Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 7
Offentligt
923075_0001.png
923075_0002.png

Skriftligt oplæg til foretræde i Skatteudvalget - Håndværksrådet

Håndværksrådet har bedt om foretræde for Skatteudvalget på vegne af vores brancheorga-nisationer inden for autobranchen:AUTIG - Autobranchens Handels- og Industriforening i DanmarkCAD - Centralforeningen af Autoreparatører i DanmarkDAG - Dansk AutogenbrugDansk AutoglasFAI - Foreningen af Auto- og IndustrilakerereSKAD - Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark,som tilsammen repræsenterer 2.500 virksomheder inden autobranchenDet foreliggende lovforslag L80 forventes at skabe et provenu på 120 mio. kr. Det mener vi iHåndværksrådet er tvivlsomt, hvilket jeg skal komme ind på neden for. De afledte konse-kvenser af lovforslaget er imidlertid langt større end det forventede provenu.Håndværksrådet forventer:1. et tab i omsætningen i autobranchen og relaterede følgebrancher på mindst 250 mio. kr.2. lavere momsindtægter på mindst 50 mio. kr.3. tab af 500 – 1.000 faglærte arbejdspladser4. udgifter til understøttelse af de 500-1000 arbejdsløse5. Forringelse af betalingsbalancen på 285 mio. kr. når de skrottede biler skal erstattes6. Forhøjede bilforsikringspræmier på mindst 100 mio. kr., når flere biler kontanterstattes

Ad 1 og 2.

Ud fra tal fra Forsikring & Pension vil den sænkede reparationsgrænse betyde, atomtrent 4.750 ekstra biler vil blive skrottet. Det vil koste et omsætningstab på mellem 200-250 mio. kr. hos autoværksteder, idet den gennemsnitlige kontanterstatning ligger i overkan-ten af 60.000 kr. Disse biler kunne i stedet have været repareret op til 75 %-grænsen sva-rende til gennemsnitligt 45.000 kr. pr bil.Dertil kommer den tabte omsætning hos de øvrige relaterede brancher, som vil lide under enlavere reservedelsomsætning på værkstederne.Den lavere omsætning, som er anslået til 250 mio. kr. vil desuden betyde et tab i momsind-tægter på 50 mio. kr.

Ad 3 og 4.

På baggrund af nedgangen i omsætningen skønner vi i Håndværksrådet og i au-tobranchen, at tabet af arbejdspladser hos autoværksteder, pladesmede, autoglarmestre, au-tolakerere og reservedelsproducenter og -distributører snarere ligger på mere end 500 fag-lærte svende samlet set. Dertil kommer et tab af lærepladser, fordi de færre opgaver påværkstederne vil gøre det sværere for mestrene at have tilstrækkeligt med opgaver til at ud-
danne en lærling og derfor vil fravælge lærlingeforpligtelsen. Ydermere vil de færre reparati-oner betyde lavere omsætning hos relaterede brancher, som i anden grad lever af omsæt-ningen hos autoreparatørerne m.v. Der findes eksempelvis i dag én dansk producent af kar-rosseridele (Klokkerholm) i Nordjylland i udkantsområdet, som beskæftiger ca. 135 medar-bejdere. De vil blive kraftigt ramt, fordi mange reservedele bliver indkøbt hos denne virksom-hed. Samlet bringer det tabet af arbejdspladser op i nærheden af 1.000 veluddannede med-arbejdere.I den aktuelle konjunktursituation er det tvivlsomt, hvor mange af de, som mister deres arbej-de ved dette lovforslag, der vil kunne skaffe nyt arbejde. Derfor vil der desuden være udgiftertil understøttelse af disse fyrede medarbejdere.

Ad 5.

Øget import af biler til at erstatte de skrottede vil forringe betalingsbalancen, idet allebiler på de danske veje skal importeres fra udlandet.Det er naturligvis uvist, præcist hvor mange biler der skal importeres, men med mindre bil-parken samlet set bliver mindre, vil alle de skrottede biler skulle importeres enten som fa-briksnye eller som brugte.Håndværksrådet skønner, at hver ny importeret bil koster 60.000 kr. uden registreringsafgift.Dermed vil den ekstra import af 4.750 biler koste 285 mio. kr. på betalingsbalancen

Ad 6.

Forsikring & Pension har i sit høringssvar til L80 opgjort, at lovforslaget vil forøge for-sikringsselskabernes årlige erstatningsudgifter med mere end 100 mio. kr. årligt.Der er kun ét sted for forsikringsselskaberne at hente disse midler, nemlig hos forsikrings-kunderne, hvilket er baggrunden for, at F&P i sit høringssvar beder om mulighed for at få til-ladelse til at forhøje forsikringspræmierne uden brug af de normale varslingsregler.De danske bilejere kan derfor med god grund forvente, at lovforslaget vil medføre forhøjedeudgifter til bilforsikringer på mere end 100 mio. kr.