Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
978774_0001.png
978774_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41769
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 139 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 8. marts 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 139 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Ministeren bedes redegøre nærmere for begrebet "underordnedemyndigheder" i § 24 stk. 1, nr. 1, herunder hvordan det afgrænses,om der er tale om, at de skal være underlagt ministerens instrukti-onsbeføjelser, være opført under ministeriets konto på finanslo-ven, eller hvordan det fastlægges.”

Svar:

Efter lovforslagets § 24, stk. 1, nr. 1, omfatter retten til aktindsigt ikkeinterne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem et ministeri-ums departement og dets underordnede myndigheder i forbindelse medministerbetjening.Om de myndigheder, der sigtes til med udtrykket ”underordnede myn-digheder”, henvises der til bemærkningerne til lovforslagets § 24, stk. 1,nr. 1, hvor der bl.a. er anført følgende:”Ved udtrykket ”underordnede myndigheder” i nr. 1 forstås de myndighe-der, som hører under et ministeriums ressort, og hvor der består et sædvan-ligt over-/underordnelsesforhold mellem ministeriet og de pågældende for-valtningsmyndigheder. Omfattet af dette udtryk er således direktorater ogstyrelser og lignende underordnede forvaltningsmyndigheder, men derimodikke de forvaltningsmyndigheder, som står uden for det almindelige admi-nistrative myndighedshierarki, herunder bl.a. de ovenfor nævnte uafhængi-ge råd og nævn.Det vil i øvrigt i praksis som altovervejende hovedregel alene være de un-derordnede myndigheder, der er tæt på ministeren, og som beskæftiger sigmed spørgsmål af politisk interesse, der vil udøve ministerbetjening i be-stemmelsens forstand. Det vil således i almindelighed være ministerielledirektorater og styrelser, der udøver ministerbetjening. Derimod vil f.eks.beskæftigelsesregioner, politidirektører og lignende forvaltningsmyndighe-der formentlig kun meget sjældent udøve ministerbetjening i bestemmel-sens forstand. For f.eks. politidirektører vil dette dog kunne forekomme,hvor f.eks. besvarelse af folketingsspørgsmål gør det nødvendigt at indhen-te en udtalelse fra en eller flere politidirektører.”
2