Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
957689_0001.png
957689_0002.png
957689_0003.png
957689_0004.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40131
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lovom ændringer af forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elin-stallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.)(L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anita Knakkergaard (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Hvad forventer ministeren, at prisen vil være i forhold til envilla på 150 m2 i hovedstadsområdet for en ydelse indehol-dende: Tilstandsrapport, forsikring løbende i 10 år, elinstalla-tionsrapport og energimærkning for sælger?”

Svar:

1.

Forsikring & Pension har over for Justitsministeriet oplyst, at præmienpå enejerskifteforsikringmed standarddækning i dag typisk ligger på ca.8.000-14.000 kr. Præmiens størrelse, der varierer fra selskab til selskab,afhænger bl.a. af husets størrelse og alder samt selvrisikoens størrelse.Det følger af § 2, stk. 3, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse affast ejendom m.v., at sælger er forpligtet til at indbetale et beløb til købe-ren svarende til mindst halvdelen af den samlede præmie for den ejerskif-teforsikring, som sælgeren har fremlagt tilbud på.En gennemførelse af de foreslåede ændringer af ejerskifteforsikringensdækningsomfang og vilkår, herunder en gennemførelse af forslaget om atforlænge forsikringstiden fra 5 til 10 år, må efter Justitsministeriets opfat-telse antages at ville medføre en højere præmie på ejerskifteforsikringen.Hvor meget højere præmien fremover bliver, er det vanskeligt for Ju-stitsministeriet at vurdere, idet risikoberegning og præmiefastsættelse afkonkurrencemæssige grunde nødvendigvis må overlades til de forsik-ringsselskaber, der udbyder ejerskifteforsikringsproduktet. Justitsministe-riet forventer imidlertid – på baggrund af Forsikring & Pensions udtalelseherom i betænkning nr. 1520/2010 om huseftersynsordningen, jf. be-tænkningens side 208 – at det efter en gennemførelse af de foreslåedeændringer af ejerskifteforsikringens dækningsomfang og vilkår vil væremuligt at tegne forsikring til en merpræmie, der ligger inden for et inter-val på 0-50 pct. i forhold til det nuværende præmieniveau på en ejerskif-teforsikring med standarddækning.

2.

En bygningssagkyndig må i dag kræve maksimalt 7.326,50 kr. inkl.moms for at udarbejde entilstandsrapportvedrørende et hus på 150 m2opført i 1940 eller senere, jf. bilag 1 i bekendtgørelse nr. 1667 af 21. de-2
cember 2010 om huseftersynsordningen. Vederlaget nedsættes med 400kr., hvis den bygningssagkyndige som energikonsulent samtidig udførerenergimærkning i henhold til lov om fremme af energibesparelser i byg-ninger.De foreslåede ændringer af tilstandsrapportens indhold og omfang vilmedføre, at tilstandsrapporten bliver noget dyrere end i dag, jf. straks ne-denfor.For det første foreslås det, at den bygningssagkyndige i forbindelse medbygningsgennemgangen skal foretage en række særlige fugtmålinger,hvorefter det konstaterede fugtniveau skal angives og karaktergives i til-standsrapporten, jf. afsnit 5.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Det fremgår af betænkningens side 134, at tidsforbruget forbundet medde nye fugtmålinger mv. ifølge de bygningssagkyndige medlemmer afudvalget forventes at ville ligge på 30-45 minutter pr. ejendom (svarendetil en merudgift på 4-500 kr. inkl. moms pr. tilstandsrapport).For det andet foreslås tilstandsrapportens karaktersystem udbygget såle-des, at den bygningssagkyndige i tilstandsrapporten – i tilknytning tilskadesbeskrivelsen – skal angive, om udbedring af de enkelte skader lig-ger over 50.000 kr., og i givet fald forudsætningerne for denne økonomi-ske vurdering, jf. afsnit 5.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.For det tredje foreslås det, at den bygningssagkyndige i tilstandsrappor-ten på baggrund af et opslag i en levetidstabel skal angive, om taget måforventes at holde i op til 5 år, mellem 5 og 10 år eller længere tid end 10år, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil. Ifølge udvalgetom huseftersynsordningen forventes dette forslag ikke at ville medførenogen nævneværdig forhøjelse af prisen på tilstandsrapporten, jf. be-tænkningens side 264.Som følge af de nævnte ændringer af tilstandsrapportens indhold vilmaksimalvederlaget blive forhøjet. Det er på nuværende tidspunkt ikkemuligt nøjagtigt at angive, hvor stor en forhøjelse af vederlaget der blivertale om, idet de nærmere retningslinjer for de undersøgelser mv., somden bygningssagkyndige fremover skal udføre, jf. ovenfor, endnu ikkeligger fast.

3.

Herudover vil sælger skulle afholde de udgifter, der er forbundet medforslaget om at indføre en nyelinstallationsrapport.Der vil – på samme3
måde som for de bygningssagkyndige – blive fastsat regler om maksi-malvederlag til den elinstallatørvirksomhed, der udarbejder elinstallati-onsrapporten. Som anført under afsnit 2.2.1. i den kommenterede hø-ringsoversigt vedrørende lovforslaget forventes det, at der ved økonomi-og erhvervsministerens (Sikkerhedsstyrelsens) fastsættelse af vederlagetvil blive taget udgangspunkt i, at det samlede tidsforbrug forbundet medundersøgelse af bygningens elinstallationer, rapportskrivning og kørselmv. ikke vil overstige 2-4 timer.

4.

Som det fremgår under pkt. 1-3 ovenfor, må huseftersynsordningenefter en gennemførelse af de foreslåede ændringer forventes at blive no-get dyrere at anvende end hidtil.Det er fortsat Justitsministeriets vurdering, at de samlede omkostningerved de foreslåede ændringer af huseftersynsordningen sammenholdt medde forbedringer af den gældende ordning, som de foreslåede ændringervil indebære for sælger og køber, må antages at ville medføre, at ordnin-gen fremover vil blive anvendt i væsentligt samme omfang som hidtil.Der henvises herom i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmålnr. 2 til lovforslaget.

5.

Som anført ved den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6 til lovfor-slaget er huseftersynsordningen og energimærkeordningen to forskelligeordninger. Der lægges med lovforslaget ikke op til ændringer af energi-mærkeordningen, der hører under Klima- og Energiministeriets område.Ifølge § 13, stk. 2, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 60 af 27. januar 2011 omgebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparel-ser i bygninger må certificerede energimærkningsfirmaer maksimalt kræ-ve 6.079 kr. inkl. moms for energimærkning af et enfamilieshus på 150m2. Honoraret nedsættes i en række nærmere angivne tilfælde med be-stemte beløb, jf. bekendtgørelsens § 14.
4