Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
995958_0001.png
995958_0002.png
995958_0003.png
995958_0004.png
995958_0005.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. maj 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40203
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 vedrørende forslag til lovom ændring af forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elin-stallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.)(L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, derbetyder indførelse af central udpegning i Erhvervs- og Byg-gestyrelsen af bygningssagkyndige til udarbejdelse af til-standsrapporter? En sådan bestemmelse angår § 4, stk. 2, 2.pkt. i den gældende lov om forbrugerbeskyttelse ved erhver-velse af fast ejendom m.v. (om økonomi- og erhvervsministe-rens fastsættelse af regler om virksomhedens som bygnings-sagkyndig).Ændringsforslaget stilles med henblik på at sikre, at tilstands-rapporterne udarbejdes på et uvildigt grundlag. Forslaget fårpå at Erhvervs- og Byggestyrelsen centralt udvælger de byg-ningssagkyndige, der skal kunne komme i betragtning til atudarbejde en tilstandsrapport. Udvælgelsen skal ske efter etgeografisk fordelingsprincip eller et rotationsprincip. Såledessikres, at den bygningssagkyndige ikke har sammenfaldendeinteresser med sælger i sagen, men er repræsentant for enuvildig bedømmelse af husets tilstand. Herved sikres også, atejendomsmægleren, via sit forhold til sælger, ikke kan påvir-ke udvælgelsen eller lægge pres på den bygningssagkyndige,der skal udarbejde en tilstandsrapport. Udvælgelsen af byg-ningssagkyndige kan eventuelt ske ved at Erhvervs- og Byg-gestyrelsen udmelder en pulje på flere bygningssagkyndige(f.eks. fem), hvorefter sælger skal kunne vælge blandt de fembygningssagkyndige, der er udpeget til puljen.”

Svar:

1.

En ændring af lovforslaget med henblik på at indføre en hjemmel forøkonomi- og erhvervsministeren til administrativt at fastsætte regler om,at udvælgelsen af bygningssagkyndige skal foretages centralt i Erhvervs-og Byggestyrelsen efter et geografisk fordelings- eller rotationsprincip,vil f.eks. kunne udformes på følgende måde:ÆndringsforslagAf…, tiltrådt af…:Til § 1x) Efter nr. 7 indsættes som nyt nr.:2
”01. I§ 4, stk. 2,indsættes efter ”og regler om”: ”central udvælgelse afbygningssagkyndige samt”.[Central udvælgelse af bygningssagkyndige]BemærkningerDen foreslåede ændring afstk. 2i § 4 i lov om forbrugerbeskyttelse vederhvervelse af fast ejendom m.v. indeholder en bemyndigelse for øko-nomi- og erhvervsministeren til administrativt at fastsætte regler om, atudvælgelsen af bygningssagkyndige skal foretages centralt i Erhvervs- ogByggestyrelsen.Efter gældende ret kan en ejendomssælger selv antage en beskikket byg-ningssagkyndig til at udarbejde en tilstandsrapport. Sælgeren har herud-over mulighed for at anmode sin ejendomsformidler om at rekvirere til-standsrapporten gennem et forsikringsselskab. Det er i den forbindelse enbetingelse, at ejendomsformidleren ikke har indflydelse på, hvilken byg-ningssagkyndig eller hvilket bygningssagkyndigfirma forsikringsselska-bet vælger til at udarbejde tilstandsrapporten. Selve udvælgelsen af denbygningssagkyndige, der skal udarbejde tilstandsrapporten, kan bl.a. skebaggrund af en automatisk genereret liste over de beskikkede bygnings-sagkyndige, der opererer i lokalområdet, og som er tilgængelig på hjem-mesidenwww.boligejer.dk.Der kan i medfør af den foreslåede bemyndigelse indføres en ordning,hvorefter udvælgelse af en bygningssagkyndig med henblik på udarbej-delse af en tilstandsrapport alene kan ske ved bestilling gennem Er-hvervs- og Byggestyrelsen. Den nye centrale udvælgelsesordning kan igivet fald implementeres ved en udvikling af et it-system til administrati-on af bestillings- og udvælgelsesprocessen.Ifølge en sådan ordning vil Erhvervs- og Byggestyrelsen fremover fore-slå et antal beskikkede bygningssagkyndige, når en rekvirent via hjem-mesidenwww.boligejer.dkanmoder om en bygningssagkyndig med hen-blik på udarbejdelse af en tilstandsrapport vedrørende en konkret ejen-dom. Systemet vil generere en liste på fem tilfældigt udvalgte beskikkedebygningssagkyndige, der opererer i lokalområdet. Systemet indrettes så-ledes, at alle bygningssagkyndige foreslås et ligeligt antal gange. Den3
enkelte bygningssagkyndige vil dog kunne afgive ønske om pauser elleren lavere frekvens af bestillinger.Den systemgenererede liste vil indeholde navn og kontaktoplysninger påde fem foreslåede bygningssagkyndige samt eventuelle offentliggjortesanktioner fra Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssag-kyndige. Rekvirenten kan herefter frit vælge en bygningssagkyndig fralisten og indhente et tilbud på en tilstandsrapport fra vedkommende.Der vil i tilknytning hertil skulle fastsættes nærmere regler om, at en til-standsrapport kun må udarbejdes af én af de fem bygningssagkyndige,der af Erhvervs- og Byggestyrelsen er bragt i forslag til at udarbejde til-standsrapporten vedrørende den konkrete ejendom.”Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.Som anført side 29 i den kommenterede høringsoversigt samt Justitsmi-nisteriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget har ud-valget om huseftersynsordningen overvejet et forslag om etablering af enordning, hvorefter bygningssagkyndige udvælges tilfældigt. Udvælgelsenkunne f.eks. varetages af en ”meldecentral”, som den bygningssagkyndi-ge tilmelder sig, hvis denne ønsker at udføre et huseftersyn inden for etnærmere angivet tidsrum. Det er udvalgets opfattelse, at en sådan ordningvil være særdeles uhensigtsmæssig, idet den reelt vil indebære, at debygningssagkyndige ikke længere vil virke på markedsvilkår. De byg-ningssagkyndige vil således ikke kunne konkurrere på hverken pris ellerkvalitet, hvilket efter udvalgets opfattelse vil være til skade for både pris-niveauet og rapporternes kvalitet.Justitsministeriet er enig med udvalget i, at en ordning, hvorefter de byg-ningssagkyndige udvælges efter et tilfældighedsprincip, vil medføre, atde bygningssagkyndige fremover hverken vil konkurrere på pris ellerkvalitet, hvilket vil være til skade både for prisniveauet og tilstandsrap-portens kvalitet.Efter Justitsministeriets opfattelse har såvel sælger som køber en stor in-teresse i, at de bygningssagkyndige konkurrerer på tilstandsrapportenskvalitet, ligesom såvel sælger som køber har en stor interesse i, at til-standsrapporten ikke er dyrere end nødvendigt.
4
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 4,12-14 og 16 samt Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 49 og 52 vedrørende lovforslaget.
5