Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189
Offentligt
999831_0001.png
999831_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2011

Besvarelse af L 189 spørgsmål 5 stillet af udvalget den 18. maj 2011

efter ønske fra Niels Sindal (S).

Spørgsmål:

En indflagning i et omfang som nævnt i det tidligere spørgsmål vil redu-cere antallet af danske skibsførere med 600-800 stillinger og et afledt an-tal officersstillinger. Hvorledes vil ministeren sikre at Danmarks maritimekompetencer ikke mindskes, og at Danmarks maritime konkurrencesitua-tion ikke forringes?

Svar:

Som tidligere nævnt deler jeg ikke vurderingen af, at lovforslaget vil be-tyde et markant fald i antallet af danske skibsførere og søfarende.Allerede i dag kan der ansættes skibsførere fra de 26 øvrige EU-lande, ogder er ikke noget, der tyder på, at det har medført en væsentlig nedgang iantallet af danske skibsførere. Endvidere har antallet af danske søfarendeværet stabilt de seneste år.På skibe der indflages, er der normalt ikke tale om, at skibene har danskebesætninger, og der sker derfor ikke en udskiftning af danske skibsføreremed udenlandske skibsførere. I en række indflagningstilfælde har der væ-ret ønske om, at skibene kunne indflages med den eksisterende besæt-ning, således at den skibsfører, der i forvejen er på skibet, bevarer sit ar-bejde.Lovforslaget vil være med til at hindre, at danske skibe søger til andre re-gistre. Vi skal bevare rederierne og skibene i Danmark, men det kræver,at vi giver dem betingelser, der ikke væsentligt adskiller sig fra andrelande som fx Singapore. Hvis vi ikke gør det, kan det medføre manglendevækst og udflagning af skibe og tab af arbejdspladser i Danmark.Danske rederier er i øjeblikket ved at få bygget et betydeligt antal nyeskibe. Med lovforslaget gør vi det mere attraktivt at sætte skibe underdansk flag. Det vil alt andet lige skabe flere arbejdspladser ikke mindst iland.Hovedreglen i lovforslaget er, at et rederi kan få tilladelse til at benytte enskibsfører fra et tredjeland, hvis mindst halvdelen af DIS-skibene føres afpersoner fra Danmark eller det øvrige Europa. Med den valgte modelskabes der fleksibilitet, så rederierne kan begå sig i den globale konkur-rence, og der sikres danske maritime kompetencer.Rederiforeningerne har givet tilsagn om, at de vil forsætte indsatsen for at
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
rekruttere maritime kompetencer på det niveau, vi har nu, og ikke mindstat de fortsat vil beskæftige danske skibsofficerer. Aftalen med rederneom, at de på årsbasis skal stille praktikpladser til rådighed for 200 skibs-officersstuderende og for 75-100 ubefarne skibsassistenter i mindre skibe,vil blive fornyet.