Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89 Bilag 12
Offentligt
952600_0001.png
952600_0002.png
952600_0003.png
952600_0004.png
952600_0005.png
952600_0006.png
952600_0007.png
952600_0008.png
952600_0009.png
952600_0010.png
952600_0011.png
952600_0012.png
952600_0013.png
952600_0014.png
Huseftersynsordningentil revisionDebatindlæg ved:Ing. Sven HeinerBeskikket bygningssagkyndig HE nr. 9Beskikket energikonsulent EK nr. 9Teknisk revisor fra 2006 til 31-12-201031-12-
Det skal præciseres, at mine udtalelser, samtholdninger, ene og alene er mine personlige og påingen måde må tages som udtryk for hverken minekollegaers, eller teknisk revisions synspunkter.synspunkter.
Fremsatte forslag er baseret på erfaringerog oplevelser gennem mange år som:BygningsingeniørEksam. SkadeskonsulentBeskikket Bygningssagkyndig HE 9Beskikket Energikonsulent EK 9Syn-Syn- og skønsmand for Ankenævnet forHuseftersyn.Teknisk revisor for Huseftersynsordningen ogEnergimærkningsordningen.
Fakta omHuseftersynsordningenHuseftersynsordningen er en forbrugerbeskyttelsemellem toforbrugere,forbrugere, hvor forbrugerne er henholdsvis sælger og køber affast ejendom.Tilstandsrapporten er etstatsligt dokument, som bærerdokument,dronningekrone og Erhvervs- og Byggestyrelsens mærke og kan kunErhvervs-udføres af special uddannede ingeniører, konstruktører, samtarkitekter, der bliver beskikkede.Uddannelse og kontrol af de beskikkede bygningssagkyndigevaretages og administreres alene af Erhvervs – og Byggestyrelsen.Tilstandsrapporten erhusets dokumentog skal udføres af enuvildigbeskikket bygningssagkyndig.Huseftersynsordningen er enfrivillig ordning, som sælger aleneordning,tager stilling til at vælge.
Under disse omstændigheder kander derfor rejses følgendespørgsmål:Er det rimeligt,at en ejendomsmægler fortsat har mulighed for at præge ensælger til valg af en bestemt bygningssagkyndig?Er det rimeligt,at mægler/forsikringsselskab kan tilbyde tillægsydelser og rabatter,mod at sælger lader bestillingen af en tilstandsrapport gå viamægleren/forsikringsselskaberne. (hvilket vurderes i strid med konkurrencelovenskap. 2 §6)?Er det rimeligt, at ovennævnte forhold i dag kan ses at medføre, at op mod 75 %rimeligt,(tidligere kun 40%) af bestillingerne på tilstandsrapporter går viaforsikringsselskaberne, på bekostning af den selvstændige bygningssagkyndige? (Talbaseret på undersøgelse af de ”Frie Uafhængige Bygningssagkyndige”)Er det rimeligt, at forsikringsselskaberne, som sidder på den dominerende andel afrimeligt,bestillingerne, laver eksklusivaftaler med storudbydere af tilstandsrapporter påbekostning af de selvstændige bygningssagkyndige?Er det rimeligt,at forsikringsselskaberne, som har en økonomisk interesse i atsælge en ”handelsvarer” i forbindelse med Huseftersynsordningen, skal haveindflydelse på udpegning af en bygningssagkyndig – uden at det konflikter meduvildighedskriteriet?
Er det rimeligt - fortsat:Er det rimeligt,at forsikringsselskabernes styrede prissætning af hvadder kan betales for en tilstandsrapport medfører, at debygningssagkyndige føler sig presset på tiden, med risiko for attilstandsrapportens kvalitet lider herunder?Er det rimeligt,at tilstandsrapporten i dag er blevet en handelsvare, somstørre aktører/grossister tjener penge på at sælge til mindrebygningssagkyndige?Er det rimeligt,at forsikringsselskaberne sætter krav til denbygningssagkyndige, der ønsker at arbejde for dem, at der skal ydes gratisgenbesigtigelse uanset hvornår, gratis rapporttillæg, samt ubegrænsetkredit til huset er solgt?Er det rimeligt,at der skal være flere mellemhandlerled, med gebyrafgifter som udhuler den bygningssagkyndiges honorar, samt fordyreromkostningerne for forbrugerne?Er det rimeligt,at en nyuddannet beskikket bygningssagkyndig er nød tilat lade sig ansætte i et stort firma, eller købe sig til et område af en”grossist” for at kunne gøre sig håb om, at få opgaver?
Er det rimeligt - fortsat:Er det rimeligt,at der sættes krav om en unødig og fordyrendecertificering af energimærkningskonsulenter, som medfører at omkring 150– 200 konsulenter, der ikke har råd til at lade sig certificere, nu med storsandsynlighed bliver udelukket fra at få opgaver med at lavetilstandsrapporter?Er det rimeligt,at ikke begge forbrugernes interesser varetages med denuværende markedskræfternes frie spil i Huseftersynsordningen.Er det rimeligt,at sælger alene nyder gevinsten ved af, han finder enbillig bygningssagkyndig?Er det rimeligt,at forbrugeren 1/sælgeren har mulighed for at sikre siget hurtigt salg og god salgspris, ved bevist at vælge en bygningssagkyndig,som ikke er så rundhåndet med hårde karakterer, samt ikke skriver såmeget i tilstandsrapporten?Er det rimeligt,at forbrugeren 2/ køberen kan risikere at skulleundgælde for forbrugeren 1/sælgerens gevinst ved valg af ”speciel”bygningssagkyndig?Er det rimeligt,at både forbruger 1/sælger og forbruger 2/ køber, ikkesikres en total uvildig bygningssagkyndig via eget valg fra en af EBSTkontrolleret hjemmeside?
Er det rimeligt - fortsat:Er det rimeligt,at ejendomsmægler og forsikringsselskab kan opnåøkonomisk gevinst ved at der ikke forefindes et centralt og uvildigt bestillerhjemmeside?Er det rimeligt,at den seneste statistik over opgavefordelingen aftilstandsrapporter, bekræfter de bygningssagkyndiges påstande om at flereog flere sager styres via forsikringsselskaberne og lander hosforsikringsselskabernes aftalepartnere (de store grossister), med detresultat til følge, at antallet af bygningssagkyndige fortsat er faldende (fra586 i 2010 til nu 546 pr. jan 2011)?Er det rimeligt,at valg af en konsulent fortsat skal bygge påkonkurrencemomentet om mulighed for valg af kvalitet og pris - fortsatfremføres som endegyldigt argument for fastholdelse af et urimeligt system,når det påviseligt ikke er korrekt. Da kun den ene part som loven omkorrekt.forbrugerbeskyttelse skal tilgodese, har gavn af en prisbillighed og i øvrigtikke selv kan gennemskue kvaliteten af varen?
Neutral udvælgelse af enbygningssagkyndig.Det må slås fast at kun en neutral udvælgelse af enbygningssagkyndig via en hjemmeside, kontrolleret afEBST,kan sikre begge forbrugere, at denforbrugere,bygningssagkyndige vitterlig er uvildig. Hvilet samtidigkan sikre forbrugeren, at der ikke betales en krone mereend hvad en tilstandsrapport må koste, samt fjerne alleunødvendige mellemhandler gebyrer.Kontrol kan være godt, men kontrol indebærer løbendestørre administrations omkostninger. – Hvorimodopbygning af en hjemmeside med en sikkerhed forudpegning af en uvildig bygningssagkyndig, kun er et500.000,-engangsbeløb på under kr. 500.000,-
Spørgsmål?
Central visiteringaf en bygningssagkyndig ogenergikonsulent via enhjemmeside på internettet,internettet,er den eneste sikre vej til, at sikre at entilstandsrapport bliver udført af en uvildigbygningssagkyndig:Ejendomsmæglere og forsikringsselskaber får ikke indflydelse på
valg af konsulent.Forsikringsselskabernes styring og pres på konsulenterne fjernes.Forsikringsselskabernes ulige skabte konkurrenceforvridning mellemsælgers eventuelle valg af en konsulent uden for (eksklusiv) aftalermed bestemte konsulentfirmaer/sammenslutninger fjernes.Køber risikere ikke at bliver et offer forsælgers/mæglers/forsikringsselskabs ensidige valg af en ”specieludvalgt” bygningssagkyndig.Både køber og sælger kan have tillid til at den udmeldte konsulentvitterlig er uvildig.
”Argumenter i mod en centralvisitering”:Det vil blive dyrere for forbrugerne:NEJkontrollerede faste priser sikre forbrugerne.Konkurrenceloven bliver tilsidesat:NEJTværtimod.Tværtimod. Som det er i dag bliver kun sælgertilgodeset af konkurrencemomentet. Køber erderimod offer for sælgers valg.Der kan laves en lov som sikre det kun ersælger der selv skal finde enbygningssagkyndig:NEJ-Kan systemetomgås – så vil det blive omgået –Tilsvarende som det sker i dag!
Afskaf karaktersystemet:karaktersystemet:Erstattes med forholdsbeskrivelse i klartekst.

Hvad er galt.

Hvor er det galt.

Hvilken konsekvens kan det

få.

Energimærkningsordningen bør lægges overunder Huseftersynsordningen, samtforenkles og gøres mere forståeligt ogtilgængeligt for forbrugerne:Energimærket er for kompliceret og detaljeretog går ud over kravet fra EU.For mange fejlbehæftet rapporter mindskerrespekten for mærket.Certificeringsordningen skaber ikke bedreenergimærker.Certificeringsordningen medføre at et stort antalkvalificerede konsulenter dropper ud.Certificeringsordningen hindre at nyekonsulenter har råd til at etablere sig.
Spørgsmål?