Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
978760_0001.png
978760_0002.png
978760_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41808
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 31. marts 2011.Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 154 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Indebærer lovforslagets § 29 en begrænsning af retten i aktind-sigt sammenlignet med den gældende offentlighedslov, når reglenom ministerrådgivning tages i betragtning?”

Svar:

1.

Den gældende offentlighedslov indeholder ikke nogen pligt til at med-dele indsigt i (ekstrahere) oplysninger om interne faglige vurderinger iendelig form, som er indeholdt i dokumenter undtaget fra aktindsigt.Ekstraheringspligten efter den gældende lov gælder således alene oplys-ninger om faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning forsagsforholdet.Med bestemmelsen i lovforslagets § 29 foreslås ekstraheringspligten ud-videt.Der skal således efter lovforslaget også meddeles indsigt i oplysningerom interne faglige vurderinger i endelig form, som findes i en række afde dokumenter, der er undtaget fra aktindsigt (f.eks. interne dokumenter),hvis oplysningerne indgå i en sag om et fremsat lovforslag eller en of-fentliggjort redegørelse, handlingsplan eller lignende, jf. § 29, stk. 1, 1.pkt.Den foreslåede udvidelse af ekstraheringspligten vil indebære, at f.eks. etministerium – når betingelserne i § 29, stk. 1, 1. pkt., er opfyldt – skalekstrahere oplysninger af en karakter, som ministeriet efter den gældendeoffentlighedslov ikke har pligt til at ekstrahere.

2.

Det følger af lovforslagets § 29, stk. 1, 2. pkt., 1. led, at retten til akt-indsigt i interne faglige vurderinger i endelig form ikke gælder i forholdtil oplysninger, som findes i et dokument, der indgår i sager om politiskeinitiativer omfattet af § 29, stk. 1, 1. pkt., såfremt dokumentet er udarbej-det til brug for ministerrådgivning.Bestemmelsen i lovforslagets § 29, stk. 1, 2. pkt., 1. led, modificerer i etvist omfang den udvidelse af ekstraheringspligten, som lovforslagets §29, stk. 1, 1. pkt., er udtryk for.2
Modifikationen betyder imidlertid ikke, at lovforslagets § 29 samlet setindebærer en begrænsning af retten til aktindsigt sammenlignet med gæl-dende ret. Tværtimod vil bestemmelsen i § 29 udvide retten til aktindsigt.

3.

Det kan i øvrigt nævnes, at reglen vedrørende ministerrådgivning ikkeindebærer, at der slet ikke vil være indsigt i de faglige vurderinger, somvedrører offentliggjorte politiske initiativer, blot fordi den interne fagligevurdering (også) er indeholdt i et ministerrådgivningsdokument.Dette skyldes, at de pågældende faglige vurderinger også vil kunne frem-gå af andre dokumenter, som ikke har karakter af ministerrådgivningsdo-kumenter, og der vil i så fald være aktindsigt i disse andre dokumenterefter lovforslagets § 29, stk. 1, 1. pkt.Hvis f.eks. et ministeriums interne faglige vurdering i endelig form fin-des i et tidligere udarbejdet internt notat i ministeriet, og dette notat eromfattet af en anmodning om aktindsigt, vil denne oplysning være eks-traheringspligtig efter § 29, stk. 1, 1. pkt., selvom den interne fagligevurdering også findes i et ministerrådgivningsdokument omfattet af § 29,stk. 1, 2. pkt. – f.eks. et papir til brug for ministerens deltagelse i regerin-gens Koordinationsudvalg.
3