derer omfattet. Som følge heraf vil
Motorcykel Importør Foreningen(MIF)
Færdselsskadede biler og motor-cykler:MIF anfører,- at forslaget ikke giver øgetprovenu til statskassen fordi er-statningsbeløbet vil blive brugt tilat købe en anden brugt motorcy-kel,- at der importeres flere brugtemotorcykler end der sælges nye,- at brugte motorcykler forurenermeget mere end nye motorcykler,- at de trafikskadede motorcyklergennemgående har så lav værdi, atselv små skader kan medføre regi-streringsafgift.- at de afledte virkninger påforsikringspræmierne vil begræn-se salg, provenu, moms og skat.- at timingen er dårlig i forhold tilbeskæftigelsen i branchen.
Motorhistorisk Samråd
Færdselsskadede biler og motor-cykler:Motorhistorisk Samråd ønskersikkerhed for, at den gældenderegel om, at køretøjer, der er mereend 35 år gamle og som fremtræ-der som ved første registrering erundtaget fra reglerne om færdsels-skadede køretøjer.
22
den aktuelle fritagelse for køretø-jer, der er mere end 35 år gamleog som fremtræder som ved førsteregistrering fortsætte uændret.SRF Skattefaglig ForeningÆldre SagenIngen bemærkningerIngen bemærkninger--
23