Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
962674_0001.png
962674_0002.png
962674_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41679
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 78 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 24. januar 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 78 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Det fremgår af L 90 – bilag 10 pkt. 3.9, at Socialministeriethar udarbejdet en redegørelse om retstilstanden for forsøgs-ordninger i andre lande. Har offentligheden ret til aktindsigt idenne redegørelse efter gældende ret henholdsvis lovforsla-get?”

Svar:

1.

Om indholdet af det dokument, der henvises til i spørgsmålet (som L90 – bilag 10), henvises til pkt. 1 i besvarelsen af spørgsmål nr. 72 vedrø-rende lovforslaget.I det pågældende notats pkt. 3.9, som der nærmere henvises til i spørgs-målet, er der i det tænkte eksempel nævnt, at udmøntningen af regerin-gens politik nødvendiggør lovgivning, og at der i Socialministeriet udar-bejdes et udkast til lovforslag. Det fremgår, at Socialministeriet i denforbindelse udarbejder et internt notat, som foreligger i endelig form. Detinterne notat indeholder dels en gennemgang af, hvordan retstilstandenfor sådanne forsøgsordninger er i andre lande, dels en intern faglig vurde-ring af, hvilke omkostninger der vil være forbundet med, at det offentligeyder støtte til den nævnte forsøgsordning.Som det fremgår af pkt. 3.9 i det notat, der er nævnt i spørgsmålet, vilSocialministeriets interne notat – også efter fremsættelsen af socialmini-sterens lovforslag – kunne undtages fra aktindsigt efter den gældende of-fentlighedslovs § 7 som et internt dokument.Det samme gælder efter lovforslagets § 23, stk. 1, men der vil efter lov-forslagets § 29, stk. 1, 1. pkt., som noget nyt være ret til aktindsigt i nota-tets interne faglige vurdering af det offentliges økonomiske omkostnin-ger, idet der vil være tale om en intern faglig vurdering i endelig form,ligesom der vil være ret til aktindsigt i oplysningerne om, hvilke forud-sætninger de økonomiske vurderinger bygger på. Denne ret til indsigt iinterne faglige vurderinger i endelig form gælder fra, at lovforslaget erfremsat eller en redegørelse er offentliggjort.

2.

Det bemærkes i tilknytning hertil, at retten til aktindsigt i dokumenteromfattet af bl.a. lovforslagets § 23, stk. 1 (interne dokumenter), omfatteroplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er2
relevante for sagen, jf. lovforslagets § 28, stk. 1, 1. pkt. Det samme gæl-der oplysninger i interne dokumenter om eksterne faglige vurderinger, jf.lovforslagets § 28, stk. 1, 2. pkt. Disse bestemmelser i lovforslagets § 28,stk. 1, viderefører – som det fremgår af bemærkningerne til § 28 – medvisse redaktionelle og sproglige ændringer den gældende lovs § 11, stk.1, om meddelelse af oplysninger om faktiske omstændigheder (ekstrahe-ringspligt).Hvis det må lægges til grund, at gennemgangen i Socialministeriets in-terne notat af retstilstanden i andre lande bidrager til at skabe klarhedmed hensyn til sagens faktiske grundlag, vil de efter Justitsministerietsopfattelse skulle betragtes som oplysninger om en sags faktiske grundlag,og oplysningerne vil i så fald være ekstraheringspligtige efter såvel lov-forslagets § 28, stk. 1, 1. pkt., som den gældende offentlighedslovs § 11,stk. 1.
3