Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
949126_0001.png
949126_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41619
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. januar 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 25 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Når det er afgørende for, om et dokument kan undtages fraaktindsigt som ministerbetjening, ”om udvekslingen sker i ensammenhæng og på et tidspunkt, hvor ministeren har eller måforventes at få brug for embedsværkets rådgivning og bi-stand” (jf. betænkningen s. 600), gælder det så alene, når mi-nisteren har eller må forventes at få behov for rådgivning ogbistand vedr. det konkrete dokument? Eller gælder det også,hvis ministeren blot har eller må forventes at få behov forrådgivning og bistand vedrørende den sag, som det pågæl-dende dokument relaterer sig til?”

Svar:

Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget, erdet afgørende for, om et dokument kan anses for et ministerbetjenings-dokument omfattet af lovforslagets § 24, stk. 1, om udvekslingen sker ien sammenhæng og på et tidspunkt, hvor ministeren har eller må forven-tes at få behov for embedsværkets rådgivning og bistand vedrørende denpågældende sag. Det er således ikke en betingelse for, at et dokument kanundtages efter § 24, at ministerens behov knytter sig til netop det pågæl-dende dokument.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 20 vedrørende lov-forslaget, hvor det bl.a. er anført, at det efter Justitsministeriets opfattelseville være en utilstrækkelig beskyttelse af det forberedende arbejde, somforegår af hensyn til ministeren, hvis § 24 f.eks. alene kunne bruges iforhold til dokumenter, der skulle forelægges ministeren. Det tværgåendesamarbejde mellem ministerier og styrelser, der er nødvendigt for at for-berede f.eks. de politiske beslutninger, som træffes af ministeren, kræversåledes i praksis meget ofte udveksling af dokumenter, som på den eneside ikke skal forelægges vedkommende minister, men som på den andenside er nødvendige for at sikre kvaliteten i den beslutning, der i et sådanttilfælde skal træffes af ministeren.
2