Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
949140_0001.png
949140_0002.png
949140_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41627
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 32 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. januar 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 32 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Hvis der i bilag A på L 90 bilag 5 er oplysninger, som medsikkerhed vil skulle ekstraheres efter § 28, hvordan skal denborger eller journalist, der begærer aktindsigt i dokumentetkunne overbevise myndighederne eller ombudsmanden om,at det er tilfældet, når det hverken fremgår klart af betænk-ningen eller lovforslaget, og når borgeren ikke selv har ad-gang til at se oplysningerne og dermed påpege overfor myn-digheder eller ombudsmanden, hvorfor oplysningerne skalbetragtes som både faktuelle, relevante og væsentlige for sa-gen, idet borgeren/journalistens jo ikke kender dokumentetsindhold?”

Svar:

Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 29 vedrørende lovforslaget,hvor det bl.a. er anført, at det vil kunne forekomme, at en myndighed ef-ter en konkret vurdering når frem til, at oplysninger om sagens faktuellegrundlag ikke er relevante for sagen, selvom der er en risiko for, at den,der har søgt om aktindsigt, ikke vil være enig heri. Dette vil imidlertidogså kunne forekomme efter den gældende offentlighedslov, idet myn-digheden vil kunne have den opfattelse, at oplysningerne ikke er af ”væ-sentlig betydning” for sagsforholdet, selvom der ikke er sikkerhed for, atansøgeren om aktindsigt ville have samme opfattelse.Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 29 vedrørende lov-forslaget, er det imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse nødvendigt,at pligten til at ekstrahere ikke gælder for enhver oplysning om sagensfaktiske grundlag, og at det i sagens natur må være myndigheden og ikkeansøgeren, der vurderer, om pligten gælder i det enkelte tilfælde.Det bemærkes i tilknytning hertil, at hvis den person, som er meddelt helteller delvist afslag på en anmodning om aktindsigt, klager over afslagettil Folketingets Ombudsmand, vil den myndighed, der har meddelt afsla-get efter § 19, stk. 1, i lov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Om-budsmand med senere ændringer være forpligtet til at meddele ombuds-manden de oplysninger samt udlevere de dokumenter mv., som forlangesaf ombudsmanden.Ombudsmanden vil således have fuld indsigt i sagens dokumenter og vilderfor på samme grundlag som myndigheden kunne vurdere, om der i dedokumenter, der undtages fra retten til aktindsigt, indgår oplysninger om2
f.eks. en sags faktiske grundlag, der er relevante for sagen, og som derforskulle have været ekstraheret efter lovforslagets § 28, stk. 1.
3