Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128
Offentligt
965315_0001.png
965315_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-00173Den 2. marts 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 21. februar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 9 vedrørende Forslag til lov om ændring af lovom planlægning. (Revision af detailhandelsbestemmelser, lokal fleksibilitet ikystnærhedszonen og landzone for kommuner i yderområder og ikkebrofasteøer m.v.) (L 128), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 9 (L 128)

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. februar 2011 fraCenterbyg Odense A/S, jf. L 128 - bilag 3.

Svar

Centerbyg Odense A/S ejer en ca. 2,3 ha stor ejendom i et erhvervsområdeumiddelbart vest for Aflastningscenter SØ i Odense, hvor bl.a.Rosengårdscentret, IKEA og Bilka ligger. Foruden XL-byg, som erCenterbyg Odense A/S´ egen butik, er der etableret Elgiganten, T Hansen ogPetworld på ejendommen.Erhvervsområdet, der er ca. 15 ha, er i kommuneplanen udlagt til lettereindustri, og der kan ifølge kommuneplanens rammer endvidere ”etableresbutikker, der handler med særligt pladskrævende varegrupper”. OdenseKommune har ikke en lokalplan for området, men som det fremgår af bilagA, som Centerbyg Odense A/S henviser til, er der gennem årene etableret enstribe butikker, hvor mange butikker ikke alene – eller slet ikke – forhandlersærlig pladskrævende varegrupper. Centerbyg Odense A/S ønsker, atområdet fortsat kan udvikles som detailhandelsområde.Det er Odense Kommune, der er den ansvarlige plan- ogbyggesagsmyndighed, og som derfor skal sikre, at det fornødneplangrundlag er til stede, og at byggetilladelser gives i overensstemmelsemed plangrundlaget for den pågældende ejendom.I det omfang der er tale om lovligt bestående udvalgsbutikker, er det efterplanlovens § 5 r, stk. 2, muligt for Odense Kommune at lade disse indgå i ny
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
planlægning for området, men det er ikke muligt at planlægge for yderligereudvidelser af de eksisterende udvalgsvarebutikker – heller ikke op til lovensgenerelle grænse – sådan, som Centerbyg ønsker. Odense Kommune harefter planlovens § 5 n, stk. 1, nr. 3, mulighed for at udlægge arealer tilbutikker, der alene forhandler særlig pladskrævende varegrupper uden forbymidter og bydelscentre. Her fastsætter kommunen selv butiksstørrelserne iplanlægningen. Endelig har Odense Kommune efter § 5 p, stk. 4, enmulighed for at vurdere, om der er grundlag for at udvide aflastningsområdetmed henblik på at skabe plads til store udvalgsvarebutikker, hvis enplacering ikke er mulig i bymidten eller i det eksisterendeaflastningsområde.Uanset Odense Kommunes planlægning for området, kan lovligteksisterende anvendelse fortsætte uændret. Planloven indeholder ingenhandlepligt, men hvis en ejer ønsker at ændre anvendelsen af en ejendom,skal det ske i overensstemmelse med plangrundlaget herfor.I henvendelsen fra Centerbyg Odense A/S henvises der til det brev, sområdmand Jan Boye (K) sendte den 2. november 2010 i forbindelse medhøringen af lovforslaget, og som indeholder forslag om, at gøre det muligtfor kommunerne at dispensere fra detailhandelsreglerne. Centerbyg OdenseA/S fremførte tilsvarende synspunkter i forbindelse med høringen. Defremkomne bemærkninger gav ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Karen Ellemann
/
Sven Koefoed-Hansen
2