Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84 Bilag 13
Offentligt
953338_0001.png
953338_0002.png
953338_0003.png
J.nr. 2010-511-0045Dato: 7. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 84 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-

skabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmonise-

ringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)

Hermed sendes svar på henvendelse af 15. december 2010 fra ThorbjørnK. K. Henriksen, CPH revision ApS (L 84 – bilag 4).
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen

Thorbjørn K. K. Henriksen, CPH Revision ApS,

har – for det første - rettet henvendelsetil Skatteudvalget vedrørende forslaget om en udvidelse af adgangen til at foretage skattefrivirksomhedsomdannelse, så ejeren af en personligt drevet virksomhed under visse betingel-ser vil kunne omdanne sin virksomhed til et udenlandsk selskab, uden at der udløses afstå-elsesbeskatning. Der spørges blandt andet til, om det er muligt at foretage skattefri virk-somhedsomdannelse til danske smba-selskaber (selskaber med begrænset ansvar omfattetaf lov om visse erhvervsdrivende virksomheder). Samtidig spørges der til mulighederne forat foretage skattefri fusion af udenlandske selskaber, der er skattemæssigt hjemmehørende iDanmark, med danske selskaber.Henvendelsen vedrører – for det andet – forslaget om en ændring af skattepligtsbestemmel-sen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2. Der spørges i den forbindelse til, om smba-selskaber i tiden frem til virkningstidspunktet for ændringen af den nævnte skattepligtsbe-stemmelse vil være skattepligtige efter reglerne om selskabsbeskatning eller efter reglerneom foreningsbeskatning.Endelig stiller spørgeren et – hvad han selv anser for hypotetisk – spørgsmål vedrørendeselskaber omfattet af selskabsskattelovens § 2 C.

Kommentar

Det bemærkes indledningsvist, at de foreslåede ændringer i regelsættet vedrørende skattefriomdannelse af personligt drevne virksomheder til selskabsform alene vedrører mulighedenfor at foretage skattefri virksomhedsomdannelse tiludenlandskeselskaber.Lovforslaget ændrer således ikke på afgrænsningen af de danske selskaber, der kan foreta-ges skattefri virksomhedsomdannelse til. Der vil derfor som hidtil kunne ske skattefri virk-somhedsomdannelse til danske aktieselskaber og danske anpartsselskaber, der registreresher i landet.Forslaget ændrer heller ikke i fusionsskattelovens afgrænsning af de selskaber, der har ad-gang til at anvende bestemmelserne om skattefri fusion.Det er fundet naturligt at afgrænse de udenlandske selskaber, der foreslås omfattet af reg-lerne om skattefri virksomhedsomdannelse, med udgangspunkt i den afgrænsning, der eranvendt i fusionsskattedirektivet.Det er således en betingelse for skattefri virksomhedsomdannelse til udenlandske selskaber,at omdannelsen sker til et udenlandsk selskab, der er omfattet af begrebet selskab i en med-lemsstat i artikel 3 i direktiv 2009/133/EF. Det er samtidig en betingelse, at det udenland-ske selskab enten er fuldt skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 6, fordi ledelsenhar sæde her i landet, eller begrænset skattepligtigt efter samme lovs § 2, stk. 1, litra a, for-di selskabet har et fast driftssted hér.Foretages en skattefri virksomhedsomdannelse til et udenlandsk selskab, vil ejeren - somfølge af den gældende bestemmelse i virksomhedsomdannelseslovens § 5, stk. 1, og den fo-reslåede nye bestemmelse i § 5, stk. 2 - blive afståelsesbeskattet af aktiver og passiver, derefter virksomhedsomdannelsen ikke længere er omfattet af dansk beskatningsret. Der udgårdermed ikke noget af dansk beskatningsret ved den foreslåede udvidelse af adgangen til atforetage skattefri virksomhedsomdannelse til de omhandlede udenlandske selskaber.Ved den foreslåede ændring af skattepligtsbestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1,nr. 2, bliver selskaber med begrænset ansvar, der er omfattet af § 3 i lov om visse erhvervs-drivende virksomheder, og som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 3, 3a eller 4, udtrykkeligtnævnt i bestemmelsen. Denne ændring skal efter forslaget have virkning for indkomstår,der påbegyndes den 24. november 2010 (fremsættelsesdatoen) eller senere. Ændringen ved-Side 2
rører dermed ikke spørgsmålet om skattepligt for smba-selskaber for tidligere indkomstår.Dette spørgsmål beror på told- og skatteforvaltningens afgørelse efter de indtil ændringengældende regler.Det bemærkes afslutningsvist, at der ikke findes at være behov for indførelse af særreglervedrørende selskaber, der er omfattet af selskabsskattelovens § 2 C, og hvis ledelse har sæ-de i et EU-land eller DBO-land.
Side 3