Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 41
Offentligt
926395_0001.png
926395_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
02-12-2010I forbindelse med behandlingen af L 41 Forslag til Lov om ændring aflov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Forkortelse af periodenmed statens voksenuddannelsesstøtte på videregående niveau, afskaffelseaf beregningsperioden på 5 år for gentagen ret til statens voksenuddan-nelsesstøtte på videregående niveau, nedsættelse af støttesatsen på bådealment og videregående niveau m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalgi brev af 24. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 20:”Ministeren bedes kommentere materialet modtaget i forbindelsen med3F m.fl.’s foretræde for udvalget den 23. november 2010, jf. L 41 – bilag5.”Svar:I henvendelsen fra 3F m.fl. gives der en række konkrete eksempler påpersoner, der er blevet afskediget, og som enten ønsker at bruge ledig-hedsperioden på at deltage i almen uddannelse eller forberede et bran-cheskift ved hjælp af uddannelse med SVU. Jeg har noteret mig, at der ialle tilfælde er tale om, at uddannelse med SVU anvendes som et alterna-tiv til ledighed.Som jeg tidligere har tilkendegivet, mener jeg, at det kan diskuteres, omdet er hensigtsmæssigt at anvende op til 40 ugers og tidligere 80 ugersuddannelse med SVU som alternativ til ledighed og de muligheder forefter- og videreuddannelse, der eksisterer inden for den aktive beskæfti-gelsespolitik.Som jeg har oplyst i besvarelsen af spørgsmål 2, er SVU-ordningen mål-rettet beskæftigede, der ønsker at uddanne sig, og forslaget har derfor tilformål at sikre, at SVU tildeles personer, der reelt er i beskæftigelse. Per-soner, der er blevet ledige, eller som snart bliver det, skal som udgangs-
2punkt omfattes af den almindelige beskæftigelsesindsats med henblik påat komme i beskæftigelse igen hurtigst muligt.Jeg vil i forlængelse heraf gerne benytte lejligheden til at understrege, atSVU er uddannelsesstøtte, og det har aldrig været hensigten med ordnin-gen, at denne skulle bruges som et arbejdsmarkedspolitisk redskab tilløsning af de problemer, der blandt andet kan opstå i forbindelse medmassefyringer.Da indsatsen for de ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse i 2009blev overført til Beskæftigelsesministeriet, var formålet netop at sikre ensamlet indsats for de ledige, og at det er de relevante arbejdsmarkeds-myndigheder, der vurderer, hvad der er den bedste løsning både for denenkelte og for samfundet.SVU beregnes og gives på baggrund af et fravær fra arbejdspladsen og tilerstatning for tab af arbejdsindtægt. Når vi alligevel har en bestemmelseom, at en uddannelsessøgende, der bliver afskediget under uddannelsenmed SVU, kan færdiggøre uddannelsen med SVU, så er det både ud frahensynet til den enkelte, der bør have mulighed for at afslutte et påbe-gyndt uddannelsesforløb, og for at undgå spild af uddannelsesressourceri forbindelse med afbrydelse af et uddannelsesforløb.Det er ikke i overensstemmelse med de gældende regler og de ovenfornævnte hensyn, hvis en person, der er afskediget, får uddannelsesstøttetil at færdiggøre et uddannelsesforløb, og samtidig har beskæftigelse afikke ubetydeligt omfang ved siden af uddannelsen med SVU. Hvis enuddannelsessøgende, der har fået et nyt arbejde, skal fortsætte uddannel-sen med SVU, så skal der indgås aftale om orlov til uddannelse med dennye arbejdsgiver.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard