Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
L 1
Offentligt
927757_0001.png
927757_0002.png
927757_0003.png
927757_0004.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1 (L 1):I forbindelse med behandlingen af (L 1)Forslag til finanslov for finansåret2011har Folketingets Finansudvalg i brev af 18. november 2010 stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ad § 20. UndervisningsministerietDer ønskes en samlet oversigt over besparelser/nedskæringer på uddan-nelsesområdet fra 2010 til 2011 som følge af regeringens samlede øko-nomiske politik og fordelt på uddannelsestyper. Endvidere ønskes enoversigt over merudgifter, dels udgifter der følger af, at der er flere stu-derende eller elever, dels udgifter til kvalitetsforbedringer. Tallene bedesoplyst i faste priser.”Svar:Den samlede nettobevilling på Undervisningsministeriets område er ste-get fra 2008 til 2011 med ca. 6,8 mia. kr. svarende til en stigning på 16procent. Uddannelsesområdet har generelt været friholdt de årlige effek-tiviseringskrav på 2 procent, som andre statslige driftsområder underlæg-ges. Det er i lyset heraf, at man skal se de besparelser og effektiviseringerpå Undervisningsministeriets område, som følger af Aftale om genopret-ning af dansk økonomi og finanslovsaftalen for 2011 på 3,5 procent fra2010 til 2011.Tabel 1 nedenfor giver en samlet oversigt over de besparelser og effekti-viseringskrav i 2011, som følger af Aftale om genopretning af danskøkonomi og Finanslovsaftalen for 2011 på Undervisningsministerietsområde. Heraf fremgår, at der i 2011 gennemføres effektiviseringskravog besparelser på Undervisningsministeriets område svarende til 1.781mio. kr. Heraf udgør effektiviseringskrav 213 mio. kr., der forventesmodsvaret af faldende omkostninger på uddannelsesinstitutionerne.
06-12-2010
2Tabel 1: Besparelser og effektiviseringskrav i 2011 som følge af Aftale om genop-retning af dansk økonomi og Finanslovsaftalen for 2011 på § 20. Undervisnings-ministeriet (mio.kr., PL 2011)2011Aftale om genopretning af dansk økonomi, inkl. de generelle be-sparelser i staten og justeringerGenerelle besparelser i statenTilskud til frie grundskolerStøtte til efterskoleeleverTilskud til folkehøjskolerPulje til befordring af elever på frie skolerHarmonisering af befordringsordningerAfskaffelse af bonusordning til elever i erhvervsuddannelserneKriterier for optagelse på produktionsskolerTilpasning af skolepraktikydelse og produktionsskoleydelseEffektivisering af Centre for UndervisningsmidlerDeltagerbetaling til almen voksen- og efteruddannelseDeltagerbetaling for personer med videregående uddannelseStøtteperioden for Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)Forenkling af tilskud til kost, logi og befordringPris- og lønregulering af AER-bidraget til VEU-godtgørelse (øgetstatslig indtægt)DelsumEffektiviseringskrav på FFL11 og stigende potentiale på tidligerebesluttede effektiviseringskravMere ambitiøs anvendelse af itStatens indkøbseffektivisering faserne 1-4Digitalisering af SU-administrationenDigitalisering af administrationen af erhvervsrettet voksen- og efter-uddannelseAdministrative fællesskaber på ungdomsuddannelsesinstitutionerDelsumBesparelser og effektiviseringskrav i FL11-aftalen på § 20. Under-visningsministerietDispositionsbegrænsning på 1,5 pct. i 2011Mindreforbrug til konsulentydelser i statenTilskudsreduktion på VUCEffektivisering af statens indkøb - fase 5Fremrykning af satsnedsættelser på VEU-godtgørelse og SVUDelsumI altHeraf effektiviseringskrav
-226-17-44-45-9-78-13-101-117-10-74-227-41-7723-1.056
-491-31-17-16-41-154
-433-7-77-5402-571-1.781213
Noter: Afrundinger forekommer.1Effektiviseringen modsvares af en central reserve til bl.a. initiativer vedrørende mereambitiøs anvendelse af it.2Fremrykningen af satsnedsættelser på statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) ogVEU-godtgørelse fra 2012 til hhv. 4. april og 7. februar 2011 finansierer de samledemerudgifter på VEU godtgørelsen som følge af aktivitetsstigninger. Nettoprovenuet erderfor nul.
Af tabel 2 herunder fremgår fordelingen af besparelser og effektivise-ringskrav på uddannelsesområderne. Besparelser dækker i denne sam-
3menhæng også over afledte aktivitetsfald, der ikke påvirker uddannelses-institutionernes statstilskud pr. elev/studerende/kursist, men i stedetreducerer den generelle stigning i elevtallet og de heraf afledte merudgif-ter til taxametertilskud.Tabellen fordeler tilskudsreduktionerne på drift, da reduktioner på over-førsler ikke på samme måde kan fordeles på uddannelsesområder.Tabel 2: Fordeling af besparelser og effektiviseringskrav på uddannelsesområ-der (mio.kr., PL 2011)Besparelse, inkl.Effektiviserings-OmrådeI altaktivitetsfaldkravFrie grundskoler-46--461Efterskoler-56-6-62Højskoler og hus-holdnings- og-49-3-52håndarbejdsskolerProduktionsskoler-116--1162Erhvervsudd.-138-69-2083Gymnasiale udd.-226-59-286Videregående udd.-111-17-129Erhvervsrettetvoksen- og efter--144-21-165uddannelseVUC-321-12-333Åben uddannelse-8-1-9Øvrige4-67-25-92Drift-1.284-213-1.497Overførsler-283Total-1.781Noter: Afrundinger forekommer.1: Efterskoler er inkl. elevstøtte.2: Erhvervsuddannelser er inkl. skolepraktik, kostafdeling mv.3: Gymnasiale uddannelser er hhx, htx, stx, hf, private gymn., GSK og pædagogikum.4: Øvrige dækker over departement, styrelser, forsøgs- og udviklingspuljer mv.
Tabel 3 viser bevægelserne på overførsler, hvor en stor andel af de gen-nemførte besparelser genanvendes til VEU-godtgørelse. Det muliggørvidereførelse af det høje aktivitetsniveau på den erhvervsrettede voksen-og efteruddannelse fra 2010 til 2011.Tabel 3: Besparelser på overførsler og genanvendelse til VEU-godtgørelse (mio.kr., PL 2011 )Besparelser fra genopretningsaftalen-283Fremrykning af satsnedsættelser på SVU-3601og VEU-godtgørelse, jf. FL-aftaleI alt-643Anvendelse til VEU-godtgørelse2417Noter: Afrundinger forekommer.1: En mindre andel af besparelsen er afledt aktivitetsfald på VUC og åben uddannelse.2: Hertil skal lægges 23 mio. kr. fra pl-reguleringen af arbejdsgivernes finansieringsbi-drag til VEU-godtgørelsen, jf. tabel 1, der også medvirker til at forhøje rammen tilgodtgørelsesudgifter.
4Tabel 4 viser udviklingen i de aktivitetsstyrede bevillinger fra 2010 til2011. Tabellen viser således den forventede samlede effekt af udviklin-gen i uddannelsesaktiviteten og ovennævnte effektiviseringskrav m.v.Tabel 4: : Udvikling i de aktivitetsstyrede bevillinger fra 2010 til 2011 (mio.kr., PL2011)2010-2011Merudgifter som følge af aktivitetsstigninger i alt93,6Merudgifter som følge af aktivitetsstigninger ekskl. EVE400,7De frie skoler16,9Ungdomsuddannelser434,3Videregående uddannelser219,6Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (EVE)-307,1VUC og øvrig videre- og efteruddannelse-270,1Note: Udgangspunktet i 2010 er korrigeret for meraktivitet, jf. aktstykke 15 af 18. no-vember 2010, samt udmøntning af dispositionsbegræsninger for 2010. Produktionssko-ler er i tabellen henført til ungdomsuddannelser.
Det fremgår af tabel 4, at de samlede merudgifter på de aktivitetsstyredebevillinger i 2011 set i forhold til 2010 beløber sig til 400,7 mio. kr., nårman ser bort fra EVE-området, der grundet finansieringsmodellen medarbejdsgiverbidrag har en særlig rammestyret tilskudsmodel. Såfremttilskudsudviklingen til EVE medregnes, forventes en vækst på 93,6 mio.kr.Tabel 5 viser de afsatte midler til kvalitetsforbedring fra Globaliserings-puljen. Disse kvalitetsmidler blev indarbejdet på finansloven for 2010 forperioden 2010-2012, og de er således fortsat indeholdt i finansloven for2011.Tabel 5: Afsatte midler til kvalitetsforbedring fra globaliseringspuljen (mio. kr.,PL 2011)FormålBeløbFlerårsaftale til erhvervsuddannelserne inkl. kvalitetspulje460Styrket voksen- og efteruddannelse35Udvikling og styrkelse af kvaliteten på de videregående uddannelser370I alt865
Hertil kommer afsatte midler til kapacitetsudvidelser og renovering afnaturfagslokaler på almene gymnasier, der i 2011 beløber sig til ca. 150mio. kr.Med Aftale om flere praktikpladser i 2011 er der derudover afsat 10 mio.kr. i 2011 til forsøg med forbedret kvalitet i skolepraktik samt udviklingaf social- og sundhedsuddannelserne.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard