Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
967662_0001.png
967662_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. marts 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41747
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 134 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 23. februar 2011. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 134 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Hvorledes forholder det sig konkret, når et folketingsmedlemfremover modtager et af de dokumenter, der er omfattet af forsla-gets § 27, 2. Kan folketingsmedlemmer ud fra en ren juridisk vur-dering videregive oplysninger til tredjemand blot videregivelsenikke vil stride mod straffelovens regler om videregivelse af fortro-lige oplysninger?”

Svar:

1.

Det følger af § 27, nr. 2, i forslaget til lov om offentlighed i forvaltnin-gen (L 90), at retten til aktindsigt ikke omfatter dokumenter, der udarbej-des og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelsemed sager om lovgivning eller anden tilsvarende proces.Om baggrunden for § 27, nr. 2, fremgår det bl.a. af bemærkningerne tilbestemmelsen, at den skal medvirke til, at ministre i fortrolighed kansende dokumenter til folketingsmedlemmer om mulige politiske initiati-ver, og at bestemmelsen knytter sig til en allerede foreliggende praksis,hvorefter de relevante partiers ordfører inddrages i den politiske beslut-ningsproces.

2.

Det har ikke nogen betydning for anvendelsesområdet for bestemmel-sen i § 27, nr. 2, at offentlighedsloven ikke gælder for Folketinget, og atder således ikke efter loven er ret til aktindsigt i dokumenter, som bl.a.folketingsmedlemmer er i besiddelse af.Den foreslåede bestemmelse i § 27, nr. 2 – herunder det, som er anført ibemærkningerne til bestemmelsen – indebærer omvendt ikke nogen æn-dring med hensyn til, om dokumenter eller oplysninger, som et folke-tingsmedlem modtager fra en minister, er fortrolige og dermed omfattetaf vedkommende folketingsmedlems tavshedspligt efter straffeloven.Heller ikke forslaget til nyaffattelse af forvaltningslovens § 27 (jf. § 1, nr.10 – 12, i forslaget til lov om ændring af forvaltningsloven og retspleje-loven (L 91)) vil indebære en sådan ændring.Det følger af det anførte, at efter en gennemførelse af § 27, nr. 2, i forsla-get til lov om offentlighed, vil et folketingsmedlem kunne videregive do-kumenter og oplysninger til tredjemand, der er modtaget fra en minister, isamme omfang som i henhold til gældende ret.2