Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 198
Offentligt
1001133_0001.png
1001133_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 24. maj 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: SUMMFFSags nr.: 1006135Dok nr.: 538008
Folketingets Kommunaludvalg har den 18. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 5 vedr. L 198 til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 5:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18/5 2011 fra KøbenhavnsKommune, Dansk Byggeri og Håndværkerforeningen i København, jf. L 198,bilag 7. ”Svar:Det fremgår af henvendelsen fra Københavns Kommune, Dansk Byggeri ogHåndværkerforeningen, at staten inddrager ”forKøbenhavns vedkommendealene i årene 2011-14 203 mio. kr., som er indkommet i parkeringsafgifter.Penge som et flertal bestående af Socialdemokraterne, Venstre, RadikaleVenstre, Konservative og Dansk Folkeparti i et forlig fra 2009 har øremærket tiletablering af nye parkeringspladser i København.”Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan hverken af- eller bekræfte beregningenpå 203 mio. kr., da nedsættelsen i statstilskuddet til den enkelte kommune af-hænger af kommunens kommende indtægter og omkostninger på området, ogendvidere vil den afhænge af, om kommunen vælger at indgå i en balance-ordning eller ej.Med hensyn til Københavns Kommune politiske forlig om parkering fra 2009skal ministeriet bemærke, at regeringen tilbage i april 2007 tilkendegav overfor KL, at 2007 vil udgøre et benchmark for en eventuel fremtidig regulering påområdet. I juni 2008 tilkendegav regeringen videre, at stigninger i de kommu-nale parkeringsindtægter ville blive modregnet i kommunes statstilskud. Påden baggrund vurderes det, at kommunerne, herunder Københavns Kommu-ne, har haft god tid til at tilpasse indtægter og omkostninger til en sådan regu-lering, og det gælder også i forbindelse med eventuelle politiske forlig på om-rådet.Der anføres endvidere i henvendelsen, at lovforslaget er et”væsentligt tilba-geslag for arbejdet for flere parkeringspladser i København samt for erhvervs-livets parkeringsmuligheder.”Hertil skal Indenrigs- og Sundhedsministerietbemærke, at lovforslaget ikke ændrer på kommunens mulighed for at opføreparkeringspladser.Med lovforslaget foreslås der desuden indført et fradrag for kommunens udgif-ter til afskrivning og forrentning vedrørende parkeringsanlæg, hvilket sikrer, atkommunen kan anvende indtægter fra betalingsparkering til at finansiere denårlige afskrivning og forrentning af investeringen. Med andre ord kan kommu-
Side 2
nen beholde den del af stigninger i parkeringsindtægter, som modsvares afstigninger i udgifter til afskrivning og forretning af investeringer på området.Endelig vil der ikke ske en nedsættelse i statstilskuddet, såfremt kommunenvælger at drive betalingsparkering i en balanceordning, der ikke giver overskud. Med en balanceordning vil kommunen kunne anvendeheleparkerings-indtægten til investeringer på parkeringsområdet, uden at der sker en nedsæt-telse.Det er således ikke ministeriets opfattelse, at det fremsatte lovforslag – somdet ellers er anført i henvendelsen – er i strid med vejlovgivningens intentionerom at tilgodese kommunernes mulighed for at anvende indtægter fra parkeringtil etablering af nye parkeringspladser.Afslutningsvis henvises der i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 1 og 2 vedrø-rende henvendelser fra hhv. Dansk Byggeri og Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Maja Frydkjær Frandsen