Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111
Offentligt
962543_0001.png
962543_0002.png
J.nr. 2010-231-0038Dato: 28.02.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 111 - Forslag til lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer (fedt-afgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 31. januar 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Spørgsmål 3:Vil ministeren redegøre nærmere for, på hvilket videnskabeligt grundlagskønnet over konsekvenserne for grænsehandlen er baseret? Det ønskes særligt belyst,hvorfor grænsehandelseffekten vurderes så forskelligt for vin og fedtafgiftspligtige varer.Ministeren bedes desuden foretage en vurdering af grænsehandelseffekten vedrørende ciga-retter og redegøre for den forskellige følsomhed i grænsehandlen som angiveligt er knyttettil vin henholdsvis cigaretter, idet kilderne til disse vurderinger samtidig bedes oplyst.
Svar:Skatteministeriet har siden år 2000 regelmæssigt lavet analyser af grænsehandlenmed punktafgiftspligtige varer, dvs. øl, vin, spiritus, cigaretter og røgtobak, sodavand, cho-kolade og sukkervarer. Herigennem er der udarbejdet detaljerede skøn og modeller til be-regning af konsekvenserne af ændringer i disse afgifter på grænsehandlen med de pågæl-dende varer. Den seneste grænsehandelsrapport blev offentliggjort i maj 2010 og kan findespå skatteministeriets hjemmeside.1I rapporten gennemgås bl.a. de metoder og antagelser,der anvendes ved beregningerne af afgiftsændringer.De fedtafgiftspligtige varer har ikke tidligere været omfattet af en punktafgift, og de harderfor ikke indgået i de detaljerede analyser af grænsehandlen. Der er derfor ikke på nuvæ-rende tidspunkt et empirisk grundlag, der kan anvendes til at beregne effekterne på grænse-handlen med disse varer. Som det fremgår af L 111 er det imidlertid vurderingen, at effek-terne vil være begrænsede, da holdbarheden for de fleste af de afgiftspligtige produkter erbegrænset.Med hensyn til grænsehandelseffekten på cigaretter er den som nævnt også analyseret igrænsehandelsrapporterne. Da cigaretter er en forholdsvis højt beskattet vare, er der enganske betydelig besparelse forbundet med at købe cigaretter i lande med lavere afgiftersom f.eks. Polen. Ifølge ”Status over grænsehandel, Maj 2010” koster en pakke Prince i Po-len således 20,2 kr. for 20 stk. i Danmark udgør prisen pt. 38 kr. per 20 stk. En ryger kanderved opnå en besparelse på godt 700 kr. ved at købe 800 cigaretter i Polen. Hertil kom-mer, at cigaretter i modsætning til vin er ganske nemme at transportere og opbevare, ogderfor også er en mere oplagt vare for den illegale handel end f.eks. vin. Det er sådanneforhold, der er årsagen til, at følsomheden i grænsehandlen for tobak og vin er forskellige.Med hensyn til kilderne til disse vurderinger kan jeg som nævnt henvise til grænsehandels-rapporterne.
1
http://www.skm.dk/public/dokumenter/samlet_graens_2010.pdfSide 2