Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
949196_0001.png
949196_0002.png
949196_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41641+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. januar 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Er der i bilag C på L 90 – bilag 5 enkelt-oplysninger, der,selv hvis udkastet til redegørelsen fremover skal betragtessom internt, med sikkerhed vil skulle ekstraheres og udleve-res i henhold til den kommende § 28 (nuværende § 11), ved-rørende ekstrahering af ”oplysninger om en sags faktiskegrundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sa-gen”?”

Svar:

1.

Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 44 vedrørende lov-forslaget, er det Justitsministeriets vurdering, at det dokument, der er om-talt i spørgsmålet, må anses for et ministerbetjeningsdokument i § 24’sforstand.Af lovforslagets § 28, stk. 1, 1. pkt., følger, at retten til aktindsigt i do-kumenter omfattet af bl.a. § 24, stk. 1, uanset denne bestemmelse omfat-ter oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerneer relevante for sagen.Følgende fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til lovforslagets §28:”Det afgørende for, om en oplysning skal ekstraheres efter bestemmelsen istk. 1, 1. pkt., er – i lighed med, hvad der følger af gældende ret – om derer tale om egentlige faktuelle oplysninger eller andre oplysninger, der bi-drager til at supplere sagens bevismæssige grundlag eller i øvrigt tilveje-bringes for at skabe klarhed med hensyn til sagens faktiske grundlag.Udtrykket oplysninger om en sags faktiske grundlag i stk. 1, 1. pkt., omfat-ter på den baggrund ”egentlige faktuelle oplysninger”, som f.eks. oplys-ninger i et internt dokument om, at der på en motorvejsstrækning passerer20.000 biler dagligt eller en oplysning – der bygger på undersøgelser oganalyser – om, at der på samme motorvejsstrækning tidligere passeredemellem 20.000 og 50.000 biler dagligt, samt andre oplysninger, der med-virker til at skabe klarhed om sagen, herunder oplysninger om de metoderog forudsætninger, som en forvaltningsmyndighed har anvendt ved fast-læggelsen af de ”egentlige faktuelle oplysninger”.Ekstraheringspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke interne og eksternefaglige vurderinger samt politiske og strategiske udtalelser, ligesom eks-traheringspligten ikke omfatter tilkendegivelser af standpunkter, argumen-ter eller vurderinger med hensyn til en sags afgørelse eller oplysninger, derisoleret set gengiver generelle objektive kendsgerninger, der ikke direktevedrører sagen, f.eks. oplysninger om indholdet af gældende ret.”
2
Det tilsvarende er anført i Offentlighedskommissionens betænkning nr.1510/2009 på side 621 samt i bemærkningerne til § 28 i kommissionenslovudkast, jf. betænkningens side 993.

2.

Det vil først og fremmest være Forsvarsministeriet, der med deres de-taljerede kendskab til den konkrete sag, kan foretage en vurdering af, ihvilket omfang det omhandlede udkast til redegørelse indeholder oplys-ninger, der på grund af bestemmelsen i lovforslagets § 28 vil skulle udle-veres efter lovens almindelige regler.Med dette forbehold synes udkastet fra en umiddelbar betragtning at in-deholde en række oplysninger om den pågældende sags faktiske grund-lag, som – hvis de er relevante for sagen – vil skulle udleveres efter lo-vens almindelige regler på grund af lovforslagets § 28, stk. 1, 1. pkt.Justitsministeriet vedlægger til illustration en kopi af det pågældende ud-kast til redegørelse, hvori ministeriet har understreget de dele af udkastettil redegørelse, som tilsyneladende er oplysninger om sagens faktiskegrundlag. Det skal dog fremhæves, at ministeriet navnlig ikke kan vurde-re, hvorvidt de omhandlede oplysninger er relevante for sagen, eller omde f.eks. er blevet erstattet med bedre og opdaterede oplysninger, jf.nærmere herom besvarelsen af spørgsmål nr. 31 og nr. 49 vedrørendelovforslaget.
3