Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
962637_0001.png
962637_0002.png
962637_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007CHE40610
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 109 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 109 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Hvad er årsagen til, at ministeren mener, at det er nødven-digt at udvide undtagelsen fra aktindsigt til at omfatte alledokumenter, der er udvekslet mellem en minister/et ministe-rium og folketingsmedlemmer, f.eks. under forligsforhand-linger jfr. § 27 i L 90, udover de undtagelser, der er i den nu-værende offentlighedslov, f.eks. § 13.”

Svar:

1.

Justitsministeriet antager, at der med spørgsmålet sigtes til lovforsla-gets § 27, nr. 2, hvorefter retten til aktindsigt ikke omfatter dokumenter,der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer iforbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politiskproces.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 107 vedrørende lovfors-laget, indeholder den gældende offentlighedslov ikke en bestemmelse,der sigter til at beskytte det behov, en minister har for i fortrolighed atudveksle synspunkter med folketingsmedlemmer, herunder ordførernefor partierne, i forbindelse med f.eks. forberedelsen af et politisk initiativ.Den gældende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 6, indeholder dog en op-samlingsbestemmelse, hvorefter retten til aktindsigt kan begrænses afhensyn til offentlige eller private interesser, hvor hemmeligholdelse efterforholdets særlige karakter er påkrævet. Som det endvidere fremgår afden nævnte besvarelse, kan bestemmelsen alene anvendes, hvis der efteret konkret skøn foreligger en nærliggende fare for, at offentlige eller pri-vate interesser vil lide skade af betydning. Bestemmelsen kan såledesikke anvendes alene med henvisning til, at en myndighed vil beskytte detbehov, en minister har for i fortrolighed at udveksle synspunkter medfolketingsmedlemmer i forbindelse med forberedelsen af et politisk initi-ativ. Der henvises i den forbindelse også til den ombudsmandsudtalelse,der er nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 107 vedrørende lovforslaget.

2.

Om lovforslagets § 27, nr. 2, kan det i øvrigt oplyses, at bestemmelsen– som anført i bemærkningerne til bestemmelsen – tilsigter at beskyttedet behov, en minister har for i fortrolighed at udveksle synspunkter medfolketingsmedlemmer, herunder ordførerne for partierne, i forbindelsemed f.eks. forberedelsen af et lovforslag. Folketingsmedlemmerne mod-tager i praksis som led i deres virke i visse tilfælde dokumenter fra de2
enkelte ministre, der indeholder oplysninger og synspunkter om f.eks.,hvilke politiske tiltag regeringen overvejer at tage initiativ til, og det er iden forbindelse, at der efter Justitsministeriets opfattelse er behov for, aten minister i fortrolighed kan udveksle dokumenter. Bestemmelsen skalmedvirke til, at ministre i fortrolighed kan sende dokumenter til folke-tingsmedlemmerne om mulige politiske initiativer, og bestemmelsen, derifølge lovforslagets bemærkninger har et snævert anvendelsesområde,knytter sig til en allerede foreliggende praksis, hvorefter de relevante par-tiers ordførere inddrages i den politiske beslutningsproces.I tilknytning hertil skal Justitsministeriet bemærke, at hensynet til at be-skytte den politiske beslutningsproces – herunder dokumenter, der indgåri den politiske del af lovgivningsprocessen – også efter den gældendeoffentlighedslov er anerkendt som et beskyttelsesværdigt hensyn. Det er iden gældende offentlighedslov således anerkendt, at der er et behov forfortrolighed omkring den politiske beslutningsproces, og loven anerken-der bl.a., at der er et rum, hvor ministre i fortrolighed skal kunne forbere-de og drøfte politiske beslutninger, f.eks. i forbindelse med det lovforbe-redende arbejde (offentlighedslovens § 2) og i forbindelse med mødermellem ministre (offentlighedslovens § 10, nr. 1).
3