Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
944005_0001.png
944005_0002.png
944005_0003.png
944005_0004.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. januar 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40119
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejen-dom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation afelinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.) (L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2010.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. decem-ber 2010 fra Dansk Ejendomsmæglerforening, jf. L 89 – bi-lag 3.”

Svar:

1.

Af henvendelsen af 15. december 2010 fra Dansk Ejendomsmægler-forening fremgår bl.a., at foreningen er af den opfattelse, at der med lov-forslaget ikke ses at være taget hensyn til, at de foreslåede ændringer afhuseftersynsordningen ikke bør antage et sådant omfang eller karakter, atforbrugerne på grund af prisen på den samlede ordning vil anvende hu-seftersynsordningen i væsentligt mindre omfang end hidtil.Af henvendelsen fremgår endvidere, at Dansk Ejendomsmæglerforeningi november 2010 har gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor2.069 sælgere og 924 købere har deltaget. Undersøgelsen viser, at bådesælgere og købere finder, at huseftersynsordningen allerede er dyr at an-vende, og at mange ikke er villige til at betale mere end i dag.En gennemførelse af de forslag, som er indeholdt i lovforslaget, vil efterDansk Ejendomsmæglerforenings opfattelse medføre en betydelig fordy-relse af den gældende huseftersynsordning, og det er på den baggrundforeningens vurdering, at ordningen fremover vil blive anvendt i væsent-ligt mindre omfang end hidtil.

2.

Som anført i afsnit 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger harudvalget med hensyn til de ændringer af huseftersynsordningen, som erindgået i udvalgets overvejelser, bl.a. haft den grundlæggende forudsæt-ning, at de foreslåede ændringer ikke må antage et sådant omfang eller ensådan karakter, herunder navnlig i relation til prisen på den samlede ord-ning, at forbrugerne vil anvende ordningen i væsentligt mindre omfangend hidtil.På grundlag af et oplæg fra Forsikring & Pension, som organisationenhar præsenteret for udvalget som en ”samlet pakke”, har udvalget drøftetejerskifteforsikringens standarddækning og vilkår mv. og i tilknytning2
hertil bl.a. spørgsmålet om indførelse af en ny særskilt elinstallationsrap-port og foretagelsen af særlige fugtundersøgelser.Som anført i afsnit 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger er Ju-stitsministeriet for så vidt angår de ændringer af ejerskifteforsikringen,som udvalget har foreslået, enig med flertallet i, at en gennemførelse afde omhandlede forslag som en ”samlet pakke” på en velafbalanceret må-de – og med respekt for de hensyn til henholdsvis køber og sælger, somer en forudsætning for ordningens succes – vil medvirke til at løse de væ-sentligste problemer, som huseftersynsordningen giver anledning til idag.Om villigheden hos forbrugerne til eventuelt at betale mere for en udvi-det huseftersynsordning fremgår det af den undersøgelse, som blev fore-taget i forbindelse med Realdanias rapport ”Huseftersyn – plus, minus tiår – set med forbrugerøjne” (2006), at mange forbrugere er villige til atbetale mere for en udvidelse af tilstandsrapporten og ejerskifteforsikrin-gen.Således er 58 pct. af købere og sælgere i varierende grad villige til at be-tale for en tilstandsrapport, der omfatter flere oplysninger end i dag. 38pct. er villige til at betale op til 2.000 kr. mere for en sådan tilstandsrap-port, og det konkluderes på baggrund af rapporten, at tyngdepunktet forbetalingsvilligheden ligger på en samlet merbetaling på omkring 2.000kr., det vil sige en stigning i forhold til det nuværende prisleje på 20-40pct. Ved en merpris på over 2.000 kr. pr. tilstandsrapport falder forbru-gernes betalingsvillighed markant. Kun 20 pct. svarer således, at de ervillige til at betale op til eller over 4.000 kr. mere for en udvidet tilstands-rapport.75 pct. af køberne er i varierende grad villige til at betale en højere præ-mie for at sikre forsikringsmæssig dækning af nogle af de områder, der idag ikke er med i tilstandsrapporten. Tyngdepunktet for udvidelse af for-sikringen ligger på omkring en merpræmie på 1.000 kr. pr. år, hvilketsvarer til en stigning i forhold til det nuværende prisleje på 50-100 pct.Samtidig viser denne del af analysen dog, at 32 pct. af de adspurgte er afden opfattelse, at prisniveauet for de nuværende ejerskifteforsikringer erfor højt.Der henvises om Realdanias rapport i øvrigt til betænkningens side 55-64.3
Udvalget har med hensyn til forbrugernes villighed til at betale mere foren udvidet huseftersynsordning anvendt Realdanias rapport som enindi-kationaf, hvor grænsen for udvidelser og/eller indskrænkninger i deneksisterende huseftersynsordning må forventes at ligge. Udvalget har iden forbindelse været opmærksom på såvel den tid, der er gået siden un-dersøgelsens gennemførelse, som de ændringer, der er sket på ejen-domsmarkedet siden rapportens udarbejdelse.

3.

Det er som anført af udvalgets flertal vanskeligt at foretage forbedrin-ger af huseftersynsordningen, uden at ordningens samlede pris bliver hø-jere.De foreslåede ændringer af tilstandsrapportens indhold og omfang samtindførelsen af en ny særskilt elinstallationsrapport vil medføre, at ordnin-gen bliver noget dyrere at anvende for sælger.Herudover må de foreslåede ændringer af ejerskifteforsikringens dæk-ningsomfang efter Justitsministeriets opfattelse antages at medføre enhøjere præmie på ejerskifteforsikringen. Hvor meget højere præmienfremover bliver, er det vanskeligt for Justitsministeriet at vurdere, idetrisikoberegning og præmiefastsættelse af konkurrencemæssige grundenødvendigvis må overlades til de forsikringsselskaber, der udbyder ejer-skifteforsikringsproduktet.Justitsministeriet forventer imidlertid – på baggrund af Forsikring & Pen-sions udtalelse herom i betænkningen, jf. betænkningens side 208 – at detefter en gennemførelse af flertallets forslag vil være muligt at tegne enejerskifteforsikring til en præmie, der ligger inden for et interval på 0-50pct. i forhold til det nuværende præmieniveau på en ejerskifteforsikringmed standarddækning.Det er fortsat Justitsministeriets vurdering, at de samlede omkostningerved de foreslåede ændringer af huseftersynsordningen sammenholdt medde forbedringer af den gældende ordning, som de foreslåede ændringermedfører for såvel sælger som køber, må antages at ville medføre, atordningen fremover vil blive anvendt i væsentligt samme omfang somhidtil.
4