Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
978757_0001.png
978757_0002.png
978757_0003.png
978757_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41807
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 31. marts 2011.Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 153 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Vil ministeren beskrive og uddybe de retlige begrænsninger somligger i lovforslagets § 24 om ministerbetjening?”

Svar:

1.

Formålet med lovforslagets § 24 om ministerbetjening er at beskyttedet forberedende arbejde, der er nødvendigt, for at en minister kan løsesine opgaver som regeringspolitiker. Reglen i § 24 svarer til det, som enenig Offentlighedskommission foreslog i sit lovudkast.Lovforslagets § 24 må ses i nær sammenhæng med lovforslagets §§ 28og 29, fordi disse to bestemmelser gennembryder § 24. Bestemmelserne i§ 28 og § 29 indebærer, at § 24 ikke vil kunne anvendes til ”at undgå”offentlighed om en sags faktiske grundlag.Reglen i § 24 bygger videre på den beskyttelse, som allerede ligger i dengældende offentlighedslov fra 1985, men som ikke længere rækker til.Det forberedende arbejde foregik tidligere først og fremmet i ministerensdepartement. I dag kræver det imidlertid i meget videre omfang et tvær-gående samarbejde med inddragelse af styrelser og andre ministerier forsikre kvaliteten i det forberedende arbejde, og den gældende offentlig-hedslov beskytter ikke på tilstrækkelig måde dette tværgående samarbej-de.

2.

Der gælder en række retlige begrænsninger for anvendelsen af lovfors-lagets § 24. Det fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til be-stemmelsen, at § 24, stk.1, skal fortolkes og anvendes restriktivt.Ministerbetjeningsreglen gælder således ikke i alle sager. Dette skyldesbestemmelsen i lovforslagets § 24, stk. 2, som i praksis betyder, at mini-sterbetjeningsreglen ikke kan bruges, når ministeren handler som forvalt-ningschef. Reglen kan således bl.a. ikke anvendes, når det gælder kon-krete afgørelsessager, jf. stk. 2, nr. 1.Hvis Integrationsministeriet skal behandle en klage over et afslag på fa-miliesammenføring, vil § 24 f.eks. ikke kunne bruges til at undtage etnotat, hvori Udlændingeservice redegør for deres overvejelser i sagen,2
selv om ministeren på grund af politisk debat om sagen har brug for nota-tet.Reglen i § 24 gælder heller ikke for alle dokumenter og oplysninger. § 24omfatter således kun interne dokumenter mv. fra ministerierne. Det bety-der, at dokumenter til eller fra f.eks. en kommune, Kommunernes Lands-forening, et privat konsulentfirma, et politisk parti eller en internationalorganisation ikke kan undtages fra aktindsigt efter § 24. Dette gælder,selv om dokumenterne skal forelægges ministeren.Det er desuden ikke alle ministeriernes interne dokumenter og oplysnin-ger, der kan undtages på grundlag af § 24. Det således en betingelse, atdet pågældende dokument mv. er udvekslet på et tidspunkt, hvor ministe-ren har eller må forventes at få behov for bistand fra embedsværket.Hvis en myndighed vil anvende ministerbetjeningsreglen, er det myndig-hedens ansvar, at det i det konkrete tilfælde kan lægges til grund, at be-tingelsen efter § 24 om ministerens behov er opfyldt. Det skal nævnes, atdet ikke kan lægges til grund, at betingelsen om ministerens behov er op-fyldt, blot fordi pressen udviser interesse for en bestemt sag.

3.

Selv om et internt dokument kan undtages efter ministerbetjeningsreg-len i § 24, er det ikke alle slags oplysninger i dokumentet, der kan holdestilbage. Dette skyldes de i pkt. 1 nævnte regler i lovforslagets §§ 28 og29 om den såkaldte ekstraheringspligt.Hvis f.eks. en styrelse har lavet et udkast til ministerens tale til et samrådi Folketinget om forgiftet kød, vil faktuelle oplysninger i udkastet om, atder i udlandet er konstateret flere dødsfald på grund af det forgiftede kød,skulle udleveres efter lovens almindelige regler på grund af § 28. Dettegælder, selv hvis ministeren inden samrådet beslutter sig for at fjerne op-lysningerne fra talen.

4.

Formålet med ministerbetjeningsreglen er som nævnt at beskytte detforberedende arbejde, der er nødvendigt, for at en minister kan løse sineopgaver som regeringspolitiker. Det betyder imidlertid ikke, at § 24 givermulighed for at sætte en aktindsigtssag i bero, indtil f.eks. den politiskebeslutning er truffet. En forvaltningsmyndighed vil således være forplig-tet efter lovens almindelige ordning til at behandle og træffe afgørelse omaktindsigtsbegæringer i sager, selv om ministeren fortsat har behov forrådgivning og bistand. Dette vil f.eks. kunne betyde, at der under det for-3
beredende arbejde vil skulle udleveres oplysninger om sagens faktuellegrundlag, som f.eks. oplysningerne om de konstaterede dødsfald.
4