Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 132
Offentligt
973358_0001.png
973358_0002.png
973358_0003.png
J.nr. 2007-611-0007Dato: 22. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 132 - Forslag til lov om dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem

Danmark og Kuwait.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 9. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål:

Ministeren anmodes om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåedeoverenskomst afviger fra den model, som Danmark tilstræber i forhandlinger med andrelande.

Svar:

Den indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kuwait er etudtryk for et kompromis mellem de to landes synspunkter. Overenskomsten indeholder der-for regler, som afviger fra den model, som Danmark tilstræber i forhandlinger med andrelande.Nedenfor er omtalt de regler i overenskomsten, som afviger fra den model, som Danmarktilstræber i forhandlinger med andre lande.Artikel 4 (definition af skattemæssigt hjemsted). Stk. 1 medfører, at fysiske personer, der erfuldt skattepligtige til Kuwait, alene anses som hjemmehørende i Kuwait i overenskom-stens forstand, hvis de er kuwaitiske statsborgere. Stk. 2, litra c, medfører, at enhver enhed,der er stiftet i en af de to stater, anses som hjemmehørende i Kuwait i overenskomstens for-stand, hvis denne stat deltager i enhedens kapital sammen med andre stater. Enheden ansesdog kun for skattemæssigt hjemmehørende i denne stat, i det omfang den er ejet af staten.Artikel 5 (definition af fast driftssted). Stk. 3 medfører, at et bygge-/anlægsvirksomheddanner fast driftssted efter 9 måneders varighed, hvor Danmark søger at få aftalt 12 måne-ders varighed. Tilsynsvirksomhed i forbindelse med bygge-/anlægsvirksomhed indgår des-uden ved afgørelsen af, om der foreligger fast driftssted. Stk. 4 medfører, at ydelse af kon-sulentbistand m.v. danner fast driftssted efter 9 måneders varighed. Stk. 7 om den afhængi-ge agent har en ændret formulering i forhold til tilsvarende regel i andre danske overens-komster. Stk. 8 om den uafhængige agent har en tilføjelse, om at en agent ikke anses somuafhængig, hvis hans virksomhed udelukkende udøves for et foretagende.Artikel 7 (Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed). Stk. 6 har en særlig regel, som præciserer,at skattemyndighederne kan foretage en skønsmæssig opgørelse af indkomsten i et fastdriftssted, hvis myndighederne ikke har de fornødne oplysninger.Artikel 10 (Udbytte). Stk. 2, litra b, medfører, at den stat, hvor det udbyttebetalende selskaber hjemmehørende, ikke må beskatte udbyttebetalinger til den anden stat, regeringsinstituti-oner i denne stat og selskaber ejet af denne stat, samt enheder som nævnt i artikel 4, stk. 2,litra c, som nævnt ovenfor.Artikel 11 (Renter). Definitionen af renter i stk. 2 er udvidet i forhold til den sædvanligedefinition, hvorefter renter omfatter indkomst af gældsfordringer, herunder obligationer ogstatsgældsbeviser. Udvidelsen medfører, at udtrykket renter også omfatter indkomst, der erundergivet samme skattemæssig behandling som indkomst af pengelån efter skattelovgiv-ningen i den stat, hvorfra indkomsten hidrører.Artikel 12 (Royalties). Reglen medfører, at royalties kan beskattes i den stat, hvorfra de ud-betales, men denne stats skat må højst være 10 pct. af royalties bruttobeløb.Artikel 13 (Kapitalgevinster). Artiklen indeholder ikke en regel om, at en stat kan beskattegevinst ved afståelse af aktier i et selskab, hvis værdi for mere end 50 pct.’s vedkommendehidrører fra fast ejendom beliggende i denne stat. Endvidere indeholder artiklen ikke reglerom beskatning af kapitalgevinst i tilfælde, hvor den ene stat har beskattet aktier eller aktiveri forbindelse med en persons flytning, henholdsvis flytning af ledelsens sæde for et selskab,fra den ene stat til den anden stat, og hvorefter den anden stat ved senere afståelse af disseaktier og aktiver alene kan beskatte gevinst, der opstår efter flytningen.Side 2
Artikel 15 (Bestyrelseshonorarer). Reglen medfører, at når en person, der er hjemmehøren-de i den ene stat, er medlem af bestyrelsen m.v. for et selskab i den anden stat, kan vederla-get for dette bestyrelseshonoraret kun beskattes i den førstnævnte stat.Artikel 19 (Lærere og forskere). Artiklen omfatter tilfælde, hvor en lærer eller forsker, somer eller var hjemmehørende i den ene stat, efter invitation fra et universitet m.v. i den andenstat opholder sig i denne stat i en periode på op til to år udelukkende for at undervise ellerforske. I så fald kan den anden stat ikke beskatte den pågældende af vederlaget for dette ar-bejde, hvis vederlaget er betalt af kilder uden for denne stat.Artikel 20 (Studerende og lærlinge). Stk. 2 medfører, at hvis en studerende eller lærling fraden ene stat besøger den anden stat i studie- eller uddannelsesøjemed, skal den pågældendevære berettiget til samme skattemæssige fritagelser og lempelser i den anden stat, som an-dre studerende og lærlinge er berettiget til.Artikel 22 (Formuebeskatning). Danske dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lan-de har alene en artikel om formuebeskatning, hvis det andet land ønsker det.Artikel 24 (Ikke diskriminering). Artiklen er helt anderledes formuleret som følge af Ku-waits særlige skattesystem.Artikel 27 (Forskellige regler). Artiklen er indsat efter ønske fra Kuwait.Derudover indeholder overenskomsten ikke en artikel om bistand ved inddrivelse af skatter.Protokollen er indsat efter dansk ønske som følge af Kuwaits særlige skattesystem.
Side 3