Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
963447_0001.png
963447_0002.png
963447_0003.png
963447_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007CHE40601
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 114 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 114 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag tillov om offentlighed i forvaltningen (L 90):”Hvad er ministerens kommentarer til Oluf Jørgensens for-slag (jf. Politiken den 25. januar 2011 s. 4) om ”Men mankunne for eksempel bare indskrive en klausul i deres kontrak-ter om, at de ikke må medvirke til politisk arbejde i den peri-ode, hvor de er fritstillet med løn fra staten”?”Svar:1.Justitsministeriet antager, at der med spørgsmålet henvises til presseju-rist og forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole OlufJørgensens udtalelse i artiklen: ”POLITIK:Spindoktorer skal ud af valg-kamp”,som blev bragt i Politiken den 25. januar 2010. I artiklen er derbl.a. anført følgende:”Spindoktorernes ansættelsesvilkår gør, at de ved valgudskrivelse bliverfritstillet med løn et halvt år. Intet forhindrer dem dog i at fortsætte arbej-det for ministeren i den følgende valgkamp, og det giver en ulige kamp foroppositionspartierne, der selv må aflønne deres rådgivere, mener Oluf Jør-gensen .”Det er på den ene side rimeligt, at de får løn et stykke tid efter fratrædel-sen, så de ikke med øjeblikkelig varsel kan stå uden indtægter”, lyder detfra Oluf Jørgensen .Han tilføjer dog: ”Men man kunne for eksempel bare indskrive en klausul ideres kontrakter om, at de ikke må medvirke til politisk arbejde i den peri-ode, hvor de er fritstillet med løn fra staten”. Oluf Jørgensen henviser des-uden til, at hver minister ifølge retningslinjerne for spindoktorer - eller sær-lige rådgivere - må ansætte tre særlige rådgivere, hvilket potentielt kunnegive knap 60 statsaflønnede valgkampsmedarbejdere for regeringspartier-ne, hvis alle nuværende 19 ministre udnyttede reglerne.”
2.Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre reglerne eller ret-ningslinjerne for ministres ansættelse af særlige rådgivere eller reglernefor sådanne særlige rådgiveres ansættelsesvilkår.Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at Rigsrevisionen i beretning nr.02/2009 om brugen af særlige rådgivere har anført følgende vedrørendebl.a. spørgsmålet om de særlige rådgiveres adgang til beskæftigelse forministerens parti under en valgkamp i den periode på 6 måneder, hvor defritstilles i forbindelse med udskrivelse af valg, jf. den nævnte beretningside 26 f.:”E. Beskæftigelse i fritstillingsperioden for ministerens parti og mod-regning af lønindtægt2
Fritstilling i forbindelse med folketingsvalg samt arbejde i fritstillings-perioden68. Ifølge standardkontrakten fra 2004 ophører ansættelsen for den særligerådgiver ved udskrivelse af valg eller ved udnævnelse af ny minister (frit-stilling). Den særlige rådgiver kan påtage sig andet arbejde i fritstillingspe-rioden på 6 måneder, men er pligtig til at underrette ministeriet herom,herunder også om indtægten herfra. Ifølge standardkontrakten ”for-beholder” ministeriet sig ret til at modregne eventuel løn ved beskæftigelsei fritstillingsperioden.69. Efter folketingsvalget i 2007 blev der bl.a. i Folketinget rejst kritik af,at de særlige rådgivere havde beskæftigelse for ministrenes partier undervalgkampen, hvor de i princippet stadig fik løn fra ministeriet.Statsministeren udtalte bl.a. i forbindelse med samråd H i Det Politisk-Økonomiske Udvalg i maj 2008, at der ingen begrænsninger er i, hvad ensærlig rådgiver kan beskæftige sig med i fritstillingsperioden, og der er”således ikke noget til hinder for, at de særlige rådgivere – ligesom enhveranden borger – kunne udføre frivilligt arbejde for et politisk parti eller enanden organisation”. Ifølge statsministeren var der derfor, ifølge den mo-del, som udvalget (betænkning nr. 1443) anbefalede, mulighed for, at desærlige rådgivere kunne føre valgkamp, mens de modtog fratrædelsesgodt-gørelse fra ministerierne. Ingen af de særlige rådgivere havde ifølge stats-ministeren haft deres daglige gang i ministerierne, mens de deltog i valg-kampen.70. Som nævnt beskæftigede udvalget bag betænkning nr. 1443 sig medspørgsmålet om fritstillede rådgivere, der medvirker til ministerens valg-kamp, jf. boks 6.

BOKS 6. BETÆNKNING NR. 1443 OM BESKÆFTIGELSE UNDER

FRITSTILLING SOM FØLGE AF VALGKAMP

Ifølge udvalget bør de særlige rådgivere opsiges med 6 måneders varsel og frit-stilles på dagen, hvor der udskrives valg til Folketinget. For det første af hensyntil, at det almindelige embedsværk i kraft af den særlige rådgivers virke i mini-steriet ikke må trækkes ind i politisk prægede funktioner, og for det andet hensy-net til, at de særlige rådgivere ikke bør kunne medvirke til deres ministers valg-kamp, samtidig med at de oppebærer løn som ansatte i et ministerium.Udvalget har overvejet den problemstilling, at fritstillede særlige rådgivere, dermedvirker til ministerens valgkamp og efter valget genansættes som særlig råd-giver i ministeriet, kan siges de facto at have været i samme situation, som hvisde havde været lønnet af ministeriet i valgkampperioden. Dette vil således kunneudlægges som værende i strid med hensynet til, at særlige rådgivere ikke børkunne føre valgkamp med løn fra ministeriet.Udvalget har forståelse for dette synspunkt, men fastholder af særligt 3 grundeanbefalingen af den skitserede model. For det første vil problemstillingen kunvære aktuel i det tilfælde, hvor en siddende minister fortsætter efter valget ogønsker at genansætte den særlige rådgiver. Hvorvidt dette i det enkelte tilfældebliver aktuelt, vil i sagens natur først være kendt efter valgets afholdelse. For detandet er valgkampperioden i reglen kort, og der vil derfor være tale om en rela-tivt begrænset udgift til løn til de fritstillede særlige rådgivere i valgkampperio-den. Endelig er der for det tredje ingen af de alternative modeller, som udvalgethar overvejet, der vil kunne løse det nævnte problem tilfredsstillende, samtidigmed at det sikres, at det almindelige embedsværk ikke trækkes ind i valgkampre-laterede spørgsmål som følge af den særlige rådgivers virke i ministeriet for mi-3
nisteren i dennes valgkamp. Udvalget har overvejet den mulighed, at de særligerådgivere i valgkampperioden kunne gå på orlov uden løn fra ministeriet. Det erimidlertid udvalgets opfattelse, at det hverken ville være rimeligt eller ansættel-sesretligt muligt for ministerierne at pålægge medarbejdere at tage orlov udenløn.
71. Som det fremgår af boks 6, har udvalget overvejet forskellige mulighe-der, herunder bl.a. om der skulle være mulighed for orlov uden løn vedvalgkampe, men afviste denne mulighed og andre løsningsmodeller.Statsministerens fortolkning er, efter Rigsrevisionens opfattelse, i overens-stemmelse med udvalgets anbefalinger.”
Som det fremgår, fandt Rigsrevisionen, at statsministerens fortolkning afde særlige rådgiveres adgang til at deltage i valgkampen, efter udskrivel-se af folketingsvalg, var i overensstemmelse med anbefalingerne fra detudvalg, som havde nuværende højesteretsdommer Jens Peter Christensensom formand, og som afgav betænkning nr. 1443/2004 om embeds-mænds rådgivning og bistand til regeringen og dens ministre.
4