Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
926114_0001.png
926114_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. december 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
RIO/ J.nr. 2010-2680
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.16 (ad L 28).
Spørgsmål nr. 16:”Ministeren bedes kommentere ABAforeningens materiale til foretrædet den25. november 2010, jf. L 28 - bilag 17, herunder specifikt ABAforeningensforslag til en alternativ model for et loft over tabt arbejdsfortjeneste.”
Svar:Den model for ”egenbetaling”, som ABAforeningen foreslår, vil, medmindreindkomsten ved fuld tid er under det foreslåede loft, gælde for alle modtage-re, uanset om de allerede før visiteringen til tabt arbejdsfortjeneste er gåetned i arbejdstid for at tage sig af barnet. Data fra Lovmodellen viser, at ca.25 pct. af modtagerne har en årsindkomst, der ligger under det af regeringenforeslåede loft, hvilket tyder på, at en del af modtagerne har en samlet ar-bejdstid på mindre end 37 timer.Disse vil i modsætning til modtagere, der arbejder fuld tid på ansøgnings-tidspunktet, blive ramt ”dobbelt” med ABAforeningens forslag, idet de mod-tagere, der allerede er gået ned i arbejdstid, og dermed er gået ned i ind-komst, alligevel vil få fratrukket 2 timers ”egenbetaling”, når de visiteres tiltabt arbejdsfortjeneste. I regeringens model er det derimod den samledeindkomst, uanset antallet af arbejdstimer, der er afgørende for, om modtage-ren berøres af loftet og dermed oplever en indkomstnedgang.Det fremgår af ABAforeningens materiale, at beregningen af de økonomiskekonsekvenser ved den foreslåede alternative model for tabt arbejdsfortjene-ste er baseret på den forudsætning, at samtlige modtagere får udbetalt tabtarbejdsfortjeneste for mindst to timer ugentligt.
2
Dette kan dog ikke antages at være tilfældet. Antallet af modtagere på18.800 dækker over personer, der på et tidspunkt i løbet af 2009 har modta-get tabt arbejdsfortjeneste uanset periodens længde og antallet af timer. Iden forbindelse skal det bemærkes, at antallet af såkaldte helårspersonersom opgjort af Danmarks Statistik i 2009 er ca. 8.300. Heller ikke disse kanforudsættes at få udbetalt ydelsen for samtlige uger i året. Det vil derfor ikkevære muligt at opnå det skitserede provenu ved den foreslåede model.Det skal bemærkes, at modellen vil berøre modtagere, der er visiteret til detsamme timetal, forskelligt afhængig af, om timerne er fordelt jævnt pr. uge,eller de ligger mere koncentreret. Dette vil ligeledes påvirke det opnåedeprovenu ved modellen, hvorfor en beregning forudsætter nærmere kendskabtil, hvorledes de visiterede timer fordeler sig.En mere præcis beregning af de økonomiske konsekvenser af ABAforenin-gens forslag forudsætter således kendskab til det ugentlige antal timers ud-betalt tabt arbejdsfortjeneste for den enkelte modtager. Et så detaljeret da-tagrundlag forefindes ikke.Det skal i den forbindelse bemærkes, at den af regeringen foreslåede modelikke forudsætter dette kendskab, men alene en viden om modtagernes sam-lede indkomst, og hvor stor en andel tabt arbejdsfortjeneste udgør heraf.Derudover vil ABAforeningens forslag medføre en ikke ubetydelig admini-strativ byrde for kommunerne, idet der både indføres et ”nedre” loft, sombestemmer, hvorvidt modtageren er omfattet af egenbetalingen, og et ”øvre”loft, som fastsætter beregningsgrundlaget for kompensationen for tabt ar-bejdsfortjeneste for de modtagere, hvis indkomst ligger over loftet. Samtidigvil kommunerne for hver enkelt modtager, der ligger over det ”nedre” loft,skulle tage stilling til den ugentlige egenbetaling i forbindelse med udbetalingaf ydelsen. Dette vil især medføre meradministration i de tilfælde, hvor mod-tageren ikke modtager ydelsen i et fast ugentligt eller månedligt antal timer.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann