Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
967988_0001.png
967988_0002.png
967988_0003.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. marts 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40142
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lovom ændringer af forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elin-stallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.)(L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Er ministeren enig i, at forbrugerne har en for stor risiko forat lide tab som følge af manglende uvildighed fra de byg-ningssagkyndiges side?”

Svar:

Det er et hovedformål med huseftersynsordningen, at tilstandsrapporten –i kombination med ejerskifteforsikringen – skal give både køber og sæl-ger tryghed i forbindelse med hushandlen. Den bygningssagkyndige skalderfor give en objektiv og faglig korrekt beskrivelse af de fejl ved denpågældende bygning, som ellers vil kunne give anledning til efterfølgen-de mangelsindsigelser fra en køber, med henblik på, at rapporten dels kanindgå i parternes overvejelser om vilkårene for handlen, dels kan dannegrundlag for et forsikringsselskabs tilbud på en ejerskifteforsikring.Dette er baggrunden for, at der bl.a. stilles krav til den bygningssagkyn-diges uvildighed. Som anført i Justitsministeriets samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 12 til lovforslaget skal den bygningssagkyndige såledesvære uvildig i den enkelte sag, herunder være uafhængig af interesser,som kan påvirke arbejdet som bygningssagkyndig, jf. § 11, nr. 8, i be-kendtgørelse nr. 1667 af 21. december 2010 om huseftersynsordningen.Denne bestemmelse om uvildighed suppleres af de såkaldte ”bestillerreg-ler”, hvorefter en ejendomsformidler ikke på sælgers vegne må indgå af-tale om rekvirering af en byggeteknisk gennemgang (huseftersyn), lige-som ejendomsformidleren ikke må bringe konkrete bygningssagkyndigeeller firmaer, der beskæftiger disse, i forslag over for sælger, jf. § 9, stk.1, i bekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2006 om formidling, udbud ogrådgivning ved omsætning af fast ejendom (formidlingsbekendtgørelsen).Efter forslaget kan køberen – på samme måde som efter gældende ret –over for den bygningssagkyndige, der har udarbejdet tilstandsrapporten,fremsætte krav om skadeserstatning for fejl, der burde have været omtalti rapporten, jf. § 3, stk. 1, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelseaf fast ejendom m.v., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 7.
2
De ovennævnte regler er efter Justitsministeriets opfattelse egnede til atmodvirke, at købere ville kunne lide tab som følge af manglende uvildig-hed hos den bygningssagkyndige.
3