Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
989759_0001.png
989759_0002.png
989759_0003.png
989759_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41813
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 160 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 11. april 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 160 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”I hvilket omfang er der i dag aktindsigt i resultatkontraktero.lign. for henholdsvis offentlige myndigheder, institutioner, an-satte, private firmaer og vil lovforslaget medføre ændringer i detteog i så fald hvilke.”

Svar:

Efter lovforslaget kan enhver – ligesom efter den gældende offentlig-hedslovs § 4, stk. 1, 1. pkt. – forlange at blive gjort bekendt med doku-menter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed m.v. som led iadministrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, jf. § 7,stk. 1. Retten til aktindsigt omfatter i henhold til lovforslagets § 7, stk. 2,nr. 1, med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser alle dokumenter, der vedrø-rer den pågældende sag.En resultatkontrakt for en offentlig myndighed, institution m.v. vil efterbåde den gældende offentlighedslov og lovforslaget være omfattet af ret-ten til aktindsigt efter lovens almindelige regler. Det samme gælder enresultatkontrakt, som måtte være indgået med en privat virksomhed. Lov-forslaget ændrer således ikke ved den gældende ordning, hvorefter denævnte resultatkontrakter er omfattet af retten til aktindsigt.En resultatlønskontrakt for ansatte hos en offentlig myndighed m.v. – dertypisk vil indgå som et dokument i den ansattes konkrete personalesag –vil efter den gældende offentlighedslov alene i begrænset omfang væreomfattet af retten til aktindsigt. Dette skyldes, at det følger af offentlig-hedslovens § 2, stk. 2, 2. pkt., at retten til aktindsigt ikke gælder i sagerom enkeltpersoners ansættelse i det offentliges tjeneste (konkrete perso-nalesager), bortset fra visse i stk. 3 nærmere angivne oplysninger om denansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forholdog tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i chefstillinger gælder lovenendvidere for oplysninger om disciplinære reaktioner af advarsel ellerderover i et tidsrum af to år efter, af den endelige afgørelse herom er truf-fet. I det omfang en resultatlønskontrakt for den ansatte indeholder op-lysninger omfattet offentlighedslovens § 2, stk. 3, vil de pågældende op-lysninger således være omfattet af lovens almindelige regler om aktind-sigt.
2
Offentlighedslovens § 2, stk. 2 og 3, foreslås videreført med lovforslagets§ 21, stk. 1-3.Som noget nyt indebærer lovforslagets § 21, stk. 4, imidlertid, at der ikonkrete personalesager – udover de nævnte oplysninger omfattet af of-fentlighedslovens § 2, stk. 3, og lovforslagets 21, stk. 3 – i overensstem-melse med lovens almindelige regler skal meddeles indsigt i oplysningeri den øverste ledelseskontrakt om de overordnede prioriteringer for denpågældende myndighed m.v.Om baggrunden for den foreslåede § 21, stk. 4, henvises til Offentlig-hedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, side 497 ff. Der henvisesendvidere til bemærkningerne til bestemmelsen, hvor der er anført bl.a.følgende:”Udtrykket denøverste ledelseskontraktomfatter den resultatlønkontrakt,der gælder for den øverste ansatte leder af en i formel (organisatorisk) for-stand selvstændig myndighed, jf. dog nedenfor, og som indeholder oplys-ninger om den pågældende myndigheds overordnede prioriteringer. Der-imod omfatter udtrykket ikke andre lignende resultatlønkontrakter på lave-re ledelsesniveauer inden for den enkelte myndighed. Det beror bl.a. på, atsådanne andre lignende resultatlønkontrakter på lavere ledelsesniveauer in-den for den enkelte myndighed sjældent vil afspejle den pågældende myn-digheds overordnede prioriteringer.[…]Bestemmelsen giver alene ret til indsigt i den øverste ledelseskontrakt, i detomfang den pågældende kontrakt indeholder oplysninger om den pågæl-dende myndighedsoverordnede prioriteringer.Bestemmelsen giver såle-des alene ret til indsigt i de dele af kontraktens oplysninger, der afspejlerden pågældende myndigheds overordnede målsætninger og den indbyrdesvægtning heraf ved fastsættelse af resultatlønnen (lønparametre). Som eteksempel kan nævnes oplysninger om den pågældende myndigheds mål-sætninger med hensyn til den fortsatte udvikling af myndighedens sagsom-råder og den indbyrdes vægtning heraf ved fastsættelse af resultatlønnen.Derimod giver bestemmelsen ikke ret til indsigt i de dele af kontraktens op-lysninger, der afspejler lederens eventuelle personlige målsætninger ellerlignende. Som et eksempel kan nævnes oplysninger om lederens eventuellemålsætninger med hensyn til personlig udvikling og synlighed.Mens bestemmelsen giver ret til indsigt i den øverste ledelseskontrakt, i detomfang den pågældende kontrakt indeholder oplysninger om den pågæl-dende myndigheds overordnede prioriteringer, giver bestemmelsen ikke rettil indsigt i eventuelle andre dokumenter, der afspejler lederens opfyldelseaf kontraktens overordnede målsætninger eller lignende. Der kan hervedhenvises til de hensyn, som ligger bag stk. 1 og 2, der bl.a. undtager sagervedrørende enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste fraretten til aktindsigt.3
Ifølge bestemmelsen i stk. 4, skal der meddeles indsigt i de pågældende op-lysninger ioverensstemmelse med lovens almindelige regler.Det betyderbl.a., at indsigt i de pågældende oplysninger efter omstændighederne vilkunne nægtes efter lovforslagets undtagelsesbestemmelser. Som et eksem-pel kan nævnes, at indsigt i oplysninger om målsætninger vedrørende or-ganisatoriske omstruktureringer eller lignende efter omstændighederne vilkunne nægtes efter undtagelsesbestemmelsen i § 33, nr. 2.En myndighed skal overveje, om der efter lovforslagets § 14 om meroffent-lighed efter omstændighederne kan gives aktindsigt i videre omfang. Derbør i sådanne tilfælde gives aktindsigt i videre omfang, hvis der foreliggeret rimeligt offentlighedshensyn, og hvis modstående hensyn – herunderbl.a. til lederen og til andre ansatte – ikke er til hinder herfor. Som et ek-sempel kan nævnes det tilfælde, hvor der i kontrakter med ledere af større(kommunale) institutioner m.v., der ikke er omfattet af stk. 4, fremgår op-lysninger, der på væsentlig og selvstændig måde belyser den ansvarligemyndigheds overordnede prioriteringer.”
4