Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 93
Offentligt
949033_0001.png
949033_0002.png
949033_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Strafferetskontoret2010-730-1220LWI40650
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Anvendelse af peber-spray som magtmiddel, undersøgelse af den indsattes person og opholds-rum og udvidelse af behandlingsgarantien for indsatte i fængsler og ar-resthuse) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-steren den 12. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MarleneHarpsøe (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Anvendelse af

peberspray som magtmiddel, undersøgelse af den indsattes person og

opholdsrum og udvidelse af behandlingsgarantien for indsatte i

fængsler og arresthuse) (L 93):

”Har ministeren intentioner om at indføre begrænsninger ef-ter kriterier som f.eks. alder i forhold til hvilke indsatte ogbesøgende, som narkotikahunde kan søge efter narkotikapå?”

Svar:

1.

Bekæmpelse af narkotikamisbrug i fængsler og arresthuse er med til atforebygge, at indsatte fortsætter i en kriminel løbebane efter afsoning.Lovforslaget indeholder således en række initiativer med henblik på atskærpe indsatsen mod narkotika i fængsler og arresthuse.Bl.a. fremgår det af lovforslaget, at der – inden for rammerne af de gæl-dende regler om undersøgelse af indsatte og besøgende – vil blive fastsatadministrative regler om anvendelse af narkotikahunde til at undersøgeindsatte og besøgende for ulovlige stoffer.De nuværende muligheder i straffuldbyrdelsesloven for at undersøge ind-satte og besøgende omfatter alle indsatte og besøgende uanset deres al-der. Der henvises herom nærmere til pkt. 3.3 i de almindelige bemærk-ninger til lovforslaget.

2.

Hvis en indsat nægter at lade sig undersøge af en narkotikahund, vil ensådan undersøgelse ikke blive gennemført, dels af hensyn til narkotika-hunden, dels på grund af principperne om proportionalitet og skånsom-hed i straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3 og 4. I stedet vil undersøgelsenske som hidtil i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, om le-gemsbesigtigelse og eventuelt efter § 60, stk. 2, om legemsundersøgelse,hvis betingelserne herfor er opfyldt.

3.

Tilsvarende vil en undersøgelse af en besøgende ved hjælp af narkoti-kahund alene ske med den besøgendes samtykke. Det vil i den forbindel-se blive fastsat, at det kan medføre afvisning, hvis den besøgende afviserat lade sig undersøge af en narkotikahund. Det vil bero på en konkretvurdering i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt en besøgendes nægtelse af atlade sig undersøge af en narkotikahund skal medføre afvisning. Det vil2
ved denne vurdering bl.a. skulle tillægges vægt, hvad baggrunden for denbesøgendes afvisning er.Endvidere kan det nævnes, at der ved den omtalte vurdering vil være ensærlig forpligtelse til at sikre, at børn kan bevare kontakten til forældre,der er indsat i Kriminalforsorgens institutioner. Besøg vil således i dissesituationer som alt overvejende hovedregel skulle tillades gennemført,herunder eventuelt som et overværet besøg.

4.

Justitsministeriet finder på baggrund af det anførte ikke anledning til ide administrative regler om anvendelse af narkotikahunde at fastsættebegrænsninger for adgangen til denne form for undersøgelse på grundlagaf et kriterium om de indsatte og besøgendes alder.Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget,hvor bl.a. spørgsmålet om, hvilken betydning det vil have, at en narkoti-kahund markerer narkotikafært, uden at der findes narkotika ved en efter-følgende undersøgelse, er omtalt.
3